شهرام فداکار کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد:

قیمت خودروها در سال ۱۴۰۱ چه تغییری خواهد کرد؟

شهرام فداکار کارشناس خودرو درگفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، با پیش بینی قیمت خودروها در سال آینده گفت

قیمت خودروها در سال 1401 چه تغییری خواهد کرد؟

کارشناس خودرو با تحلیل شرایط اثرگذار، از چگونگی قیمت گذاری خودروها در سال آینده گفت.

شهرام فداکار کارشناس خودرو در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، با پیش بینی قیمت خودروها در سال آینده گفت: اساسا با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و تورم موجود، انتظار بالا رفتن قیمت خودروها نیز در سال 1401 می رود.

وی با اشاره به تلاش خودروسازان برای کنترل قیمت ها عنوان کرد: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز هر چقدر هم تلاش کنیم نمی توانیم قیمت خودرو را خیلی کنترل کنیم، چرا که ما باید به قیمتی خودرو را بفروشیم که بتوانیم جایگزین آن قطعات خودرو (ckd) وارد کنیم و اکنون با توجه به بالارفتن هزینه ها، قیمت ارز و قیمت قطعات وارداتی(ckd) و اینکه اکثر خودروسازان اقلام خود را از خارج از کشور تامین می کنند و از آنجا که قیمت دلاری قطعات نیز بالا رفته، اساسا کوشش برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو بی معناست.

این کارشناس ادامه داد: افزایش نرخ ارز در افزایش قیمت حمل نیز تاثیر داشته، چرا که واردات قطعات از چین صورت می گیرد و درست است که این قطعات اروپایی هستند، اما با توجه به شرایط تحریم، ناگزیر به واردات غیر مستقیم قطعات خودرو (ckd) از چین به کشور هستیم که با توجه به بالا رفتن هزینه و زمان حمل، قیمت خودروها نیز افزایش می یابد و بر این اساس فکر می کنم قیمت تمام شده خودروها بالا رود.

وی درباره تاثیر واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی گفت: اگر قرار بر واردات خودروی خارجی باشد، به دلیل خروج ارز از کشور، نیاز به صادرات خودرو نیز افزایش می یابد و اگر این ارز از دست رفته جایگزین نشود، همچنان شاهد کمبود ارز و بالا رفتن مضاعف نرخ آن خواهیم بود، که این عامل، خود در ایجاد تورم بیشتر و افزایش قیمت خودرو تاثیر بسزایی دارد.

این کارشناس خودرو با اشاره به تعیین قیمت خودرو توسط بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت خودرو اصطلاحا در کف بازار تعیین می شود، لذا این قیمت وابسته به عرضه و تقاضاست وهر مانعی که در راه عرضه و تقاضا و تعادلش بوجود آید، سبب خوشحالی دلالان و کسب منافع هرچه بیشتر آنها می شود.

خودرو

خودرو

فداکار در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا وجود بازار سیاه در عرصه توزیع خودرو عاملی گرانی ماشین است یا خیر گفت: من فکر نمی کنم چنین بازاری توسط خودروسازان کشور وجود داشته باشد؛ در سیستم ما همه چیز شفاف بوده و هرکسی درخواست خرید خودرو داشته باشد، می تواند خرید انجام داده و سپس آن را تحویل بگیرد.

وی افزود: درست است که اکنون تقاضا بیشتر از عرضه است و خواه یا ناخواه بسیاری از مشتریان برای تحویل محصول در صف انتظار قرار می گیرند، اما اگر در بازار، قیمت کف بازار برای خودرو تعریف شود، دلیلی ندارد کسی بخواهد خودرویی را نگه دارد و وقتی خودروساز بتواند سود مستقیم خودرو را دریافت کند، دلیلی برای فروش غیرقانونی آن و یا اصطلاحا بازار سیاه وجود نخواهد داشت.

این کارشناس خودرو با تاکید بر این امر که خودروسازان بزرگ با توجه به نظارت های دقیق امکان عرضه خارج از روش های قانونی تعریف شده را ندارند گفت: حتی خودروسازان کوچک نیز طبق سیستم کف بازار به مقدار زیادی کار می کنند.

وی قیمت خودرو در کشور را تابع دو پارامتر نرخ ارز و تورم دانست و گفت: با توجه به بالا یا پایین آمدن قیمت دلار، قطعات خارجی نیز نوسان قیمت خواهند داشت و قطعات داخلی نیز بر اساس تورم تغییر می کند.

فداکار قیمت خودرو در سال آینده را با افزایش قیمت پیش بینی کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز صعودی است و تورم نیز با وجود شیب کند همچنان پابرجاست، لذا پیش بینی من این است که قیمت خودرو تا سال آینده بالا رود و یا حداقل به اندازه تورم تغییر کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر از واردات خودرو جلوگیری شود آیا شاهد حذف رقابت و بی کیفیت تر شدن خودروهای داخلی خواهیم بود یا خیر گفت: تمامی ارگان ها درحال ارتقا دادن سطح کیفیت و استانداردهای خودرو هستند و تا حدی سطح آلایندگی خودروهای جدید پایین آمده است و همچنین در بخش مونتاژ و رنگ نیز کیفیت خودروها پایین نیامده و به سمت بالا حرکت کرده است و با گزارش های دوره ای شرکت های بازرسی که کیفیت را کنترل می کنند، می توان بالا یا پایین آمدن کیفیت خودروها را بررسی کرد.

این کارشناس در پایان صحبت های خود ضمن تاکید بر رعایت استانداردهای 85 گانه تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی گفت: با توجه به اصول تعریف شده استانداردهای 85گانه تولید خودرو، سطح کیفی خودروها را از نظر ایمنی و سایر موارد می توان بررسی کرد، که اکنون خودروهایی که تمام این استانداردها را رعایت می کنند، کم نیستند و این نشان از بالا رفتن کیفیت خودروهای داخلی را دارد.

وی افزود: اگر نگاه ما برای مقایسه کیفیت خودرو های داخلی، مقایسه آنها با خودروهای خارجی که به صورت دایم یک ارتباط جهانی با هم دارند و می توانند خود را ارتقا دهند، باشد، کیفیت به نظر پایین می آید، اما اگر خودروهای داخلی را با چهار سال قبل خود مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که کیفیت آنها افزایش داده شده است.

گفتگو: ندا عبدالهی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان