گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی؛

قطعی اینترنت سرمایه گذار را فراری می دهد

مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص قطعی اینترنت و اینکه چه آسیب هایی به اقتصاد می زند پاسخ داد

قطعی اینترنت سرمایه گذار را فراری می دهد

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: تحلیلگر اقتصادی براین باور است: پیش نیازهای سرمایه گذاری، سرمایه گذارست. وقتی این تنش هایی که در جامعه پیش می آید را ببینند به خصوص که به صورت متناوب هر 3-2 سالی یکبار تکرار می شود، سرمایه گذار را به طور کلی نسبت به سرمایه گذاری در آینده بدبین می کند و احتمال اینکه سرمایه گذارها را فراری دهد خیلی زیاد می کند.
مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص قطعی اینترنت و اینکه چه آسیب هایی به اقتصاد می زند پاسخ داد: از دو بعد این اعتراضات به اقتصاد و معیشت مردم لطمه زده است و قطعی اینترنت و کاهش و متوقف شدن انبوهی از کسب و کارهای متکی به اینترنت بود که مردم ضرر مستقیمی دیدند که متاسفانه حتی تعدادی نیز بیکار شدند. قطعی یا حتی کند شدن اینترنت سطح رفاهی مردم را کاهش می دهد. با توجه به اینکه خرید و فروش به صورت غیرحضوری و غیر فیزیکی بود که فیزیکی شدن مجدد این هزینه حمل و نقل و جاری و کاهش رفاه را دربردارد.
وی ادامه داد: نکته بسیار مهمتر اینکه، متاسفانه این تنش ها سرمایه گذار را فراری می دهد یا سرمایه گذار را نسبت به سرمایه گذاری بدبین می کند، چه سرمایه گذار داخلی باشد و چه سرمایه گذار خارجی هرچند سرمایه گذار خارجی به دلیل وجود تحریم ها خیلی وجود نداشت اما سرمایه گذاران داخلی اگر احیاناً وجود داشتند یا آنهایی که قبلاً سرمایه گذاری کردند و نسبت به گسترش آن بدبین شدند احتمالاً سرمایه گذاری خود را انجام نمی دهند. به دلیل اینکه برای پیشرفت اقتصاد اولیه ترین و ضروری ترین عامل ثبات اقتصادی و ثبات سیاسی و اجتماعی که مقررات سرمایه گذار را نسبت به آینده خوش بین کند و ریسک را در ذهن سرمایه گذار کاهش دهد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: پیش نیازهای سرمایه گذاری، سرمایه گذارست. وقتی این تنش هایی که در جامعه پیش می آید را ببینند به خصوص که به صورت متناوب هر 3-2 سالی یکبار تکرار می شود، سرمایه گذار را به طور کلی نسبت به سرمایه گذاری در آینده بدبین می کند و احتمال اینکه سرمایه گذارها را فراری دهد خیلی زیاد می کند. البته سرمایه ها چند سالی به دلیل تحریم ها و برخی از مشکلات دیگر در حال خروج از کشور بود اما از همه اینها مهم تر خروج نخبگان و جوانان و استارت آپ های جوانان نخبه است که با تنگ نظری و برخوردها و مشکلاتی که برای جوانان ایجاد می کند، ضربه بیشتری وارد می کند نسبت به اینکه سرمایه های مادی از کشور خارج شود.

مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی

مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی

او با اشاره به راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند گفت: متاسفانه دولت هیچ کاری در حد پیشنهاد و برنامه ندارد و به نظر می رسد اصلا این اعتراضات را در تبلیغات و بیانات اهمیت دار نکند و اهمیت آن را کاهش دهد که به لحاظ روانی تاثیر را کم کند. تاکنون برنامه ای برای جبران خسارات ندیدم ولی به طور کلی دولت اگر می خواهد کاری کند باید تکلیف تحریم ها را روشن کند. در واقع حداقل به ملت و سرمایه گذار بگویند تحریم ها تا چه زمانی ادامه دارد تا مردم از این حالت بیم و امید خارج شوند.
افقه در ادامه اضافه کرد: به دلیل اینکه همین امر و مبهم بودن آینده تاثیر منفی برروی سرمایه گذار می گذارد چون نمی داند تحریم برداشته می شود یا خیر، نرخ ارز ثابت می ماند یا به دلیل تدام تحریم و تنش با خارج نرخ ارز افزایش می یابد یا حتی اگر کاهش یابد باز سرمایه گذار باید بداند در ارزیابی ها نسبت به سرمایه گذاری بتواند از یک نرخ نسبتاً واقعی استفاده کند. این ابهامات در نتیجه مذاکرات و تحریم ها باز سردرگمی ایجاد کردهاست. دولت الان هیچ برنامه ای ارائه نکرده است و کارهای خود را انجام می دهد که انگار نه انگار اتفاقی افتاده است و تاثیرات عمیقی بر اقتصاد و روان مردم وارد کرده است.
وی در پاسخ به این سوال، با وجود قطعی اینترنت آیا این امکان وجود تورم افزایش یابد گفت: بله. تردیدی نکنید. سرمایه گذاری نشود همان پیش بینی رشد اقتصادی وجود ندارد و در نتیجه افزایش اشتغال را نداریم و کاهش بیکاری را خواهیم داشت، تولید وقتی انجام نشود تحریم ها برداشته نمی شود و واردات نداریم. بنابراین، وقتی کالایی وارد نشود یا تولید نشود ولی تقاضا همچنان وجود داشته باشد انتظار افزایش تورم را در آینده خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان