عماد آبشناس کارشناس بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد:

فصل جدید رابطه ایران و عربستان به چه سمتی می رود؟

عماد آبشناس کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره مذاکره بین ایران و عربستان گفت: باید توجه داشته باشیم .

فصل جدید رابطه ایران و عربستان به چه سمتی می رود؟

تحلیلگر منطقه در خصوص از سرگیری رابطه ایران و عربستان گفت: عربستان می داند که امنیت این کشور با همکاری ایران و به قول معروف با کمک ایران و با کمک دیگر کشورهای منطقه تامین می شود و نه با کمک اسرائیل یا آمریکا این اتفاق بیافتد.

عماد آبشناس کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره مذاکره بین ایران و عربستان گفت: باید توجه داشته باشیم که سیاست های ایالات متحده آمریکا در منطقه و جهان در کل تغییر کرده است. عربستان سعودی متوجه این تغییرات شده و نمی تواند دیگر مثل گذشته روی آمریکا حساب باز کند. قبل از آن سیاستمداران تندرو در عربستان باور داشتند که ممکن است از طریق آمریکا بتوانند جنگی بر علیه ایران به پا نمایند و به قول معروف به پشتوانه آمریکا وارد جنگ شوند ولی در حال حاضر به این نتیجه رسیدند که چنین رخدادی نخواهد اتفاق افتاد و ادامه این روند به زیان عربستان است مخصوصا که آنها وارد جنگی با یمن شده اند که هفت سال طول کشیده است.

وی تصریح کرد: هر چه عربستان پس انداز داشته در این جنگ خرج کرده و چیزی برای هزینه کردن ندارد و اگر احیانا جنگ یمن را هر چه سریع تر تمام نکند و دردسرهایی که برای خود در منطقه ایجاد کرده خارج نشود قطعا رو به ورشکستگی خواهد رفت و فرو خواهد پاشید. عربستان می داند که امنیت این کشور با همکاری ایران و به قول معروف با کمک ایران و با کمک دیگر کشورهای منطقه تامین می شود و نه با کمک اسرائیل یا آمریکا این اتفاق بیافتد. به این دلیل سعودی ها در تلاش هستند به نحوی که آبروی خود را حفظ کنند و بتوانند اختلاف خود را با ایران حل نمایند با ایران کنار بیایند و روابط خود را دوباره برقرار کنند.

آبشناس نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش، آیا رابطه ایران و عربستان وارد فصل جدیدی می شود بیان کرد: سیاست آقای رئیسی کلا این است که روابط را با کشورهای همسایه صمیمی تر کند و امروز هم معادلات به این سمت می رود که منافع دو کشور در حل مشکلات منطقه و نزدیکی به هم است. من فکر می کنم، اگر عربستانی ها یک مقدار فضا را باز کنند از طرف ایران استقبال خوبی خواهد شد و شاید روابط این دو کشور به شرطی که به یک رابطه استراتژیک هم تبدیل شود برود.

عماد آبشناس در ادامه پاسخ داد: حالا گذشته از بحث روابط ایران و عربستان شاید بد نباشد که به این مسئله من اشاره کنم که از نظر تاریخی ما یک رقابت دائمی میان ایران، عربستان، ترکیه و مصر برای نفوذ در منطقه داشته ایم و این رقابت همیشه فراز و فرود داشته همچنین اختلافات همیشه وجود داشته است. به قول معروف در دوره هایی می توانستیم با اختلافات کنار بیاییم و در دورانی نتوانستیم کنار بیاییم. اما اینگونه نیست که هیچ کدام از این کشورها بتوانند دیگری را حذف کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان