علی حیدری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

متاسفانه دانش اقتصادی ما به دهه ۴۰ برمی گردد

علی حیدری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم اظهار کرد: ساده ترین کاری که دولت فعلی می توان

متاسفانه دانش اقتصادی ما به دهه 40 برمی گردد

علی حیدری کارشناس مسائل اقتصادی براین باور است: دلیل بالا رفتن قیمت ها ارز نیست بلکه دلار نشان می دهد تورم وجود دارد و همه چیز همراه دلار افزایش می یابد.

علی حیدری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم اظهار کرد: ساده ترین کاری که دولت فعلی می تواند انجام دهد این است که هیچ کاری نکند یعنی دستورالعمل و مورد خاصی را ابلاغ نکند. چون تا همین لحظه بازار به خوبی فهمیده دولت جدید ساختار اقتصاد دستوری دارد و این ساختار یعنی بازار را نادیده می گیرد و موقت قیمت ها را تثبیت می کند و فنر قیمت دوباره در می رود.

وی در ادامه بیان کرد: دولت ها از سال 1350 تاکنون با خودشیفتگی خاصی خود را محور اقتصاد کشور قرار دادند و متاسفانه از علم اقتصاد استفاده نکردند احتمال اینکه این دولت همین کار را کند خیلی زیادست و بازار این موضوع را بخوبی فهمیده است. بنابراین، بازارها هوشمند هستند و پشت اینها فکر وجود دارد به همین دلیل همیشه به سمت پیشخور کردن تورم می روند که وجود دارد.

حیدری تصریح کرد: در حالی حاضر پایه تورم برای دولت تشکیل نشده و به همین دلیل آقای رئیسی تورم را 35 درصد در نظر گرفت. دلار بالا می رود چرا که دولت ها در 50 سال اخیر متاسفانه آمار و ارقام را همسو با خواسته ها و نیت خود در بیشتر مواقع غیرصحیح ابلاغ کردند و مردم یک شاخصی به نام دلار را شناخته اند. هر زمان دلار بالا می رود یعنی ساده همه چیز افزایش می یابد.

او بر این باور است: دلیل بالا رفتن قیمت ها ارز نیست بلکه دلار نشان می دهد تورم وجود دارد و همه چیز همراه دلار افزایش می یابد. متاسفانه صداوسیمای میلی هم عنوان می کند دلار باعث افزایش قیمت ها می شود در حالی که این صحیح نیست. وقتی دلار افزایش می یابد مردم احساس می کنند بقیه چیزها به واسطه دلار افزایش قیمت دارد.

وی در پاسخ به این پرسش، افزایش قیمت ارز چقدر بحث داخلی و چقدر بحث خارجی دخیل است گفت: می توان به صراحت عنوان کرد، 90 درصد داخلی و خودتحریمی داخلی نقش دارد و به این برمی گردد که مسئولین و منصوبین در لایه های دوم حکومتی چیزی به نام دانش و علم اقتصاد را باور ندارند و اگر برخی ادعای کارشناسی می کنند در کمال احترام، میزان دانش و آگاهی آنها مربوط به دهه 40 خورشیدی است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان