گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از علت گرانی این روزهای مرغ

علت گرانی مرغ در روزهای پایانی شهریور ماه ۱۴۰۱ چیست؟

با توجه به افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر در کشور، آیا خرید مرغ برای دهک پایین ممکن است؟ چرا شهریورماه مرغ گران شد؟

علت گرانی مرغ در روزهای پایانی شهریور ماه 1401 چیست؟

آسیه کرمی _ صفحه اقتصاد _ در این گزارش به توضیحاتی درباره علت گرانی مرغ در روزهای پایانی شهریور ماه 1401 می پردازیم.
مردم جامعه برای نیاز غذایی خود نیازمند مصرف کالاهایی هستند که نیازشان را برطرف کند، با توجه به اینکه در کشور ما اقشار دهک کم درآمد بسیاری زندگی می کنند که درآمد آنها با قیمت کالاهای اساسی زندگی همخوانی ندارد، آیا خرید مرغ برای آنها به آرزو تبدیل نشده است؟
با این افزایش قیمت های چند ماهه ی اخیر توان خرید مرغ حتی برای خانوارهای دهه متوسط جامعه با مشکل روبرو شده است.
حال اگر یک کارگر دو فرزند دانش آموز داشته باشد با این تورم و گرانی برای تامین هزینه های تحصیل فرزندانش مجبور است از نیاز غذایی روزانه اش بگذرد، نیازی که کمبود آن موجب بیمار شدن می شود و باز هم به اقتصاد آن خانواده آسیب وارد می شود، آیا نباید چاره ای اندیشیده شود که بتوان شرایط بهتری را برای قشر ضعیف حامعه فراهم کرد؟

خبرنگار صفحه اقتصاد در این گزارش به بررسی قیمت مرغ از ابتدای سال 1401 تا 30 شهریور ماه و همچنین علت گرانی این روزهای مرغ در کشور پرداخته است.

از اوایل امسال قیمت مرغ با افزایش تحریم ها و عدم واردات نهاده های دامی با نوساناتی همراه بود و با وجود تقاضا ارزان نشد.
در فروردین ماه 1401 روزانه با وجود اینکه نیاز بازار 6 تا 7 تن بود اما هشت هزار تن مرغ عرضه می شد.
قیمت مرغ در سطح بازار در نخستین ماه سال جاری هر کیلو 31 هزار تا 35 هزار عرضه می شد.


اما در اردیبهشت ماه 1401 با حذف ارز 4200 تومانی قیمت کالاهای اساسی به یکباره افزایش یافت و قیمت هر کیلو مرغ به 60 هزار تومان رسید و اما در میدان بهمن تهران با قیمت51 هزارتومان به فروش می رسید و عده ای از خرده فروشان مرغ را به دلیل کاهش خرید با نرخ هر کیلو 40 تا 46 هزارتومان می فروختند.
قیمت هر کیلو مرغ در خرداد ماه سال جاری بین 40 تا 47 هزار تومان عرضه شد و در خرده فروشی ها نیز هر کیلو مرغ با قیمت 55 تا 56 هزار تومان بفروش رسید.
در اولین ماه تابستان قیمت هر کیلو مرغ زنده ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان بود و روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۶۰۰ تن مرغ در بازار عرضه می‌شد در حالی که سرانه نیاز بازار کمتر از این عدد بود.
علت تفاوت قیمت مرغ و نوسانات این بازار که در یک بازه زمانی تا حدود 100 هزار تومان نیز رفت، عدم نظارت ضعیف بر بازار است.
با افزایش قیمت ها در مرداد ماه امسال، قیمت هر کیلو مرغ در بازار تهران طی یک بازه بین 52 هزار تومان تا 53 هزار تومان عرضه می شد.
و طبق آمار مرداد ماه سال جاری، ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است که با توجه به مجوزهای صادر شده در حال حاضر ۷۱ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است.
نوسانات بازار مرغ ضررهای بسیاری به تولیدکنندگان مرغ وارد کرده است و حال باید دید و منتظر ماند مسئولینی که وعده داده اند تا پایان شهریور ماه قیمت مرغ اصلاح و ابلاغ می شود، این کار انجام خواهد شد.

آیا اصلاح نرخ مرغ به سود مردم است یا ضرر آنها؟

مرغداران می گویند هنوز مرغ به قیمت واقعی نرسیده است و آنها چشم انتظار نرخ جدید هستند. آیا قیمت جدید مرغ به سود مرغداران است؟

مرغ زنده

با بررسی های صفحه اقتصاد، در حال حاضر در روزهای پایانی شهریور ماه 1401 و فصل تابستان قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها بین ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان است.
آیا با وجود وضعیت درآمد خانوارها، رکود بازار، کاهش تقاضا و خرید مدرسه قیمت مرغ گران می شود؟

بنا بر اخبار رسیده فروش مرغ طی روزهای اخیر بالاتر از نرخ مصوب ۶۰هزار تومان گزارش شده است.
به همین دلیل مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به روسای جهاد کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه و تهران اعلام کرد:
حسب دستور صادره برای جلوگیری از افزایش قیمت و تأمین گوشت مرغ مورد نیاز در بازار استان‌ها دستور فرمایید مدیران بازرسی طی یک اقدام ضرب‌الاجل با همکاری معاونت امور دام، معاونت بازرگانی و حراست استان‌ها لیست کلیه مرغداری‌هایی که بیش از ۴۳ روز از زمان جوجه روزی آن‌ها می‌گذرد تهیه نمایند. در صورتی که این مرغداری‌ها از کشتار مرغ ممانعت کنند با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی و با هماهنگی دادستانی استان‌ها با مراجعه به این مرغداری‌ها در صورت عدم ارسال مرغ به کشتارگاه‌ها برخورد جدی خواهد شد و پرونده متخلفین به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می گردد.
قیمت مرغ طی روزهای اخیر گران شده است. قیمت این کالای اساسی در برخی از فروشگاه‌ها بالاتر از نرخ مصوب کیلویی ۶۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

امیدواریم با نظارت بازرسان جلوی پرکشیدن مرغ از سفره دهک های پایین جامعه گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان