مرتضی بهروزی فرد کارشناس انرژی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

ظرفیت صادرات نفتی در دولت سیزدهم چقدر است؟

مرتضی بهروزی فرد کارشناس انرژی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های دولت در بحث نفت بیان کرد: ظرفیت صادرات نفتی در دولت سیزدهم چقدر است؟

ظرفیت صادرات نفتی در دولت سیزدهم چقدر است؟

کارشناس انرژی درباره صادرات نفت گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم ارز مورد نیاز اقتصاد کشور که تامین کننده واردات کالاهای اساسی و پشتوانه دولت جمهوری اسلامی ایران است از محل صادرات نفت تامین می شود یعنی اگر این را از سبد دولت حذف کنید عملاً دولت را دچار مشکلات اساسی می کنید. اگر سالی 50-40 میلیارد دلار صادرات نفتی نداشته باشیم امکان اداره اقتصاد کشور را در شرایط ثابت نداریم.

مرتضی بهروزی فرد کارشناس انرژی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های دولت سیزدهم در بحث نفت بیان کرد: توجه داشته باشید در دولت قبل کرونا به تمام اقتصاد جهان دامن زد از جمله به بحث نفت که ایران نیز از این موضوع مستثنا نبود. ولی مسئله عمده ما که نتوانستیم نفت صادر کنیم به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا بود یعنی موقعی که تحت تحریم بودیم عملاً کار چندانی نمی توان انجام داد و در این دولت همین مشکل دیده می شود و اگر در روی این پاشنه بچرخد و با همین شرایط پیش برود و اتفاق خاصی نیفتد عملاً از دولت و وزیر نفت جدید کار بیشتری برنمی آید.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که تحریم ها حل و فصل نشود و تا زمانی که مشکلات ما با دنیا و مسئله برجام حل نشود، عملاً امکان افزایش صادرات یا صادرات مناسب وجود ندارد. در 4 دهه گذشته همواره تحت تحریم بودیم مخصوصاً در چندین سال گذشته تحریم ها شدیدتر شد و این تحریم ها در زمان ترامپ به اوج خود رسید. ما نتوانستیم متناسب با امکاناتی که در اختیار داریم افزایش تولید داشته باشیم. با بیش از 150 میلیارد بشکه ذخایر نفتی عملاً بحث تولید ما بعد از انقلاب حدود 4 میلیون بشکه بوده است. یعنی نتوانستیم بیش از 2 میلیون بشکه در روز تولید بالاتری داشته باشیم. بالاترین سقف صادرات ما 2 میلیون بشکه بود که متاسفانه نتوانستیم تکنولوژی و مدیریت بین المللی را جذب کنیم که منابع را توسعه دهیم.

بهروزی فرد براین باور است: اگر تحریم ها برداشته شود و مسئله مردم حل شود در کوتاه مدت امکان افزاش تولید داریم ولی یک مشکلات کوتاه مدت و یک مشکلات بلندمدت در این میان داریم. مشکلات کوتاه مدت فروش نفت بعد از برجام است که با توافق جزئی حل می شود ولی مسئله سرمایه گذاری در صنعت نفت مسئله ای که باید ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشیم که بتوانیم سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم و متناسب با ظرفیت تولید افزایش تولید داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش، آمارها نشان می دهد 2 میلیون و 300 هزار بشکه صادرات نفت داریم که سهم 20 درصد بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده. باید چه اقداماتی صورت گیرد؟ اظهار کرد: بودجه 1400 از ابتدا اشتباه بسته شده است و تصور این بود که می توانیم به سرعت مشکلات را حل کنیم و افزایش تولید و صادرات داشته باشیم که از ابتدا کارشناسان درباره آن ان قلت آوردند و نسبت بدان بدبین بودند چون تصور اینکه به سرعت مشکلات با دنیا حل شود امر دیگری است. این را در نظر داشته باشید که مهم نیست سهم نفت یا درآمدهای نفتی چه بخشی از بودجه را تامین می کند، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ارز مورد نیاز اقتصاد کشور که تامین کنند واردات کالاهای اساسی و پشتوانه دولت جمهوری اسلامی ایران است از محل صادرات نفت تامین می شود یعنی اگر این را از سبد دولت حذف کنید عملاً دولت را دچار مشکلات اساسی می کنید. اگر سالی 50-40 میلیارد دلار صادرات نفتی نداشته باشیم امکان اداره اقتصاد کشور را در شرایط ثابت نداریم.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان