گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از طرح واردات خودرو

طرح واردات خودرو در پیچ و تاب تصویب

با توجه به اینکه طرح واردات خودرو مخالفان و موافقان زیادی دارد باید دید با رفع ابهامات، این طرح باعث کنترل بازار خودرو می شود.

طرح واردات خودرو در پیچ و تاب تصویب

با توجه به اینکه طرح واردات خودرو مخالفان و موافقان زیادی دارد باید دید با رفع ابهامات، این طرح باعث کنترل بازار خودرو می شود. با ابهاماتی روبرو است و بر همین اساس دوباره به مجلس بازگشت تا ابهامات بر طرف شود.

رکود سنگین در بازار خودرو، این روزها این بازار بیش از هر بازار دیگری دچار آشفتگی است، آشفتگی که هر از گاهی با خبرهای واردات خودرو بیشتر در لاک خود فرو می رود.

بعد از خروج آمریکا از برجام ، واردات خودرو به کشور متوقف شد و باعث افزایش قیمت چند برابری خودروهای خارجی گردید این درحالیست که مسئولین علت توقف را ممنوعیت خروج ارز در کشور می دانستند. در مدت سه سال، قیمت خودروهای خارجی با رشد قیمت ارز افزایش یافت اگرچه قیمت ها رشد فزاینده داشتند اما خریدار هم در این بازار کم بود و بازار این خودروها در رکود بسر می رفت تا اینکه دوباره خبر واردات خودرو در این بازار پیچید. خبری که باعث شد قیمت خودروهای داخلی بیش از 10 درصد کاهش را تجربه کنند. به طوری که قیمت خودرو سمند از 245 میلیون تومان به 233 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 از 255 میلیون تومان به 238 میلیون تومان و پژو جی ال ایکس از 235 میلیون به 223 میلیون تومان رسید و خودروهای وارداتی پر تقاضا چون هایما از 770 میلیون به 730 میلیون تومان و جک از 755 میلیون تومان به 720 میلیون تومان رسید.

حدود 8 ماه پیش کمیسیون صنایع مجلس برای رفع مشکل مردم برای خرید خودرو و شکسته شدن حباب قیمتی در این بازار، طرح ساماندهی صنعت خودرو را در دستورکار قرار داد که در آن به موضوع واردات خودرو اشاره می شد.

اگر چه در دولت دهم نیز به بحث طرح ساماندهی بازار خودرو پرداخته است اما این طرح در نهایت به شورای نگهبان رفت و ایراداتی بر این طرح گرفته شد و اکنون دوباره این طرح به جریان افتاد به طوری که در بعد از ارسال طرح از سمت مجلس به شورای نگهبان، در نهایت در 31 شهریور ماه شورای نگهبان طرح را برای رفع ابهامات به مجلس ارسال کرد تا مجلس ابهامات آن را بررسی و مجددا اصلاح کند.

در بحث واردات بدون انتقال ارز، اشخاص، ارز واردات خودرو را بدون خروج ارز تامین کند که این موضوع جنبه های مختلفی دارد یکی از آنها این است که فرد باید ریسک کند زیرا با توجه به کاهش ارزش پول ملی، باید دارایی خود را از دلار به ریال تبدیل کند که در این شرایط بازار، منطق حکم نمی کند که سرمایه گذار در این بازار تجارت کند و نکته دیگر این است که امکان ورود ارز حاصل از قاچاق با این روش صورت گیرد.

در صورت اجرای این طرح، باید خودروهای وارد کشور شوند که مشابه تولید داخلی نباشند پس این طرح ، به سمت خودروهایی با قیمت بالا و لوکس می رود. از طرفی هم با توجه به مشکلات عدم تامین قطعه برخی از خودرو سازان داخلی، با اجرای این طرح احتمال اینکه خودرو سازان رو به واردات خودرو بیاورند بسیار زیاد است.

با توجه به مخالف وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو ، فعالان این صنعت معتقد هستند با آزاد شدن واردات خودرو، قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابد این درحالیست که در زمزمه این طرح در بازار باعث شده تا قیمت خودروهای داخلی و خارجی کاهش چشمگیری کند.

به هر حال، باید قبل از اجرای مصوبات و طرح ها ، همه جوانب در نظر گرفته شود و زیر ساخت های لازم نیز محیا شود تا باعث رانت دوباره و ورود دلال ها به این بازار نشود.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان