امیر حیات مقدم رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

طالبان برای ایران تهدید بشمار نمی آید

امیر حیات مقدم رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره امنیت ملی و طالبان گفت: ما از لحاظ امنیت ملی وضع خوبی داریم.

طالبان برای ایران تهدید بشمار نمی آید

رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی براین باور است: در حال حاضر ما قدرت برتر منطقه نیستیم ولی یکی از کشورهای قدرتمند منطقه بشمار می آییم آن هم به این دلیل که دولت آقای روحانی 8 سال این موضوع را در جمهوری اسلامی عقب انداخت. من امیدوارم در انتهای دولت آقای رئیسی جمهوری اسلامی قدرت برتر منطقه شود.

امیر حیات مقدم رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره امنیت ملی ایران گفت: ما از لحاظ امنیت ملی در حال حاضر وضع خیلی خوبی داریم. در بین کشورهای منطقه غرب آسیا امنیت ملی جمهوری اسلامی از همه کشورها بهتر است، حتی کشورهایی که حامی آمریکا مثل کشور عربستان، ترکیه و… امنیت انها قابل قیاس با ایران نیست. اگر موسسه بین المللی بخواهد به امنیت ملی کشورهای منطقه امتیاز بدهد به اعتقاد بنده بالاترین امتیاز را از لحاظ داشتن امنیت ملی جمهوری اسلامی دارد.

وی با اشاره به گروه های افراطی از جمله طالبان تصریح کرد: به نظر من، ما نمی توانیم طالبان را به عنوان تهدید فرض کنیم. تهدید گروه های افراطی، همچنان تهدید داعش متصور است، درست است داعش حکومت را از دست داد چون دنبال این بود خلافت کند، هیچ خلافتی در اختیار داعش در سطح جهان و منطقه نیست و آنها خلافت ندارند.

او افزود: به هر حال طالبان جزو کسانی هستند که امنیت ملی ما را تهدید می کنند چون در افغانستان و جاهای دیگر مستقر هستند، منتهی نه به عنوان اینکه خلافت داشته باشند بلکه به عنوان اینکه حضور مخفیانه ای دارند و می توانند تهدیداتی را علیه همه کشورهای منطقه از جمله برای ما داشته باشند ولی در حد براندازی نیستند و در حد این است که حرکات ایزائی انجام دهند و ما و کشورهای منطقه را اذیت کنند.

سردار حیات مقدم اظهار کرد: در مورد آمریکا و نقشی که در قدرت گیری طالبان دارد، من معتقدم که ما این را به فال نیک گرفتیم که آمریکا بعد از 20 سال از افغانستان با ذلت و خواری خارج شد و افغانستان را رها کرد و همان کاری که افغان ها یکبار با شوروی سابق کردند با آمریکایی ها کردند که این کار خوب و ارزشمندی به شمار می آید.

رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی افزود: با توجه به شناختی که از سیاست های ایالات متحده امریکا دارم این کشور دست بردار منطقه نیست. پنتاگون و آمریکا از منطقه خارج شد، سخت افزاری آمریکا از منطقه خارج شد ولی CIA همچنان در افغانستان خواهد بود و صحنه گردان پنهانی افغانستان است که به کمک سرویس های اطلاعاتی پاکستان و عربستان کار می کند.

وی ادامه داد: امیدواریم مردم افغان این تهدید را هم پاسخ دهند و اجازه ندهند سرویس های اطلاعاتی آمریکا، پاکستان و عربستان در مسائل داخلی افغانستان دخالت کنند. در مورد آینده منطقه باید بیان کنم، در سند چشم انداز که پایان سال 1404 است، توافق و جمع بندی کردیم که ایران قدرت برتر منطقه شود.

سردار امیر حیات مقدم تاکید کرد: این نکته حائز اهمیت است در حال حاضر ما قدرت برتر منطقه نیستیم ولی یکی از کشورهای قدرتمند منطقه بشمار می آییم آن هم به این دلیل که دولت آقای روحانی 8 سال این موضوع را در جمهوری اسلامی عقب انداخت. من امیدوارم در انتهای دولت آقای رئیسی جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه شود.

وی افزود: یقین دارم آینده منطقه آینده خوبی خواهد شد. خروج آمریکا از افغانستان را باید به فال نیک بگیریم و امیدوارم آمریکا از کشورهایی که پایگاه های نظامی دارد از جمله بحرین، قطر، عراق و کشورهای دیگر بیرون برود. آمریکا شیطان بزرگ است، وقتی امریکا از منطقه خارج شود، مطمئن باشید آینده منطقه توام با صلح و ارتباطات گرم و صمیمی بین همه کشورهای منطقه خواهد بود و در یک چنین حالتی است که انزوای کامل اسرائیل را ملاحظه خواهیم کرد و این منطقه یک منطقه ای باشد در ابتدا اسرائیل را منزوی کند و بعد ان شاالله اسرائیل و صهیونیست را از منطقه خارج کنیم. خروج آمریکا توسط طالبان از منطقه الگویی به ما داد که می توان از این الگو استفاده کرد تا صهیونیست ها را از منطقه خارج کنیم و در منطقه ما حضور نداشته باشند که شرارت کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان