دکتر وحید ارشدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

سیاسی بودن رئیس بانک مرکزی تاثیری در بهبود وضعیت ندارد

وحید ارشدی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره عدم معرفی رییس بانک مرکزی گفت: تعیین رئیس بانک مرکزی از حساسیت خاصی برخوردار است

سیاسی بودن رئیس بانک مرکزی تاثیری در بهبود وضعیت ندارد

دکتر وحید ارشدی کارشناس اقتصادی در خصوص تعیین رییس بانک مرکزی گفت: اگر انتخاب غلطی هم در بانک مرکزی صورت گیرد ضربه بیشتری وارد می شود و این نوسانات قابل جبران است و می تواند مدیریت شود. ولی اگر انتخاب صحیحی در ریاست بانک مرکزی صورت نگیرد وضعیت بدتر می شود.

وحید ارشدی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره عدم معرفی رییس بانک مرکزی گفت: تعیین رئیس بانک مرکزی از حساسیت خاصی برخوردار است باید کسی باشد که هم به حوزه بانکی مسلط باشد و هم اینکه منتقد وضع موجود باشد. یعنی از هر دو حالت باید باشد تا بتواند به اصلاح ساختار نظام بانکی متناسب با وضعیت موجود اقتصاد بپردازد. کسی که بخواهد با این وضعیت بانک مرکزی را اداره کند و با این روندی که تا الان داشته قاعدتاً وضعیت را به سمت ایجاد تورم سنگین خواهد برد.

وی ادامه داد: کسی که به سمت اصلاح ساختار نظام بانک مرکزی برود قاعدتاً نیاز به شناخت نظام بانکی دارد و از سوی دیگر همراهی کردن نظام بانکی با آن اصلاحات ساختاری و هم آدمی باشد که یک دید نقادانه نسبت به این نظام داشته باشد و تا به امروز متاسفانه انتخاب این فرد بررسی نشده است.

ارشدی براین باور است: به نظر من، رئیس بانک مرکزی می تواند کسی غیر از اقتصاددان باشد، کسی که بتواند مدیریت مالی یا مدیریت بورس انجام داده باشد یا می تواند از افرادی باشد که در حوزه اقتصادی فعال باشد. آن چه مسلم است کسی که بخواهد در این فرایند نظام بانکی بخواهد بانک مرکزی را اداره کند و نخواهد اصلاح ساختاری را در نظام بانکی داشته باشد اقتصاد ایران را دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به نوسانات بازار ارز تصریح کرد: این نوسانات همیشه وجود دارد. اگر انتخاب غلطی هم در بانک مرکزی صورت گیرد ضربه بیشتری وارد می شود و این نوسانات قابل جبران است و می تواند مدیریت شود. ولی اگر انتخاب صحیحی در ریاست بانک مرکزی صورت نگیرد وضعیت بدتر می شود. البته من معتقد هستم، دولت باید زودتر تکلیف این نهاد را روشن کند اما دقت لازم و همچنین سرعت باید داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش، بسیاری اذعان دارند انتخاب رئیس بانک مرکزی بیشتر سیاسی است یا اقتصادی گفت: یکی از مشکلات همین است. اگر این اتفاق افتد خیلی سیستم را بهبود نمی دهد. انتخاب باید تخصصی و ناظر به کاهش تورم باشد. یعنی اگر وظیفه بانک مرکزی حفظ قدرت خرید پول و ارزش پول است این وظیفه را باید کسی که بتواند سازوکارها را به سمتی ببرد که نقدینگی را مدیریت کند و سیاست های پولی را استفاده کند که بتواند به کاهش نقدینگی منجر شود یا به سمت هدایت نقدینگی به سمت بخش مولد برود به نظر می رسد بهتر از این است که سراغ افرادی برویم که رویکردهای سیاسی دارند.

وحید ارشدی کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به مستقل بودن بانک مرکزی اظهار کرد: آن چیزی که مسلم است و در دنیا نیز تجربه شده تا زمانی که دولت ها خود را وابسته به بانک مرکزی کنند و به عنوان تکیه گاه خود بدانند و بانک مرکزی قدرت خاص خود را برای مدیریت منابع نداشته باشد بواسطه وجود کسری بودجه ای که همیشه دولت ها در ایران داشتند، قاعدتاً باید منتظر حفظ تورم باشیم. به نظر من، ساختار باید به گونه ای رقم بخورد که حد امکان وابستگی دولت به بانک مرکزی به حداقل برسد و دولت نخواهد بانک مرکزی را مدیریت کند بلکه باید سیاست های همساز و همگرا داشته باشند تا ارزش پول مدیریت شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان