احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در گفتگو با صفحه اقتصاد:

ساخت یک میلیون واحد مسکونی تکرار مجدد مسکن مهر است

کارشناس مسکن درباره برکناری گرانی مسکن گفت: یکی از مهمترین و هدفمندترین اقداماتی که وزیر جدید کار انجام داد برکناری برخی از افراد بود

ساخت یک میلیون واحد مسکونی تکرار مجدد مسکن مهر است

کارشناس مسکن درباره برکناری گرانی مسکن گفت: یکی از مهمترین و هدفمندترین اقداماتی که وزیر جدید کار انجام داد برکناری برخی از افراد بود که راحت در این چندسال به نفع جیب خودشان کار کردند و به کسی جواب پس ندادند. این اقدام را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم چنین اقداماتی ادامه داشته باشد.

احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص برکناری جمارانیان مدیرعامل هلدینگ سیمان و عامل افزایش 500 درصدی قیمت سیمان گفت: در دولت قبل شاهد حاشیه های زیادی در بحث مسکن بودیم از گرانی و تاثیرات ارز در این بازار تا افزایش لجستیک از جمله قیمت سیمان که یک شبه چندین برابر شد و خیلی از کسانی که در این زمینه مشغول به فعالیت بودند، بیکار شدند. یکی از مهمترین و هدفمندترین اقداماتی که وزیر جدید کار انجام داد برکناری برخی از افراد بود که راحت در این چندسال به نفع جیب خودشان کار کردند و به کسی جواب پس ندادند. این اقدام را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم چنین اقداماتی ادامه داشته باشد.

وی در خصوص ساخت یک میلیون واحد مسکونی تصریح کرد: با توجه به شرایط بازار به نظر می اید وعده ایی که دولت داد شدنی نیست. به دلیل اینکه منابع اعتباری برای ساخت این تعداد مسکن وجود ندارد، اگر قیمت مسکن متری هفت میلیون تومان باشد و قرار باشد دو میلیون را دولت وام بدهد بقیه حدود ۵۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است که دولت باید تامین کند. جایی برای تامین این اعتبار وجود ندارد. اگر از بانک‌ها قرض بگیرد، بانک‌ها اگر داشته باشند باید از بخش های دیگر کم کنند. اعتبارها باید صرف اشتغال و تولید و صنایع شود، نمی‌‌شود همه را در مسکن هزینه کرد، با چه انگیزه ای باید باشد؟ سوال دیگر این است که چه کسی گفته سالی یک میلیون مسکن نیاز داریم؟ این مسکن قرار است کجا ساخته شود؟ عمدتا در حاشیه شهرها می‌آید و تجربه مسکن مهر مجددا تکرار می‌شود که هنوز فاجعه اقتصادی آن روی شانه مردم است.

این تحلیلگر براین باور است: با توجه به این وعده ایی که داده شده باید پرسید زمین از کجا قرار است تامین شود؟ عمده این زمین‌ها در اختیار دولت است، برخی منابع طبیعی است، برخی زمین‌هایی است که امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد. ریشه خطای مسکن مهر از اینجا بود که گفتند در این شهرها قیمت زمین گران است در حالی قیمت ساخت گران نیست، این زمین است که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. قیمت زمین را از قیمت مسکن جدا می‌کنیم، زمین‌هایی در حاشیه شهرها اختصاص می‌دهیم، می‌سازیم و تحویل مردم می‌دهیم.

او افزود: زمینی که در حاشیه تهران قرار میگیرد مسئله دارد. مسکن نیاز به آب، جاده، برق، آسفالت و… دارد، اگر شهرک باشد نیاز به مدرسه و فضای سبز و غیره دارد. علت اینکه زمین‌های داخل شهر گران است؛ امکانات در شهر وجود دارد و شما از همه امکانات به صورت معمولی برخوردار هستید. اگر خارج از شهر ساخته شود همه این امکانات باید تهیه شود، تهیه کردن این امکانات هزینه‌بر است.

سرحدی در پایان اذعان کرد: به لحاظ تامین منابع مالی و امکانات فنی دولت توان ندارد. در نتیجه دولت سازنده خوبی نیست. به جای اینکه برای مردم مسکن بسازد، کاری کند مردم خود بتوانند بسازند. طرح درآمد خانوار را افزایش دهد، تورم را مهار کند، اشتغال را افزایش دهد، نقدینگی را مهار کند. اگر این چنین شود کسی نیاز نیست برای مردم خانه بسازد بلکه مردم خود نیاز خود را تامین می‌کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان