فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد:

برجام-صفحه اقتصاد- مذاکرات- بازار سرمایه- بورس-بودجه سال ۱۴۰۱- بودجه‌بندی

احیای برجام می‌تواند تاثیر شگرفی بر بازار سرمایه داشته باشد، گفت: در گام نخست باید مشخص شود که اگر توافقی در وین بین ایران و قدرت‌های جهان

برجام-صفحه اقتصاد- مذاکرات- بازار سرمایه- بورس-بودجه سال 1401- بودجه‌بندی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رونق گرفتن مجدد بورس در گروی احیای برجام و نحوه بودجه‌بندی سال 1401 است.

فردین آقابزرگی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صفحه اقتصاد ، با اشاره به اینکه احیای برجام می‌تواند تاثیر شگرفی بر بازار سرمایه داشته باشد، گفت: در گام نخست باید مشخص شود که اگر توافقی در وین بین ایران و قدرت‌های جهانی رخ دهد در چه سطحی بوده و به چه صورت است.

وی با بیان اینکه نحوه بودجه‌بندی و تصویب نهایی آن در مجلس بر بازار سرمایه اثر مستقیم دارد، گفت: هدف دولت سیزدهم در بودجه سال 1401 هدایت نقدینگی به سوی بازار سرمایه است تا شاهد رونق این بازار باشیم.

آقابزرگی تصریح‌کرد: به طور قطع بازار سرمایه در سال آینده شرایط بهتری نسبت به امسال خواهد داشت، زیرا از یک طرف شاهد کاهش و شیب نزولی نرخ تورم در کشور هستیم و از طرف دیگر خبرهای خوبی از وین به گوش می‌رسد که ایران با قدرت‌های جهانی لحظه به لحظه به مذاکرات نزدیک شده‎‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در بخش درآمدی بودجه سال آینده، بورس نقش بسزایی دارد، گفت: اگر دولت و مجلس بر سر موضوع درآمدی بودجه به توافق برسند، در آن زمان شاهد خواهیم بود که بورس هم مجددا روی ریل رونق خواهد افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه به اثر اولیه احیای برجام بر نرخ ارز اشاره کرد و گفت: تسهیل در مبادلات مالی شرکت‌ها، پس احیای برجام اثر ثانویه است، اما هم‌اکنون بازار سرمایه از نرخ ارز تاثیری نمی‌گیرد، زیرای موضوع احیای برجام اهمیت ویژه‌ای دارد.

آقابزرگی اثر مثبت احیای برجام بر بازار سرمایه مهم عنوان کرد و افزود: اگر شاهد این موضوع باشیم که مذاکرات به نتیجه نرسد، به طور طبیعی بازار سرمایه شرایط سخت‌تری را تجربه خواهد کرد، البته تا پایان سال جاری بعید است که برای بورس اتفاق خاصی رخ دهد، زیرا اثرگذاری اتفاق‌های سیاسی و اقتصادی بر بازار سرمایه چندان سریع نیست.

وی با تاکید بر کیفیت توافق حاصل شده در وین افزود: چنانچه این توافق با عمر محدود باشد، اثرات مثبتی که منتظر آن هستیم، رخ نخواهد داد. این در حالی است که با اجرای توافق جامع و پایدار و با طول عمر زیاد، می‌توان به ورود بسیاری از سرمایه‌‌گذاران خارجی به کشور و توجه آنان به صنایع پر‌پتانسیل امیدوار بود و درنتیجه، بسیاری از صنایع کشور از جمله پتروشیمی، فلزات، برق و خودرو که نیازمند سرمایه‌‌گذاری مجدد هستند؛ که با وقوع این اتفاق، در وضعیت بهتری قرار می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح‌ کرد: بررسی وضعیت تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که در صورت تحقق توافق در مذاکرات برجام، بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب خود بیشترین بهره و سود را در بلندمدت خواهد برد. به‌طور کلی تاثیر رفع تحریم‌ها در اقتصاد باعث کاهش تورم، افزایش اشتغال، افزایش صادرات، بهبود بازار سرمایه، کاهش نوسانات نرخ ارز، بهبود تراز تجاری و تراز سرمایه در اقتصاد کشور خواهد شد.

آقابزرگی افزود: می‌توان سناریوهای مختلفی به تناسب احتمالات شرایط احیای برجامی پیش‌بینی کرد. در سال‌های اخیر همزمان با تحریم‌هایی که بر ایران تحمیل‌ شده بود، شاهد محدودشدن شرکت‌ها در دسترسی به سرمایه و تکنولوژی‌های جهانی، محدودیت در دسترسی به بازارهای جهانی و الزام آن‌ها در فروش با قیمت پایین، تحمیل هزینه‌های نقل و انتقال پول و مشکلات تأمین مالی بوده‌ایم. به نظر می‌رسد برداشته‌شدن تحریم‌ها، اولین آثاری که می‌تواند داشته‌ باشد. بهبود شرایط از دیدگاه‌های فوق در زمینۀ رونق کسب و کار شرکت‌ها به خصوص کسب‌ و کارهایی که دارای ارتباطات گسترده جهانی بوده و قطع آن، آثار مالی و فنی زیان‌باری را ایجاد می‌کند.

وی به موضوع تاثیر نوسان قیمت بر بازار سرمایه هم اشاره کرد و افزود: با برداشتن تحریم‌ها به طور قطع نفت ایران وارد بازارهای جهانی خواهد شد که وقوع این اتفاق موجب کاهش نسبی نرخ طلای سیاه در نقاط مختلف دنیا خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح‌کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که نخستین بازار مستعد رشد پس از احیای برجام، بورس است، اما اثربخشی همیشگی و مثبت بر بازار سرمایه زمانی رخ داد که شاهد تداوم اجرای برجام و انجام تبادلات مالی و اجرایی شرکت‌های مختلف با فضای بین‌المللی باشیم.

گفتگو: احمدرضا صباغی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان