رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تمرکز دولت باید در اقتصاد منطقه باشد

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های اقتصادی دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی واقف

تمرکز دولت باید در اقتصاد منطقه باشد

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه براین باور است: دولت باید تلاش کند تجارت خارجی مخصوصاً با کشورهای همسایه را رونق دهد و این می تواند در بازار کار داخلی شرایط جدیدی ایجاد کند. بنگاه های ما در عرصه تولید و خدمات فعال شوند، می تواند اشتغال را افزایش دهد، در عین حال تجارت خارجی که ناشی از صادرات و واردات است می تواند نرخ قیمت کالاها را در داخل تعدیل کند.

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های اقتصادی دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی واقف است که با چه مشکلاتی مواجه است و هم در مراسم تنفیذ و هم در روزهای قبل به این مسائل اشاره کردند. دولت هم در حوزه اقتصاد کلان و هم در حوزه اقتصاد خرد با مشکلات جدی مواجه است که باید ببیند چطور می تواند این مشکلات را برطرف کند. یکی از جدی ترین چالش ها که خود دولت هم باید سریع تر برای آن برنامه داشته باشد، تورم است. تورمی که ناشی از کسری بودجه و افزایش نقدینگی است.

وی ادامه داد: وقتی کشور تحریم است و ما دچار مشکل کسری بودجه و افزایش نقدینگی می شویم کار پیچیده تر می شود و این به نظر من چالش اصلی دولت در حوزه اقتصاد کلان است که اگر این برطرف نشود ما آثار آن را روی زندگی مردم و اقتصاد نمی توانیم ببینیم. بنابراین، باید ببینیم دولت از چه طریقی می خواهد تورم را کنترل کند و پائین بیاورد. به صورت طبیعی با توجه به اتفاقاتی که افتاده، نمی توان در کوتاه مدت انتظار داشت که دولت بتواند تحریم ها را برطرف کند. علت این است که این جریان سیاسی که الان جایگزین دولت شده رویکرد آن در عرصه مسائل خارجی کمی در خصوص روش ها و راهبردها متفاوت از دولت گذشته است.

نماینده حوزه انتخابیه آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بعد داخلی این سوال بوجود میاید، دولت از چه طریقی امکان ایجاد تورم پائین را برای رفع این مشکل دارد؟ دولت الان تمایل دارد بتواند جریان نقدینگی را در کشور کنترل کند تا افزایش نداشته باشد. احتمالاً نرخ سود بانکی را همچنان پائین نگه می دارند که این با توجه به مشکلاتی که ما در عرصه بورس داشتیم و مشکلاتی که مردم به لحاظ شرایط اقتصادی پیدا کردند کار سختی است چون دولت باید این محدوده را با توجه به تورم رعایت کند، بیشتر از این کاهش نرخ سود بانکی برای خلق پول امکان پذیر نیست و دولت برای جبران کسری بودجه راهی ندارد جز این که دنبال کنترل افزایش قیمت کالاهای اساسی باشد.

او ادامه داد: از سوی دیگر باید هزینه های تمام شده تولید را بتواند تامین و کنترل کند. من فکر می کنم کسری بودجه دولت به این زودی کنترل نمی شود مگر این که دولت بخواهد هزینه های جاری را در عرصه اداره کشور که بیشتر مربوط به خود دولت است صرفه جویی کند که این کار می تواند تاثیرگذار باشد در عین حال نرخ رشد قیمت ها را بتواند مقداری کنترل کند چون اکثر تولیداتی که در کشور عرضه می شود منشا دولتی و شبه دولتی دارد.

این تحلیلگر اظهار کرد: در حوزه تورم دولت با این چالش جدی مواجه است که نمی تواند سرمایه خارجی جذب کند برای اینکه شرایط اقتصادی را در کشور متحول کند تا بتواند تولیدات و خدمات زیاد شود و این خود به خود می تواند آثار تورمی را قدری کنترل و کاهش دهد. دومین مسئله ای که می توانیم مطرح کنیم که هم در حوزه اقتصاد کلان مطرح است و هم مردم با آن درگیر هستند بحث معیشت و اشتغال است.

وی در ادامه افزود: دولت باید تلاش کند تجارت خارجی مخصوصاً با کشورهای همسایه را رونق دهد و این می تواند در بازار کار داخلی شرایط جدیدی ایجاد کند. بنگاه های ما در عرصه تولید و خدمات فعال شوند، می تواند اشتغال را افزایش دهد، در عین حال تجارت خارجی که ناشی از صادرات و واردات است می تواند نرخ قیمت کالاها را در داخل تعدیل کند. به نظر من، اینها کارهایی است که در کوتاه مدت امکان پذیر است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان