مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

راهکار دولت برای کنترل تورم و نقدینگی چیست؟

مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، دولت سیزدهم برای کنترل تورم باید چه اقداماتی را پیاده کند

راهکار دولت برای کنترل تورم و نقدینگی چیست؟

مرتضی افقه درباره کنترل تورم براین باور است: مشکلات اقتصادی دولت را به سمتی می برد که مشکل تحریم ها را حل کند، حالا یا با همین برجام موجود یا توافق جدیدی انجام می دهد چون برخلاف تصورات و توهماتی که برخی از وزرا معرفی و انتخاب شده، داشتند این آقایان و این ساختارها قادر نیستند، مشکلات مردم را در شرایط تحریمی ادامه دهند.

مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، دولت سیزدهم برای مهار نقدینگی و تورم باید چه اقداماتی را پیاده کند گفت: دولت رئیسی به دو شرط می تواند موفق شود. در کوتاه مدت مشکل تحریم ها را باید حل کنند تا امکانات مالی در اختیار آنها برای رفع مشکلات مردم و هم حرکت به سوی تحقق وعده هایی که دادند، قرار گیرد. در میان مدت و بلند مدت اگر می خواهند تحریم ها برداشته شود مشکلات معیشتی مردم یا مشکلات رفاهی مردم با پول نفت ممکن است حل شود ولی نه بصورت دائم بلکه موقت. همان گونه که در سه دهه گذشته حل نشدند الان نیز حل نمیشود و ما دچار این مشکلات بعد از تحریم هستیم.

وی افزود: برای حل آنها یکسری تحولات عمیق و اساسی در داستان های ضدتولید و ضدتوسعه اداری و اجرایی و نظام مدیریتی و نظام استخدام و گزینش مدیران باید صورت گیرد. مضاف بر اینکه در دستگاه های نظارتی هم همین تحولات باید رخ دهد والا اگر تحریم و مشکلات حل شود موقتی هستند و با کوچک ترین تنشی به این نقطه که هستیم برمی گردیم. ولیکن متاسفانه تفکر حاکم بر نگرش دولت و حتی مجلس یعنی اصولگراها، خیلی با این دو نکته ای که بیان کردم سازگار نیست.

افقه تصریح کرد: احتمال این سناریو وجود دارد که مشکلات اقتصادی دولت را به سمتی می برد که مشکل تحریم ها را حل کند، حالا یا با همین برجام موجود یا توافق جدیدی انجام می دهد چون برخلاف تصورات و توهماتی که برخی از وزرا معرفی و انتخاب شده، داشتند این آقایان و این ساختارها قادر نیستند، مشکلات مردم را در شرایط تحریمی ادامه دهند. به زودی متوجه می شوند نمی توانند به آن توهمات یا تصوراتی که داشتند جامه عمل بپوشانند و با واقعیت سازگار نبوده است.

این استاد دانشگاه براین بارو است: اینکه دولت بتوانند تورم را حل کنند ولی وقتی تولید همانند شرایط فعلی نباشد که به دلیل تحریم ها تولید به شدت کاهش پیدا کرده و بخش های غیرمولد و دلالی پرزور شده اند، حتی اگر نقدینگی هم کم شود این امکان وجود دارد که تورم کاهش یابد ولی این کاهش تورم منجر به رکودی می شود که آن سو نیز تبعاتی مثل بیکاری، افزایش بیکاری، افزایش فقر، افزایش نابرابری نیز دارد. مادامی که مشکل تولید را حل نکنند و با ابزار پولی و اسمی بخواهند مشکل تورم را حل کنند مشکلات به صورت ریشه ای حل نمی شوند و تداوم می یابند.

افقه با اشاره به نقش بانک مرکزی را در این امر پاسخ داد: دولت دو ابزار برای سیاست گذاری و کنترل بحران ها دارد. اول، سیاست مالی است که از طرف وزیر اقتصاد و مجموعه برنامه و بودجه انجام می شود. دوم، سیاست پولی که بانک مرکزی مسئول آن است. بنابراین، یک رکن اساسی سیاست هایی که در اختیار دولت وجود دارد سیاست های پولی که از طریق بانک مرکزی اعمال می شود. بنابراین، در حال حاضر سیاست ها صرفاً اقتصادی همچون سیاست پولی و مالی را کمک کننده این وضعیت اقتصادی نمی دانیم .

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان