گفتگوی صفحه اقتصاد با پیمان مولوی عضو انجمن اقتصادی ایران

دولت نگاهی به بخش خصوصی ندارد/ دید ذی‌نفعانه در اقتصاد وجود دارد

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصادی ایران در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، اگر به توافق هسته ای نرسیم وضعیت اقتصاد چگونه خواهد شد. دولت

دولت نگاهی به بخش خصوصی ندارد/ دید ذی‌نفعانه در اقتصاد وجود دارد

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: دکتر پیمان مولوی تحلیلگر اقتصادی بر این باور است: اقتصاد ایران یک اقتصاد ذی‌نفعانه شده است. این اقتصاد با اقتصاد دولتی فرق دارد. در اقتصاد ذی‌نفعانه رشد اقتصادی اصلاً در اولویت قرار ندارد. وقتی این موارد اولویت نباشد هر دولت با هر گرایشی باشد نمی‌تواند کاری انجام بدهد.

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصادی ایران در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، اگر به توافق هسته ای نرسیم وضعیت اقتصاد چگونه خواهد شد گفت: در حال حاضر نقدینگی سالیانه ۳۹ درصد است. یعنی ماهانه متوسط معادل ۳/۲۵ درصد حرکت می‌کنیم و رشد اقتصادی، اقتصاد ایران بدون برجام یعنی با تحریم و بدون فروش نفت، در شرایط رکود جهانی به ۳-۲ درصد باقی بماند.

وی ادامه داد: خروجی این سناریوی اول پایایی تورم ۵۰ تا ۴۵ درصدی در سال‌های آتی است. حال این سوال مطرح که چرا این مسئله مهم است؟ در یکسو فقیر شدن همه مردم را دارید و در سوی دیگر قیمت دلار را دارید که بر روی همه چیز تاثیر بسزایی دارد. همچنین تورم ۴۵ درصدی در ایران به تورم ۸ درصدی در امریکا یعنی ۳۷ درصد نزول می‌کند به شرطی که تورم در امریکا پایین نیاید که اگر تورم در امریکا پایین بیاید این فاصله زیاد می‌شود و سقوط ریال بیشتر می‌شود.

او تصریح کرد: بر همین اساس در سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بستگی به سناریوی آن زمان دارد که در حالت خوشبینانه دلار نزدیک ۶۰ هزار تومان خواهد شد و سناریوی دیگر اینکه دلار نزدیک ۷۰ هزار تومان شود. یعنی باز قدرت خرید ما کمتر و کمتر می‌شود. بر همین اساس وقتی به دلار نگاه می‌کنید بر همه روشن است بازارهای موازی مثل مسکن با دلار مچ می‌شود و بازار سرمایه می‌تواند ابعاد خود را در این حوزه داشته باشد.

دکتر مولوی اضافه کرد: اقتصاد ایران از سال ۹۰ تاکنون متاسفانه روند تشکیل سرمایه کمتر و حتی منفی شده است. نقطه استهلاک از نقطه تشکیل سرمایه گذشته است و اینکه بنگاه‌ها و شرکت‌های ما دارایی‌ها و ماشین‌آلات خود را هم نمی‌توانند حفظ کنند. در میان‌مدت و بلندمدت باعث می‌شود قدرت رقابت بیشتر شود. در کشورهای اطراف هم روند جذب سرمایه‌گذاری خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد مخصوصا در ترکیه، عربستان سعودی و کشورهای CIS سرعت بیشتر از ماست.

عضو انجمن اقتصاددان گفت: نکته مهم دیگر که باید دقت کنیم، نقطه آزادی اقتصادی ایران، از زمانیکه تحریم‌های اقتصادی ایران بیشتر شده و رتبه ۱۵۹ در اقتصاد را به خود اختصاص دادیم که بعد از ما سوریه، کنگو، ونزوئلا، زیمباوه و غیره قرار گرفتند بدتر شده است. بر همین اساس وقتی برجام را نداشته باشیم اقتصاد ایران در ورطه بی بازگشت عدم‌سرمایه‌گذاری، تورم مداوم، فقیرتر شدن روزانه اقتصاد است.

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصادی ایران

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصادی ایران

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت نگاهی به بخش خصوصی ندارد تصریح کرد: متاسفانه چنین نگاهی در دولت سیزدهم دیده نمی شود. مشکل ایران الزاماً خود دولت نیست. اقتصاد ایران یک اقتصاد ذی‌نفعانه شده است. این اقتصاد با اقتصاد دولتی فرق دارد. در اقتصاد ذی‌نفعانه رشد اقتصادی اصلاً در اولویت قرار ندارد. وقتی این موارد اولویت نباشد هر دولت با هر گرایشی باشد نمی‌تواند کاری انجام بدهد. به دلیل اینکه ذی‌نفعان در این اقتصاد خیلی قدرتمندست و اجازه کاری را نمی‌دهند.

مولوی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راهی که می‌توان گفت به نتیجه‌ای می‌رسیم این است که اقتصاد در ایران اولویت شود. تمامی تصمیمات بر اساس رشد اقتصادی اتفاق افتد. بعنوان مثال، در ترکیه با اینکه خیلی مشعشع نیست ولی مشاهده می‌کنید یا در عربستان این را می‌بینید، در آذربایجان این را می‌بینید. به نظر من، مشکل بحث دولت‌ها نیست، شما همیشه درگیر تورم هستید البته برهه‌ای مثل سال‌های ۷۸ تا ۸۴ این کمتر بود و در برهه‌ای مثل ۹۶-۹۳ تورم پایین‌تری داشتیم ولی ذی‌نفعان بازی را بهم می‌زنند و ناخودآگاه وارد بازی‌های دیگر می‌شوید به دلیل اینکه اقتصاد ایران همواره کوچکتر و رقابت در آن سخت‌تر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان