محمود فاطمی عقدا رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت قبل اعتقاد به ساخت مسکن نداشت / دولت مستقیم وارد ساخت مسکن نمی شود

محمود فاطمی عقدا رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره ساخت یک میلیون مسکن تورم زا نیست، گفت.

دولت قبل اعتقاد به ساخت مسکن نداشت / دولت مستقیم وارد ساخت مسکن نمی شود

رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی درخصوص ساخت یک میلیون واحد مسکونی براین باور است: من گمان نمی کنم این دولت بخواهد خود مستقیم وارد شود لذا انبوه سازان، صنعتی سازان و شرکت های پیمانکاری باید بسازند. لذا همانند مسکن مهر نمی شود.

محمود فاطمی عقدا رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به صبحت اخیر وزیر مسکن درباره ساخت یک میلیون مسکن تورم زا نیست. گفت: امکان ساخت چنین مسکنی 100 درصد وجود دارد و کشور توان این امر را دارد حتی مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اینکه تورم زاست یا خیر، به هر صورت با توجه به اینکه ایجاد اشتغال می کند، توان اقتصاد خانوار و جامعه را افزایش می دهد و این تورم مخرب نیست. از این جهت قطعاً تورم در واقع می تواند مخرب نباشد.

وی در ادامه تصریح کرد: مولفه های مهم در این طرح مطرح است، بحث زمین و بحث منابع و تسهیلات، بحث دیگر ساختار اجرایی و توان فنی کشور است. در بحث زمین باید یک میلیون واحد را برای چه دهک هایی می سازیم. اگر بگوئیم همه را مسکن ارزان قیمت و دهک های پائین می دهیم بحث دیگری است. زمین ارزان قیمت و دولتی می خواهد، ولی وقتی یک میلیون واحد مسکونی برای کل جامعه است، چه کسانی که می توانند آورده مناسب را داشته باشند تا کسانی که نمی توانند آورده ای داشته باشند، یعنی کسانی که نمی توانند آورده داشته باشند دهک های پائین و زیرپوشش کمیته امداد و بنیاد مستضعفین و بهزیستی و دیگر سازمان هاست.

فاطمی عقدا افزود: یک عده نیز دهک های 6 و 7 به بالا هستند. آنها به هر شکل می توانند آورده داشته باشند و لذا اگر مسکنی ساخته شود که 70-60 درصد از قیمت مسکن تسهیلات قابل انتقال به خریدار باشد و با یک آورده 40 درصدی آنها می توانند صاحب خانه شوند و بخرند. با این توضیح زمینی که نیاز داریم برای اقشار کم درآمد و بدون درآمد و حمایتی زمین های دولتی در شهرهای کوچک و بزرگ است. زمین های دولتی شامل زمین هایی است که دستگاه های دولتی دارند که قانون موظف کرده برای این پروژه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و زمین هایی است که امکان الحاق به بافت شهری را دارند. همین کار در شهرهای کوچک و برای زمین های دولتی مشکلی وجود ندارد. من فکر نمی کنم از این جهت برای این قشر مشکلی وجود داشته باشد.

رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره چالش های دولت سیزدهم در بحث مسکن گفت: دولت قبل اعتقادی به ساخت مسکن نداشت. قرار نبود مسکنی بسازد و از روز اول مسکن مهر را پروژه مزخرف نامید. چون اعتقادی به مسکن نداشت هیچ کاری نکرد، نه جایگزین کرد و نه پروژه مسکن مهر را ادامه داد. این دولت با اعتقاد آمده و همچنین چاره ای جز این ندارند اگر بخواهند بحث اشتغال و درآمد برای کشور راه بیفتد، تولید رونق گیرد، باید از مسکن شروع شود. مسکن با صنایع بسیار زیادی درگیر است، از تولید مصالح ساختمانی اعم از سیمان، آهن، فولاد و غیره درگیر هستند. همچنین ساخت مسکن نیاز کشور است و نزدیک به 6-5 میلیون مسکن در کشور کم داریم.

او در پاسخ به این پرسش، بسیاری اذعان دارند چنین طرحی همچون مسکن مهر می شود. بیان کرد: این که مثل مسکن مهر می شود اگر منظور مکانیسم آن است شاید همانند مسکن مهر شود، من گمان نمی کنم این دولت بخواهد خود مستقیم وارد شود لذا انبوه سازان، صنعتی سازان و شرکت های پیمانکاری باید بسازند. لذا همانند مسکن مهر نمی شود ولی دولت باید وظیفه کنترل و نظارت و تسهیل گری در امر دادن تسهیلات و زمین را برعهده گیرد. بحث کنترل ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی زیر نظر دولت باید باشد. اینها مسائلی است که بر عهده دولت است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان