علی قنبری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت باید نگاه خود را نسبت به مسائل جهانی اصلاح کند

علی قنبری در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به جبران کسری بودجه از طریق فروش اوراق بیان کرد: دولت باید نگاه خود را نسبت به مسائل جهانی اصلاح کند

دولت باید نگاه خود را نسبت به مسائل جهانی اصلاح کند

کارشناس اقتصادی درباره نگاه دولت به اقتصاد گفت: دولت باید نگاه خود را نسبت به مسائل جهانی اصلاح کند، باید مقداری با دنیا مصالحه و تعامل کند و با کشورهای همسایه همینطور نسبت به جذب سرمایه گذاری بیشتر همت داشته باشد.

علی قنبری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به اینکه جبران کسری بودجه از طریق فروش اوراق بیان کرد: کسری بودجه متاسفانه یکی از بدترین اشکال نقص بودجه ریزی است که موجب افزایش تورم، بی اعتباری پول ملی، فقیر شدن اقشار جامعه و کوچک شدن سفره مردم همچنین کاهش درآمدها می شود. در نتیجه باید تلاش کرد در وهله اول کسری بودجه نداشته باشیم و بر اساس درآمدهایی که داریم بودجه را تنظیم کنیم و هزینه ها به اندازه درآمدها باشد و اگر بخواهیم دچار کسری بودجه شویم، الان که رقمی نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان کسری داریم، جبران آن مشکل می شود و راه های مختلفی برای جبران کسری بودجه وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از راه ها کسری بودجه فروش اوراق مشارکت است، دیگری کاهش هزینه های جاری است چون دولت ها راحت ترین کاری که انجام می دهند کاهش هزینه های عمرانی این رقم هزینه ها آنقدر نیست که بتواند جبران کسری بودجه را کند. یک راه دیگر چاپ پول است که از طریق بانک مرکزی انجام می شود و راه حل مناسبی نیست و موجب بدتر شدن اوضاع اقتصادی کشور می شود.

قنبری تصریح کرد: من فکر می کنم، اگر دولت دست به تامین کسری بودجه بزند، باید تلاش کند حداکثر بودجه های جاری را کاهش دهد و بودجه های عمرانی را کاهش ندهد و شرکت های دولتی را بفروشد و بخش خصوصی را از لحاظ اینکه شرکت های دولتی را بخرند، تقویت کند و اوراق مشارکت را در حد مقدور بفروشد چون دولت ممکن است بخواهد به فروش اوراق مشارکت و اوراق عرضه دست بزند ولی نرخ بالایی نمی تواند بدهد چون مسائل و مشکلات دیگری پیش می آید و نرخ بهره یا سود بالا بدهد. یکسری بازارهای دیگر همچون بازار اوراق مشارکت و بورس بهم می ریزد و در حد محدودی می تواند این اوراق را بفروشد که باید با توجه به کاهش هزینه های جاری و صرفه جویی در هزینه های جاری باشد. دولت خیلی بزرگ شده و هزینه های بیخود و هزینه های جاری غیرضروری دارد. اگر این هزینه های ضروری کاهش یابد خصوصاً هزینه هایی که به شرکت های دولتی می دهد، می تواند در کنترل تورم و نقص کسری بودجه موفق تر باشد.

وی با اشاره به مشکلات دولت در تدوین بودجه 1401 گفت: اتفاقاً بستن بودجه سال آینده سخت نیست. به اعتقاد من، باید به اندازه ای که دولت درآمد دارد بودجه ببندد. درآمدهای واقعی و درآمدهای دائم را حساب کند و بر اساس درآمدها هزینه بتراشد، بیخود خرج کند و پول در جامعه بپاشد هزینه های غیر مفید و غیرتولیدی با مشکل مواجه می شود ولی به اندازه درآمدهای مالیاتی و درآمدهای گمرکی و سود بازرگانی و فروش نفت در حد مقدور بودجه بچیند. البته اگر دولت بخواهد مشکلات اقتصادی را حل کند احتیاج به اصلاح ساختار دارد.

این تحلیلگر در ادامه بیان کرد: دولت باید نگاه خود را نسبت به مسائل جهانی اصلاح کند، باید مقداری با دنیا مصالحه و تعامل کند و با کشورهای همسایه همینطور نسبت به جذب سرمایه گذاری بیشتر همت داشته باشد و بحث برجام باید به نتیجه برساند همچنین اعتماد عمومی را برگردانند و FATF را حل کند. این مسائل بهم پیوسته است. اگر بخواهد بدون توجه به اینها و بدون توجه به درآمدهای واقعی مالیاتی و گمرکی و سود بازرگانی کاری کند مشکل می شود ولی این امید است که قدری در سال آینده این تعامل با دنیا و کشورهای همسایه را بیشتر کار کند و امکان امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی را بیشتر کند. مردم سرمایه گذاری کنند و هزینه های دولت را کم کنند، در غیر این صورت این مشکل ادامه خواهد داشت.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان