بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت باید به مالیات تکیه کند

بیژن عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، دولت باید به مالیات تکیه کند

دولت باید به مالیات تکیه کند

تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: در حال حاضر پول بدون پشتوانه است بخاطر همین بی پشتوانگی هست که اقتصاد به این روز رسیده است. باید خلق نقدینگی به شدت کنترل شود و با حجم تولیدات فیزیکی متناسب شود.

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، دولت برای تقویت پایه پولی باید چه اقداماتی را در دستور کار قرار دهد گفت: در طی این سال‌ها متاسفانه نگاه ها و دیدگاه های متفاوتی در اقتصاد حاکم بوده که همین امر منجر شد پایه پولی به شدت تقویت شود و نقدینگی خیلی بیشتر از ظرفیت تولید افزایش پیدا کند که متاسفانه خروجی آن تورمی است که شاهد هستیم.

وی ادامه داد: حجم نقدینگی‌ در دولت آقای احمدی نژاد بین ۴۵۰ تا ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود، در حال حاضر چقدر است؟ اعلائم می کنند ۴هزار و ۳۰۰ که تقریبا ۹ برابر شده است. وقتی شما آنقدر حجم نقدینگی را زیاد کرده‌اید و متاسفانه به ازای آن نیز رشد اقتصادی زیادی در پی نداشتیم. میزان صادرات نفتی به دلیل تحریم‌ها کاهش داشته و آن مقداری هم که می توانستیم صادر کنیم را فروخته‌ایم و پول‌هایش در خارج بلوکه شده و صادر کننده‌ها که توانستند صادر کنند نتوانستند ارزشان را برگرداندند. متاسفانه نه ورودی کالایمان در جامعه زیاد شده و نه ارز قابل مبادله با ریال. دولت هرچه کمبود هزینه آورده به همه ابزارهایی که نهایتا منجر به تقویت پایه پولی شده فشار وارد کرده که عمدتا هم به سیاست‌های کسری بودجه برمی گردد.

عبدی با اشاره به اینکه با توجه به جو حاکم بعید است دولت سیزدهم بتواند پایه پولی را تقویت کند پاسخ داد: دیداری که اعضای دولت با مقام معظم رهبری داشتند، رهبری عنوان فرمودند؛ متناسب سازی حجم خلق پول با حجم تولیدات فیزیکی باید صورت گیرد. در حال حاضر پول بدون پشتوانه است بخاطر همین بی پشتوانگی هست که اقتصاد به این روز رسیده است. باید خلق نقدینگی به شدت کنترل شود و با حجم تولیدات فیزیکی متناسب شود که لازمه آن حمایت از تولید داخل و افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی و افزایش مرادات با کشورهای همسایه و کشورهایی که می توانند مصرف کننده کالاهای ایرانی در همه زمینه‌ها باشد. مجموعه سیاست‌ها باید دست به دست هم دهند اما بزرگترین ابزاری که دولت می تواند به آن تکیه کند تا دیگر فشار نیاید، مالیات است. مالیات را باید از دانه درشت‌هایی شروع کند که به خود دولت وصل هستند چون اگر این افراد مالیات را بدهند وضعیت اقتصادی تغییر شکل می دهد و تا می توان تا حدودی به سمت بهبود پیش برد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان