جدیدترین خبر از وضعیت پرداخت حقوق پرستاران | جزئیات پیگیری مطالبه معوق پرستاران 

صفحه اقتصاد- آسیه کرمی: در این خبر به توضیحاتی درباره جدیدترین خبر از وضعیت پرداخت حقوق پرستاران و جزئیات پیگیری مطالبه معوق پرستاران .از حقوق پرستاران چه خبر؟

جدیدترین خبر از وضعیت پرداخت حقوق پرستاران | جزئیات پیگیری مطالبه معوق پرستاران 

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: در این گزارش به موضوع جدیدترین اخبار از وضعیت پرداخت حقوق پرستاران و جزئیات پیگیری مطالبه معوق پرستاران پرداخته شده است.
در زمان های قدیم به تمام کسانی که از بیماران و ناتوانان مراقبت می کردند پرستار گفته می شد اما در دنیای امروز پرستار شخصی است که در این زمینه دارای تحصیلات دانشگاهی می باشد. در کشور ما هم مانند سایر کشورها پرستارانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری وجود دارند و آموزش مداوم پرستاران با همکاری سازمان نظام پرستاری در کل ایران اجرایی شده‌ است.

یک پرستار مانند یک دکتر نمی تواند مکان درمانی مستقلی داشته باشد، بلکه در مکان های درمانی مانند بیمارستان، درمانگاه یا مطب در کنار پزشکان و کادر درمان عضوی از تیم آنها محسوب می شود. و در کشور ما سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمان صنفی پرستاران به حساب می آید. اما پرستاران می‌توانند مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل برای خود تاسیس کنند.

طبق بررسی ها و براساس استانداردها، باید تعداد پرستاران سه برابر تعداد پزشکان یا دو برابر تعداد تخت‌های بیمارستانی باشد یا به ازای هر هزار نفر جمعیت، سه پرستار وجود داشته باشد. و طبق استانداردهای جهانی در بخش داخلی و جراحی، هر ۴ تا ۶ بیمار باید یک پرستار وجود داشته باشد که در کشور ما با کمبود پرستار مواجه هستیم. همه می دانیم که وضعیت اقتصادی جامعه سخت است و گرانی بر بسیاری از خانواده ها فشار فراوانی وارد کرده است و این قشر فداکار جامعه نیز درگیر مشکلات اقتصادی هستند، برهمین اساس گاهی خبرهای تلخی از مهاجرت پرستاران به گوش می رسد، علت مهاجرت پرستاران چیست؟ اگر نگاهی به وضعیت پرستار در سایر کشورها بیاندازیم حقوق آنها چندین برابر حقوق پرستاران در ایران است. لازم مسئولان روزهای سخت کرونا را به یاد بیاورند که این قشر چه خدماتی انجام دادند و حتی برخی نیز جان خود را نیز فدا کردند.

علت مهاجرت پرستاران چیست؟ / کارانه ی پرستاران چقدر است؟

در این خصوص محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور گفته است: سالانه ۳ هزار پرستار مهاجرت می کنند، پزشکان هیات‌علمی حقوقی بین ۴۰ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان دارند و همچنین کارانه‌های‌شان در مراکز برخوردار ماهانه حدود ۱۴۰ میلیون تومان و در مناطق غیر برخوردار تا حدود ۴۰۰ میلیون تومان است! اما در همان بیمارستان برخوردار، کارانه یک پرستار ممکن است یک میلیون تومان هم نشود! این در حالی است که میانگین فاصله درآمدی میان پزشکان و پرستاران در تمام دنیا ۳ برابر است، فاصله درآمدی پزشکان و پرستاران در کشور ما حدود ۱۰۰ برابر است. و میزان مهاجرت نیز در گروه پزشکان عمومی زیاد است و نه متخصص و فوق‌تخصص.

گفتنی است که در جهان به حدود ۱۰ میلیون پرستار نیاز دارند، و آنها در این شرایط برای پرستاران کشورهای دیگر جذابیت ایجاد می‌کنند تا جذب‌شان شوند. و پرستاران در بدو ورود به کشورهای اروپایی ماهانه ۴ هزار دلار معادل ۲۰۰ میلیون تومان کشور ما حقوق می‌گیرند و پس از چند ماه حقوقشان به ۷ تا ۸ هزار دلار معادل ماهانه ۵۰۰ میلیون تومان ما افزایش پیدا می‌کند. پرستارانی که در کشور ما حقوق اداره کاری یعنی ماهانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان معادل ۲۰۰ دلار بیشتر دریافت نمی‌کنند.

همچنین معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص بازتوزیع بخش عمده بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دو نوبت، گفته است: حدود ۹۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی از این محل دریافتی داشته‌اند.

به گفته دکتر عباس عبادی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت حقوق پرستاران بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در سال ۱۴۰۱ مجموعه اعتباری که از بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌های پایه پرداخت شده است، مبلغ ۳.۴ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است که بخش زیاد آن مقادیر مربوط به سازمان بیمه سلامت طی دو نوبت به دانشگاه‌های علوم پزشکی بازتوزیع گردیده است.

این مسئول افزوده است: البته شاید موارد محدود و موردی وجود داشته باشد که هنوز بازتوزیع انجام نشده باشد، اما بالغ بر ۹۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی از این محل دریافتی داشته‌اند.

وی در خصوص بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۲ گفته است: یکی از اتفاقات خوبی که رخ داد این بود که با کمک مجلس شورای اسلامی، ‌تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مانند سایر تعرفه‌های درمانی در سرانه سلامت جای گرفت و زمانی که این موضوع وارد سرانه سلامت می‌شود دیگر کف و سقفی برای آن قائل نخواهیم بود. به همین علت طبق علمکرد هر پرستار بیمه‌ها مکلف به پرداخت وجوه می باشند.

عبادی در جواب به سوالی درباره تکلیف محاسبه مبالغ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که قرار بود از اول دی ماه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود، نیز اظهار داشته است که سازمان‌های بیمه‌گر تعهدی در نهاد ریاست جمهوری در حضور معاونت اجرایی به وزارت بهداشت دادند که باید در رابطه با سه ماهه پایانی سال قبل هم پرداختی داشته باشند. البته این کار هنوز صورت نگرفته است و در حال حاضر به عنوان طلب همکاران پرستار شناخته می‌شود و پیگیر وصول آن هستیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با توجه به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات سازمان نظام پرستاری، عنوان کرده است: سازمان نظام پرستاری یک دستاورد حرفه‌ای می باشد که مرهون زحمات همکاران ما در ادوار گذشته بوده است و تاکید بنده مشارکت حداکثری همکاران پرستار است تا همکاران موثر شانس حضور در هیئت مدیره‌ها و شورای عالی سازمان را داشته باشند و این سازمان نیز به حرفه‌مند شدن رشته پرستاری و ایفای حقوق مردم در جهت دریافت خدمات با کیفیت پرستاری کمک کند.

چه خبر از تعرفه گذاری خدمات پرستاری؟

حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری نیز در یک برنامه رادیویی به روند اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته مجلس شورای اسلامی ۵.۲ همت برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری تخصیص داد اما نه این بودجه به صورت کامل محقق گردید و نه آن هدف نهایی که باید این مبالغ می‌رفت و می‌رسید اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: بدتر از همه اینکه نوع مدیریت و تقسیم منابع هم سلیقه‌ای شد و بر مبنای اشتباهی انجام شد که ما در این قضیه از مسئولان اجرایی و وزرات بهداشت به شدت گله مند هستیم؛ زیرا همکاری که شغل سخت‌تری دارد و خدمات بیشتری ارائه می‌دهد و به نسبت همان جدا از حقوق ثابتش قرار شد یک عامل انگیزشی دریافت کند این اتفاق صورت نگرفت و هدف این بود که با این روش هم رفتار سازی کرده باشیم هم کیفیت خدمات را بالا ببریم.

عزیزی با اشاره به تخصیص نامناسب بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها، گفت: ۶۰ درصد بودجه از سازمان برنامه و بودجه به سازمان‌های بیمه گر تزریق شد که براساس گفته مسئولین ۳.۴ همت بوده است که متأسفانه بیمه تأمین اجتماعی این پول را پرداخت نکرده است برخی از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نیز متأسفانه هزینه ای که این همه سرو صدا به پاکرد و مختص پرستاران بود، بردند خرج هزینه‌های دیگر خود کردند.

این مسئول با انتقاد شدید از عدم نظارت جدی بر روند اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفته لست: افسوس ما این است که مسئولان ارشد دستور می‌دهند و هزینه‌ها را تعیین می‌کنند ولی کم کاری می‌شود. مبلغ مشخص بوده که به هر نفر ۵ میلیون داده شود ولی وقتی می‌آیید به هر نفر ۵۰۰ هزار یا یک میلیون می‌دهید یا دو میلیون می‌دهید، مشخص است که یک اختلالی در کار هست.

وی از مسئولان نظارتی، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی خواست که به این قضیه ورود کنند.

امیدواریم با توجه به وضعیت کنونی پرستاران کشور ما مسئولان مربوطه چاره ای بیاندیشند که هرچه سریعتر مشکلات این قشر زحمت کش را حل و فصل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان