حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت آقای رئیسی باید رویکرد خارجی منطقه ایی خود را اصولی پیش ببرد

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های دولت سیزدهم در بحث اقتصادی گفت

دولت آقای رئیسی باید رویکرد خارجی منطقه ایی خود را اصولی پیش ببرد

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: دولت آقای رئیسی باید رویکرد خارجی منطقه ایی خود را اصولی پیش ببرد اگر این اتفاق نیفتد و یا تعامل با کشورهای دیگر چشم پوشی کنند حتما در حوزه صادرات کالاها و خدمات در ایران اتفاق خاصی نمی افتد.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های دولت سیزدهم در بحث اقتصادی گفت: آقای رئیسی در مراسم تنفیذ 10 شرط را بیان کردند که اقتصاد را مبتنی بر خارج کشور تنظیم نمی کنیم بلکه در راستای مسائل داخلی است. به نظر من، اگر این رویکرد باشد مطمئن باشید کار اساسی که موجب تحول در کشور شود اتفاق نمی افتد. چون اگر بخواهیم رویکرد خارجی نداشته باشیم چطور می توان مشکلات داخلی را حل کرد؟ ما نیاز به سرمایه داریم. از صحبت هایی که آنجا بیان کردند این بود که با بدهی زیاد ناشی از کسری بودجه در کشور مواجه هستیم. آیا این را با چاپ پول می خواهند جبران کنند؟ کسری بودجه با چاپ پول جبران نمی شود بلکه باید ارزآوری داشته باشیم و این مبتنی بر این باشد که ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده می تواند کسری بودجه در حوزه کلان کشور را جبران کند. اگر بگوییم از جیب مردم پول می گیریم یا مالیات بیشتری می گیریم به نظر من حل کننده مشکل نیست. بنابراین، دولت باید حتماً رویکرد خارجی را فعال نگه دارد. حتما باید مشکلات برجام را برطرف کند. اگر این کار اتفاق نیفتد باید از طریق رایزنی از کشورهای همسایه در حوزه 15-14 کشور با بازار گسترده کار را حل کنیم. خیلی از تولیدات ما می تواند در آن کشورها عرضه شود.

حاج اسماعیلی افزود: اگر این مشکلات حل نشود باید یک تبادل و تفاهم پولی با کشورهای همسایه داشته باشیم که تهاتر نکنیم. جنس به آن کشور برود و ما نتوانیم پول آن را دریافت کنیم یا باید مواد اولیه بیاید یا کالاهایی بیاید که جایگزین کالاهایی شود که بدان نیاز داریم جایگزین کنیم. بنابراین دولت آقای رئیسی باید رویکرد خارجی منطقه ایی خود را اصولی پیش ببرد اگر این اتفاق نیفتد و یا تعامل با کشورهای دیگر چشم پوشی کنند حتما در حوزه صادرات کالاها و خدمات در ایران اتفاق خاصی نمی افتد.

این اقتصاددان اظهار کرد: اگر این اتفاق رقم نخورد به تبع آن رونقی در کشور ما شکل نمی گیرد. حتما کمیسیون ها و کمیته های فعالی به لحاظ تخصصی و فنی و هم به لحاظ انگیزه ها و مشوق هایی که می تواند صادرکنندگان را وارد به بازار کشورهای همسایه کند، می تواند صادرات محور باشد. بخشی از کالاهای ما که در کشورهای دیگر تقاضا دارد مثل عراق و افغانستان و غیره تبادلات انجام شود از جمله در بخش لوازم خانگی، خدمات فنی و مهندسی و هم بهداشت و درمان و کشاورزی که متاسفانه تاکنون در این زمینه ها موفق نبودیم و خیلی از کشورها دیرتر از ما وارد کشورهای همسایه شدند یا روابط سیاسی خیلی ضعیف تری دارند ولی حضور آنها پررونق تر است. تجارت خارجی این کشورها از نظر حجمی به لحاظ ریالی و کالاهای متعدد از ما بالاتر است. این را باید آقای رئیسی مورد توجه قرار دهد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان