گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد متناسب‌سازی حقوق کارکنان

حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟

حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟ ، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت درسال 1401، مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان دولت و کارکنان دولت در پاییز 1401

حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟

مهتاب دهقانی - صفحه اقتصاد - در جلسه علنی روز 17 مهر ماه مجلس شورای اسلامی، دو فوریت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با ۲۲۴ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد. در پی تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری حقوق کارکنان از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

با تصویب دو فوریت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان ، این لایحه یک گام دیگر به تعیین تکلیف نهایی نزدیک شد.

در همین رابطه، روز 16 مهرماه حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به آغاز بررسی لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولتی و بازنشستگان کشوری در مجلس اعلام کرده بود که این لایحه با تصویب مجلس شورای اسلامی، از اول شهریور 1401 اجرا و افزایش حقوق در مواردی تا سقف ۲۰ درصد انجام می‌شود.

آن‌طور که جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرده، برای کارکنان دولت درصد به صورت پلکانی در نظر گرفته شده یعنی کسانی که به نوعی حقوق‌بگیر پایین حساب می‌شوند، نزدیک ۲۰ درصد افزایش و هرچقدر که بالاتر بیاید، درصد کاهش پیدا می‌کند.

افزایش حقوق بازنشستگان دولت

بابک افقهی، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه علنی 17 مهرماه مجلس در توضیح تقاضای دولت برای بررسی لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با قید دو فوریت در اظهاراتی گفت: در ابتدای امسال با موج دوم تورم کالاهای اساسی و متعاقب آن افزایش قیمت انرژی و بهای حمل و نقل تورم در دنیا آن هم به دنبال جنگ روسیه و اوکراین مواجه بودیم. علاوه بر این افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق مشمولان قانون کار منجر به اختلاف فاحش بین حقوق کارگران و کارکنان دولت شد به گونه ای که حداقل حقوق دریافتی یک کارگر با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید اما کارمند دولت با همین شرایط حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را دریافت می کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نمایندگان مجلس نیز درخواستی برای بازنگری در حقوق کارکنان دولت داشتند. لذا به دلیل شکاف درآمدی، رییس جمهوری دستور تهیه لایحه ای برای متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را داد.

معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: با توجه به اینکه معمولا دولت ها در نیمه اول سال با کاهش درآمدها مواجه هستند، این لایحه برای نیمه دوم سال ارائه شد که منابع درآمدی دولت و هم تعهد و تکلیف دولت در بودجه ۱۴۰۱ محقق و عملیاتی شود.

به گفته او، در صورت تصویب این لایحه افزایش حقوق ها به صورت پلکانی خواهد بود به نحوی که حقوق کسانی که پایین‌تر است افزایش بیشتری پیدا می‌کند، رویه ای که منجر به عدالت بیشتر در پرداخت حقوق کارکنان می شود.

افقهی اضافه کرد: در بندی از این لایحه آمده است، دستگاه هایی که فوق العاده ویژه کارکنانشان زیر ۳۵ درصد است می توانند در صورت وجود منابع درآمدی تا سقف ۳۵ درصد افزایش داشته باشند. علاوه بر این متناسب سازی حقوق شامل مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی می شود. همچنین در اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده مبلغی به ازای هر یک از فرزندان کارکنان و بازنشستگان پیش بینی شده است.

تامین بار مالی چگونه است؟

از سوی دیگر، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درباره تصویب این لایحه توضیحاتی ارائه داده و گفته است: اصل قضیه این است که پیش‌تر و در قالب قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده بود که به میزان ۱۰ درصد به حقوق همه کارمندان اضافه شود، از آنجایی که دولت نتوانست افزایش حقوق سالانه را متناسب با تورم محقق کند، ناگزیر شد لایحه اصلاحی بدهد.

بنابه توضیحات احسان ارکانی، بر اساس جزئیات، سه هزار امتیاز جزو آیتم‌های ثابت احکام کارگزینی کلیه کارمندان دولت اضافه می‌شود. به‌ازای هر فرزند هم ۳۵۰ امتیاز لحاظ می‌شود که این افزایش امتیاز منجر به افزایش ضریب ریالی و افزایش حقوق کارکنان هم خواهد شد. وی با بیان این مطلب که بر اساس این لایحه دولت موظف است ابتدا محل تامین اعتبار و منابع مالی آن را پیش‌بینی کند، اضافه کرد: بعد از این اقدام، لایحه باید برای تصویب به مجلس ارسال شود. براساس لایحه دو فوریتی، حداکثر افزایش حقوق کارمندان دولت در بالاترین سطح حدود ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد و از شهریورماه هم مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود.

ارکانی درباره‌ی تامین بار مالی افزایش حقوق هم، گفت: خودِ دولت مسئولیت آن را بر عهده گرفته، چون جزو آیتم‌های حقوق ثابت هم هست و به اصطلاح بند (و) بودجه است. بنابراین، اگر در هر محلی دچار کسری بودجه شویم، به صورت اتوماتیک حداقل در خصوص بند (و) و از آنجایی که بحث افزایش حقوق کارکنان مطرح است، تکلیفی بوده و دولت ابتدا باید آن را پرداخت کند و بعد به دنبال پرداخت سایر هزینه‌ها برود.

حداقل حقوق کارکنان دولت ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود

در همین حال، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری گفته: در صورت تصویب بدون تغییر لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، یک میلیون تومان به حداقل حقوق کارمندان دولت اضافه شده و حداقل حقوق دریافتی از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی با بیان اینکه برای اولین بار است که افزایش حقوق در میانه سال مطرح می‌شود، افزود: پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق یک عدد ثابت است و در کنارش افزایش حق عائله مندی هم در نظر گرفته است؛ بر این اساس حداقل حقوق ماهیانه کارکنان دولت یک میلیون تومان و بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، حق عائله مندی نیز دو برابر خواهد شد و مبلغی هم به ازای هر فرزند در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این افزایش حقوق شامل مجرد‌ها هم می‌شود، گفت: در حال حاضر حداقل حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در صورتی که این لایحه بدون تغییر در مجلس تصویب شد، یک میلیون تومان به حداقل حقوق اضافه می‌شود و خالص دریافتی به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد علاوه بر این مبلغی برای حق عائله مندی و حق فرزندان تحت تکفل نیز اضافه می‌شود.

میرتاج الدینی میزان افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در لایحه دولت را ۹۰۰ هزار تومان عنوان و اظهار کرد: این لایحه هنوز در کمیسیون برنامه بررسی نشده و ممکن است تغییر کند مثلا عدد ثابت مدنظر دولت به درصد تبدیل شود؛ البته به نظرم پیشنهاد دولت خوب است. وی گفت: این لایحه در جلسه فوق العاده کمیسیون برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد، و سپس به زودی در دستور صحن قرار می‌گیرد تا با تصویب آن در نیمه دوم سال افزایش حقوق‌ها اعمال شود.

حقوق کدام کارکنان تا دو میلیون تومان افزایش می یابد؟

البته در همین حال، رییس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی گفته است که حقوق کارمندان دولت که سه هزار امتیاز را داشته باشند، یک میلیون و پنج هزار و ۹۰۰ تومان افزایش خواهند داشت و افزایش حقوق کارکنان مشمول فوق العاده ویژه به دو میلیون تومان نیز خواهد رسید. به گفته او، تاریخ اجرای لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت از شهریورماه ۱۴۰۱ است و پس از تصویب از شهریورماه محاسبه و اجرایی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان