گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از افزایش حقوق کارمندان

حقوق کارمندان دولت چقدر افزایش می یابد؟

در این گزارش به توضیحاتی در خصوص افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان پرداخته ایم. حقوق کارمندان چقدر زیاد شد؟

حقوق کارمندان دولت چقدر افزایش می یابد؟

صفحه اقتصاد - در این گزارش به توضیحاتی در خصوص افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان پرداخته ایم.
بعد از اینکه شورای عالی کار حقوق ۵۷ درصدی کارگران را افزایش داد و در آخر منجر به افزایش ۳۸ درصدی آن شد، اما حقوق کارمندان و کارکنان دولت فقط ۱۰ درصد برای امسال افزایش یافته بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه قبلا وعده ایی برای افزایش حقوق کارکنان دولت داده بود، اما با رشد قیمت ها، گرانی کالا و خدمات در بازار کارکنان نیز وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و باید وعده ها عملیاتی شود.

دولت براساس شرایط اقتصادی و معیشت مردم باید تمهیدات لازم در خصوص افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت را در دستور کار قرار دهد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در خصوص همسان‌سازی حقوق کارمندان گفته بود: کارکنان در نظام پرداخت حقوق و دستمزد از مسائلی رنج می‌برند که نیازمند اصلاح است و موضوع اصلی بحث تورم است و تا زمانی که مساله تورم حل نشود، افزایش حقوق شاید به طور مقطعی نشاطی را ایجاد کند، اما در کل اثری نخواهد داشت.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: کارمندان دولت با حقوق کمی که می گیرند نسبت به رشد نرخ تورم در سال جاری شرایط مساعد اقتصادی ندارند.

وی همچنین افزوده است: افزایش حقوق و دستمزدها در سال جاری باعث شد تا قیمت همه کالاها فورانی رشد کند و گرانی ها علاوه بر خنثی کردن افزایش میزان حقوق کارگران، تامین هزینه های زندگی را برای کارمندان که حقوق آنها امسال ۱۰ درصد رشد کرده بود بسیار سخت کرده است.

به گزارش صفحه اقتصاد ، با چنین شرایط اقتصادی ایجاد شده دولت باید برای حل این مسئله مهمی چاره ای پیدا کند.

بر اساس بررسی ها، مجلس در بودجه سال ۱۴۰۲ می خواهد حقوق کارمندان دولت را به خوبی افزایش دهد.

نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا در بودجه سال آینده رقمی برای افزایش حقوق کارمندان در نظر گرفته شود که رضایت این قشر را در پی داشته باشد.

فرمول تعیین حقوق کارگران با کارمندان دولت و بازنشستگان متفاوت است به دلیل اینکه حقوق کارگران از سوی شورای پول و اعتبار تعیین می شود اما حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان از طریق لایحه بودجه سالانه تعیین می شود و نمایندگان مجلس در کنار دولت بر آن دخالت می کنند.

رشد ۱۰ درصدی حقوق کارمندان برای امسال در مقایسه با تورم بالا و گرانی ها به هیج وجه کارگشا نیست، و همچنان دردی از آنها دوا نخواهد کرد.

رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص قول داده اند که حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و کارمندان دولت در سال جاری بازنگری می شود که امیدواریم اقدامات لازم برای افزایش حقوق کارمندان مهیا شود.

کارشناسان می گویند افزایش حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان بایستی متناسب با رشد نرخ تورم انجام شود. این اقدام تبعات منفی از جمله افزایش قیمت ها در بازار را به دنبال دارد.

بر این اساس نهادهای نظارتی کنترل کننده باید جلوی افزایش بی منطق و اختیاری قیمت ها را بگیرند.

بر اساس خبرها پس از گذشت ۲ ماه تکلیف افزایش دوباره حقوق کارمندان روشن شد و به نظر می‌رسد افزایش حقوق به سال آینده موکول شود.

بر اساس گزارش‌ها در جلسه اخیر مسوولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ در قالب ساختار و مبانی اقتصادی بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ بررسی شد.

همچنین بر اساس اعلام برنامه زمان‌بندی شده در این نشست، پس از اینکه سیاست‌های بخشنامه بودجه در شورای اقتصاد به تصویب برسد این بخشنامه، توسط رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد.

دولت بر اساس اعلام بودجه پیشنهادی دستگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه کشور پس از جمع‌بندی پیشنهادها تا ۲۵ آبان‌ماه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تا ۱۰ آذرماه نهایی خواهد کرد و لایحه تا ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

سازمان امور استخدامی در مرداد ماه اعلام کرده بود که پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان در حال بررسی می باشد و همچنین این سازمان پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان و مستمری بازنشستگان، را به دولت ارائه کرده است.

هدف از این پیشنهاد، افزایش قدرت خرید، عادلانه‌سازی پرداخت‌ها و کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، است.

بر اساس الگوی جدید پیشنهادی، معادل ریالی امتیازاتی که برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به صورت ثابت در احکام کارگزینی در نظر گرفته می‌شود، به حقوق افزوده می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در هشتم شهریور ماه در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشسته‌ها، عنوان کرده است: جلسات بررسی این موضوع در حال برگزاری است تا منابع مالی برای اجرای آن تامین شود البته هنوز در دولت نهایی نشده است.

مبحث افزایش حقوق‌ها اول در دولت نهایی می شود، سپس به مجلس شورای اسلامی یا سران قوا ارسال می‌شود که قانونی شود و به مرحله اجرا درآید.

معاون مجلس، حقوقی و استان‌ها سازمان برنامه و بودجه، از ارسال لایحه متناسب‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان بعد از تصویب در هیئت دولت خبر داد.

وی همچنین افزود: طبق پیشنهاد دولت افزایش‌های جدید در صورت تصویب مجلس از اول شهریور 1401 اعمال خواهد شد.

حقوق کارمندان دولت چقدر زیاد می شود؟

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها و بر اساس این لایحه (3000) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370- و سایر مشمولین جزء (1) بند (الف) تبصره (12) ماده‌واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به‌ استثنای مشمولان قانون کار) و (210) امتیاز برای اعضای هیئت‌ علمی و قضات، ‌با عنوان متناسب‌ سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود.

همچنین حقوق مشمولین جزء (2) بند (الف) تبصره (13) ماده‌ واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ‌مبلغ 900 هزار تومان افزایش می یابد.

و در اجرای ماده (16) این قانون کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (29) قانون برنامه توسعه پنج‌ساله ششم و همچنین نیروهای مسلح، ‌وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، در صورت تصویب مجلس به ترتیب به میزان صددرصد (100%) و پنجاه‌درصد (50%) افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس لایحه پیشنهادی دولت مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با میزان ده درصد (10%) و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌های درآمدی (1) و (2) و (3) هستند به میزان پنج درصد بیشتر افزایش می‌یابد.

فرمول همسان‌سازی حقوق کارمندان دولت چیست؟

بر اساس سخنان رئیس سازمان اداری و استخدامی در اوایل شهریورماه سال جاری، در راستای تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت و جبران خدمات، پیشنهادهایی تهیه شده است که البته این موضوع در لایحه بودجه ١۴٠١ هم آمده‌ بود، اما مجلس آن را تغییر داد.

بر اساس اعلام معاون رئیس جمهور، نظام جبران خدمات مبتنی بر درصد است و بر همین اساس دریافتی کارکنان دولت متفاوت است، و این درصد موجب بالارفتن دریافتی این افراد می شود.

بر اساس قانون خدمات مصوب سال ٨۶ افزایش حقوق باید بر اساس امتیاز و ضریب سالانه در نظر گرفته شود.

براساس تامین اعتبارات برای افزایش حقوق و دستمزد باید از منابع پایدار باشد و نباید استقراض از بانک مرکزی انجام شود که بار تورمی ایجاد کند.

رییس سازمان اداری و استخدامی همچنین درباره همسان‌سازی حقوق کارمندان دولت عنوان کرده است: در راستای ساماندهی الگوی پرداخت عادلانه در سازمان اداری و استخدامی کارگروهی با حضور چند دستگاه تشکیل شده‌ است.

با توجه به اینکه کارکنان دولت در نظام پرداخت حقوق و دستمزد از مسائلی رنج می‌برند بنابر این حقوق این قشر نیازمند بازنگری می باشد.

باید تورم را نیز در نظر داشت زیرا تا زمانی که مساله تورم حل نشود، افزایش حقوق هر چند به طور مقطعی نشاطی را در کارکنان دولت ایجاد نمی کند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفته است: در بحث پرداخت حقوق عادلانه به سمت شغل خاص در دستگاه و سازمان‌ها حرکت می کنیم.

آنچه نیاز است درباره همسان‌سازی حقوق بدانید این است که همسان سازی به معنای پرداخت حقوق یکسان به کارکنان یک دستگاه و سازمان نخواهد بود.

بر اساس عزم دولت و مجلس انقلابی امیدواریم به زودی شاهد نظام جامع یکپارچه حقوق و دستمزد باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان