حشمت الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد:

رئیسی نباید با نگاه تنش زدایی با FATF برخورد کند

حشمت الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اینده FATF گفت: FATF در موضع گیری دولت جدید

رئیسی نباید با نگاه تنش زدایی با FATF برخورد کند

حشمت الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین الملل براین باور است: حال که دولتمردان در جایگاه انتقاد نیستند و در جایگاه اجرا قرار دارند، تعریف واقعی تری از FATF ارائه شود. سعی شد FATF بعنوان موضوع استعماری مطرح شود.

حشمت الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اینده FATF گفت: FATF در موضع گیری دولت جدید و دولت قبل متفاوت است. در دولت گذشته FATF را جدای از برجام و مشکلات با امریکا قلمداد می کردند و حرف دولت این بود که FATF تصویب شود ان هم برای اینکه در حوزه بانکی کشور کار پیش برود. منتهی در دولت جدید طبیعتاً چنین نظری وجود ندارد.

وی ادامه داد: FATF را بخشی از سیاست خارجی ایران و برجام می دانند. عملاً FATF در مجمع تشخیص مصلحت خلاف قانون به بایگانی سپرده شد. منتهی اینکه درآینده چه می شود و در دولت آینده چه می شود به سیاست خارجی کلی دولت آینده ربط پیدا می کند که دولت بتواند سیاست تنش زدایی را پیش ببرد و برجام را به نتیجه برساند و آن زمان امکان اینکه ایران بتواند در قالب FATF شرایط بهتری داشته باشد وجود دارد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: اگر سیاست خارجی تنش زا شوند طبیعتاً FATF به چنین سرنوشتی گرفتار می شود و این توصیف کلی امر است و باید دید چه چیزی به سود کشور است. آقای رئیسی باید سیاستی را در پیش بگیرد که علاوه بر امور جاری کشور امور توسعه ای کشور را در پیش بگیرد و برای این موضوع معتقد هستم آقای رئیسی هم نیازمند تنش زدایی است و این امر را باید صورت دهد. امیدوارم حال که دولتمردان در جایگاه انتقاد نیستند و در جایگاه اجرا قرار دارند، تعریف واقعی تری از FATF ارائه شود. سعی شد FATF بعنوان موضوع استعماری مطرح شود و به همین دلیل عملاً تصمیم گیران کشور دچار ترس و محافظه کاری شدند ولی واقعیت درباره FATF برای دولت باید مشخص شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پاسخ به این سوال ایا در دولت سیزدهم FATFبهنتیجه می رسد گفت: اگر دولت بخواهد در سیاست خارجی مشی تنش زدایی را در پیش بگیرد طبیعتاً FATF هم بعنوان بخشی از این امر اجرا می شود چون الان مناسبات اقتصادی کشور توسعه می یابد و تحریم کاهش می یابد و در آن صورت مبادلات بانکی در زمینه FATF نیز تصمیم گیری می شود. اگر فضای تنش باشد FATF فدای مجموعه ای این تنش ها می شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان