علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با صفحه اقتصاد:

حذف ارز ترجیحی با نان مردم چه می کند؟

ایمانی در گفتگو با صفحه اقتصاد گفت: با حذف ارز ترجیحی و گرانی نهاده های دامی، دامداران و مرغداران  اقدام به جایگزینی گندم تولیدی می‌کنند.

حذف ارز ترجیحی با نان مردم چه می کند؟

ایمانی گفت: با حذف ارز ترجیحی و گرانی نهاده های دامی، دامداران و مرغداران اقدام به جایگزینی گندم تولیدی می‌کنند.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با صفحه اقتصاد با اشاره به تبعات تغییر نرخ ارز بر تولید گندم اظهار کرد: نامه ای برای رئیس مجلس در خصوص تغییر نرخ ارز نهاده های دامی و تبعات ناشی از آن بر تولید و خرید گندم تنظیم کردیم چرا که با تغییر تخصیص نرخ ارز، قیمت نهاده های دامی همچون ذرت، جو و کنجاله سویا افزایش می یابد که با این وجود گرایش کشاورزان به سمت و سوی تولید این محصولات بالا می رود که در نتیجه از حجم گندم تولیدی کاسته می شود.

وی افزود: با تغییر تخصیص نرخ ارز، قیمت گندم از ۷ هزار و ۵۰۰ به حدود ۱۰ هزار تومان می رسد که با این حال باز هم دامدار یا مرغدار انگیزه برای خرید ذرت با نرخ ۱۱ هزار تومان و کنجاله سویا ۱۵ هزار تومان را ندارد چرا که طبق نظر کارشناسان، تولیدکنندگان تا ۵۰ درصد جیره غذایی دام و طیور می توانند گندم استفاده کنند.

ایمانی نسبت به خرید گندم از سوی تولیدکنندگان دام و طیور با تغییر نرخ ارز هشدار داد و گفت: در حال حاضر راهکار تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی آن است که قیمت گندم هم متناسب با نرخ دیگر محصولات افرایش یابد تا انگیزه تولیدکنندگان به جای خرید خوراک دام به گندم معطوف نشود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران نسبت به افزایش تقاضا از تامین نان مردم با حذف ارز ترجیحی هشدار داد و گفت: با حذف ارز ترجیحی و جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام، تامین نان مردم دچار چالش می شود یا دولت مجبور به تامین گندم با حجم بالا از خارج است.

به گفته وی، با توجه به شرایط تحریم، کرونا و خشکسالی در دنیا، قیمت گندم روز به روز در حال افزایش است که تمامی این عوامل در صورت بی توجهی تهدید جدی برای تولید گندم محسوب می شود.

این مقام مسئول درباره اینکه مخالف تغییر در تخصیص نرخ ارز واردات نهاده های دامی‌ نیستیم، گفت: البته راهکار مناسبی برای حفظ گندم توسط مجلس باید بکار گرفته شود تا نان مردم دچار چالش نشود و کشاورزان بتوانند به تولید این محصول استراتژیک ادامه دهند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی به رغم آنکه بسیاری از کشاورزان در انبارها گندم دارند، اما از تحویل به دولت به سبب مسائل تغییر نرخ ارز امتناع می کنند چرا که اگر دولت تمایلی به خرید محصول با نرخ منطقی نداشته باشد، تقاضا برای خرید در بازار وجود دارد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر اصلاح قیمت گندم بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم بر مبنای نرخ جهانی و واردات با ارز نیما از تولیدکنندگان داخل باید اصلاح شود تا قیمت گندم با ذرت، کنجاله سویا و جو تفاوت محسوسی نداشته باشد.

گفتگو: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان