غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تیم اقتصادی دولت باید زمان برای حل و فصل مشکلات مشخص کند

تیم اقتصادی دولت باید زمان برای حل و فصل مشکلات مشخص کند. در همین راستا خبرنگار صفحه اقتصاد گفتگویی با غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی .

تیم اقتصادی دولت باید زمان برای حل و فصل مشکلات مشخص کند

خیلی از تحلیلگران براین باور هستند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرچالش ترین اقتصاد را در سه سال اخیر داشتیم مشکلاتی که باعث شد وضعیت اقتصادی ما کاملا ورقش برگردد و آسیب های فراوانی به معیشت مردم و بدنه جامعه زده شد. مشکلات اقتصادی که پررنگتر از قبل در این چند سال اخیر دیده شد فقط عاملش تحریم ها نبود بلکه اعضا و تیم اقتصادی دولت بود که در راس کار بودند و تصمیم نهایی را برای مردم می گرفتند. یکی از مهمترین انتقادات دولت دوازدهم چیدمان تیم اقتصادی آن بود. چیدمانی که باعث شد تا حدودی رشته اقتصاد از دستشان دربرود و همین امر باعث رکورد تورم و نقدینگی بی شماری شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و چیدن مهره های اصلی اقتصادی امید براین است که بتوانند اقتصاد را به ریل بازگردانند.

در همین راستا خبرنگار صفحه اقتصاد گفتگویی با غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم آستارا استان گیلان در مجلس ترتیب داد.

*با انتخاب صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی تیم اقتصادی دولت تکمیل شد. تحلیل شما درباره تیم اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟

می توانم با جرات بگوئیم که در حال حاضر یکی از یکدست ترین و هماهنگ ترین تیم های اقتصادی بعد از انقلاب را داریم. افرادی که همفکر، هماهنگ و همراه و تحت نظر رئیس جمهور محترم هستند، ما هم در مجلس سعی می کنیم همراهی و کمکی که دولت بخواهد انجام دهیم و فضا را در اختیارشان باز بگذاریم. با توجه به اینکه تیم اقتصادی دولت هماهنگ هست و مجلس نیز همراه این تیم بشمار می آید قطعا انتظارات بسیار بالا می رود و هیچ گونه بهانه ای برای توجیه مشکلات و گرفتاری هایی که به صورت سنتی سالیان سال کشور با آن روبرو بوده در عرصه اقتصادی پذیرفته نیست. مردم ما در حال حاضر مشکلات معیشتی زیادی دارند که همین مشکلات باعث شده اعتماد عمومی نیز از بین برود. با توجه به چنین دیدگاهی که در جامعه بوجود آماده تیم اقتصادی باید با دقت هرچه تمام تر برنامه های خود را پیش ببرد.

کشور دچار مشکلات اقتصادی عدیده، پایدار و ماندگار برای مدت طولانی است و دیگر فرصتی برای فرصت سوزی نداریم. رکود و تورم را همزمان داریم، سقوط ارزش پول ملی را داریم و همه اینها باعث شده معیشت مردم در تنگنا باشند. در حال حاضر شاهد هستیم که افراد با تجربه، باسواد، هماهنگ و از همه مهمتر همراه در تیم اقتصادی دولت حضور دارند و ما هم به عنوان همراهان و همکاران آنها در قوه مقننه و هم به عنوان کسانی که با مردم بیشترین ارتباط را داریم و زبان گویای مردم هستیم انتظار داریم که آثار خیر و برکات این اقدام را در آینده و زمان منطقی ببینیم. لازم است زمان منطقی تیم اقتصادی برای مشکلات مشخص کنند و این زمان منطقی هم سپری می شود و آن زمان به عنوان نمایندگان مردم به دنبال بازخوردها و خروجی های این اقدامات هستیم. این خروجی ها باید خود را در اقتصاد کشور نشان دهد. کشور ما باید یک اقتصاد پیشرو در دنیا و منطقه باشد. ما بالقوه می توانیم چنین اقتصادی داشته باشیم هم از نظر معیشتی و هم از لحاظ شاخص های کلان اقتصادی چشم انتظار بهبود وضعیت و شرایط هستیم. همه افراد باتجربه هستند و امیدوار هستیم در زمان منطقی آثار این را ببینیم.

*با توجه به اینکه تیم اقتصادی دولت هماهنگ و همراه است برای کنترل بازار ارز باید چه اقداماتی را در دست داشته باشند؟

من نمی خواهم نسخه بپیچم. ارز یکی از شاخص های مهم اقتصادی بشمار می آید که در ارتباط با دیگر شاخص هاست. اگر به صورت یک سیستم کل مسئله را نبینیم و بر اساس اصول علم اقتصاد این قضیه را تنظیم نکنیم طبیعتاً سیاست ها به صورت مقطعی خواهد بود و مُسکن های مقطعی باعث می شود آثار مقطعی ببینیم و در یک زمانی شرایط به سمت مساعد شدن پیش می رود و بعد از آن دچار شرایط سخت تر و تکانه های شدید اقتصادی باشیم. لذا ما باید کل سیستم را در نظر بگیریم و برای کل سیستم برنامه ریزی کنیم و آن زمان ارز جزئی از سیستم است و برای آن برنامه ریزی می شود و همه شاخص های ما بهبود پیدا خواهد کرد. شاخص ارز و بازار ارز را می توان امیدوار بود و در اینده شرایط پایداری خواهد داشت.

*مهم ترین چالشی که تیم اقتصادی پیش رو دارد چیست؟

متاسفانه از همه شاخص های اقتصادی دچار صدمه شدیم. ارزش پول ملی، تورم، رکود، بحث بازار ارز، میزان سرمایه گذاری های اقتصادی، چاپ پول بدون پشتوانه، نظام بانکی، بورس و غیره هر یک پرونده قطوری است که این تیم اقتصادی باید آنها را بهبود ببخشد و شرایط را درست کند. امیدوار هستیم بتوانند در کوتاه مدت این کار را انجام دهند.که همین امر نیز سختی های خاص خود را دارد. چند سال اقتصاد ما مریض بود و در شرایط خوبی سپری نمی شد اگر الان بخواهیم این شرایط را تا حدودی مساعد کنیم هم زمانبر است و هم مشکل ولی با توجه به تیم اقتصادی که دولت توانست به خوبی مهره های خود را بچیند قطعا این مشکلات حل می شود.

*باتوجه به اقتصاد بیماری که داریم و اینکه اقتصاد ما در این چند سال اخیر به مشکلات زیادی روبرو بود آیا تیم اقتصادی می تواند حل و فصل کند؟

باید حل و فصل کنند و چاره ای جز این کار ندارند. در دنیا کشورهایی با شرایط اقتصادی بدتر از ما توانسته اند همچنین کشورهایی با شرایط اقتصادی کاملاً مضمحل توانسته اند به شرایط عادی و بهبود برگردند و خوشبختانه وضعیت اقتصادی ما به این اندازه خراب نیست و جای امیداوری است. ما کشور پایدار و قدرتمندی داریم و زیرساخت های اقتصادی ما قوی است و یکی از قدرت های بزرگ منطقه در دنیا به شمار می آییم و در گذشته نه چندان دور هفدهمین اقتصاد دنیا در شرایط تحریم بودیم. شرایط ما بسیار ایده آل است، اگر درست برنامه ریزی و اجرا کنیم قطعاً این اتفاق می افتد.

*یکی از چالش های پیش رو تیم اقتصادی دولت تنظیم و تدوین بودجه 1401 است. باتوجه به اینکه شاهد بودیم بودجه 1400 حاشیه های زیادی را به خود اختصاص داد. به نظر شما تیم اقتصادی دولت با مشکل در قبال برنامه ریزی بودجه مواجه است؟

به نظرم دو کار مهم تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید در بودجه ریزی سال 1401 در نظر بگیرد. یکی بحث کسری بودجه است که باید فکر اساسی برای آن کرد و دیگری بحث ارز در بازار است که باید تکلیف ارز ترجیحی در بودجه مشخص شود. به این ترتیبی که الان داریم قابل اجرا نیست و همین امر باعث لطمه زدن به اقتصاد ما شد. تنظیم بودجه باید اصولی تدوین شود نه اینکه احساسی یا سفارشی باشد. بحث بودجه، بحث مهمی است که نباید به راحتی از آن عبور کرد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان