گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

وظیفه بانک مرکزی تنظیم نرخ ارز با متغیرهای اقتصادی است

میزان رشد اقتصادی و نرخ بیکاری و تورم در تعیین نرخ‌ ارز تاثیر بسزایی دارد و بانک مرکزی در این حوزه باید نقش تنظیم‌گر را ایفا کند.

وظیفه بانک مرکزی تنظیم نرخ ارز با متغیرهای اقتصادی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: میزان رشد اقتصادی و نرخ بیکاری و تورم در تعیین نرخ ارز تاثیر بسزایی دارد و بانک مرکزی در این حوزه باید نقش تنظیم‌گر را ایفا کند.

آلبرت بغزیان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی صفحه اقتصاد ، با اشاره به اینکه نتیجه مذاکرات وین و احیای برجام تاثیر بسیار زیادی بر نرخ ارز و طلا در بازار ایران دارد،گفت: اگر در عمل برداشتن تحریم‌ها از سوی آمریکا محقق شود، به طور قطع درآمدهای نفتی افزایش خواهد یافت و در نتیجه موجب تزریق بیشتر ارز به کشور خواهد شد، که نتایج مثبت و سازنده‌ای در اقتصاد ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان همواره به دنبال افزایش نرخ ارز و واردکنندگان خواستار کاهش آن هستند، تصریح‌کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که وارد‌کنندگان و صادرکنندگان ایرانی حتی در موضوع تعیین نرخ ارز در سامانه نیما و حتی بازار آزاد، اظهار نظرهای متعددی کرده‌‎اند، در حالی که به اعتقاد بنده بانک مرکزی باید تنظیم‌گر نرخ ارزهای مختلف با سایر متغیرهای اقتصادی همچون نرخ تورم، بیکاری و حتی رشد اقتصادی باشد.

بغزیان اضافه‌کرد: در تمام کشورهای دنیا از اروپا و آمریکا گرفته تا شرق آسیا، بانک‌های مرکزی در تعیین نرخ ارز نقش موثری ایفا کرده و به نوعی تنظیم‌گر هستند، اما در ایران سفته‌بازان از یک طرف و واردکنندگان و صادرکنندگان از طرف دیگر بر سر تعیین نرخ ارز با یکدیگر جدال‌های متعددی دارند بدون اینکه بانک مرکزی به عنوان یک نهاد قانون‌گذاری و مطرح دخالتی در این حوزه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ دلار به کمتر از 25 هزار تومان نداشته باشد، اما با احیای برجام می‌توان شاهد کاهش چشمگیر نرخ دلار و سایر ارزهای موجود در بازار باشیم.

بغزیان اضافه‌کرد: نرخ طلا در بازار ایران تابعی از ارز است به طوری‌که گرانی ارزی، موجب خواهد شد تا شاهد گرانی طلا باشیم و یا ممکن است این اتفاق برعکس هم رخ دهد.

وی به بازار جهانی طلا هم اشاره کرد و افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که بازارهای جهانی طلا تاثیر مستقیمی بر نرخ طلا در ایران دارند، اما کاهش قیمت اونس جهانی هم می‌تواند تاثیر خود را بر بازار طلا بگذارد.

بغزیان پیش‌بینی کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت و با تحقق رشد اقتصادی 7 درصد توسط دولت در سال آینده، نرخ بیکاری به زیر 10 درصد برسد تا شاهد نرخ تورم 20 تا 25 درصد در اقتصاد ایران باشیم.

وی گفت: نرخ واقعی ارز را باید بانک مرکزی با توجه به متغیرهای مختلف اقتصادی از نرخ تورم گرفته تا میزان رشد اقتصادی تعیین کند تا شاهد وقوع سفته‌بازی و دلالی در بازار ارز نباشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: قطع دست دلالان از بازار ارز زمانی رخ خواهد داد که نظارت و تعیین قیمت ارز از سوی بانک مرکزی به گونه‌ای تعیین شود تا ارز به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

بغزیان سال آینده برای اقتصاد ایران مهم ارزیابی کرد و افزود: با احیای برجام و افزایش ورود ارز به اقتصاد ایران از یک طرف و با انجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی از طرف دیگر، شاهد رشد و شکوفایی چرخ اقتصاد کشور خواهیم بود.

گفتگو: احمدرضا صباغی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان