بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تا رئیس بانک مرکزی مشخص نشود ثبات در بازار ارز مشاهده نمی شود

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباه مدیریت بازار ارز گفت: بحث ثبات در بازار ارز را نمی توان یک شبه اصلاح کرد.

تا رئیس بانک مرکزی مشخص نشود ثبات در بازار ارز مشاهده نمی شود

کارشناس اقتصادی براین باور است: نابسامانی که در بازار ارز شاهد هستیم یکی از علت های آن اتفاقاتی که در کشور همسایه ما افغانستان افتاده و بخشی از دلارهایی که از طریق هرات وارد اقتصاد ما می شد که دچار اختلال شده است. تا دوباره روابط تثبیت شود زمان می برد.

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباه مدیریت بازار ارز گفت: بحث نرخ ارز را نمی توان با یک بُعد یا یک سیاست یک شبه اصلاح کرد. هنوز مهره اصلی اقتصاد که رئیس کل بانک مرکزی باشد رسمی اعلام نشده است و فقط شایعاتی وجود دارد. تا این فرد بیاید و در شبکه ارزی و پولی کشور سوار شود، زمان می برد. الان اینها ادامه سیاست گذاری هایی است که از ابتدا امسال و سال های گذشته بود. در حال حاضر اصلا نمی توان انتظار داشت که یک اتفاق ویژه ای در حوزه ارز بیفتد. معمولاً افزایش قیمت ارز دو دلیل عمده دارد که یکی مباحث اقتصادی و دیگری مباحث روانی است.

وی در ادامه تصریح کرد: این نابسامانی که در بازار ارز شاهد هستیم یکی از علت های ان اتفاقاتی که در کشور همسایه ما افغانستان افتاده و بخشی از دلارهایی که از طریق هرات وارد اقتصاد ما می شد که دچار اختلال شده است. تا دوباره روابط تثبیت شود زمان می برد چون مجدداً حکومت طالبان اعلام کرده می خواهد همانند گذشته واردات از ایران داشته باشد و به ازای آن باید پول پرداخت کند و این روند مجدداً برقرار می شود ولی همین وقفه ای که ایجاد می شود می توان گفت قدری عرضه ارز را در بازار کم می کند و می تواند اثرگذار باشد.

عبدی براین باور است: سیاست های انبساطی که دولت از ابتدای امسال داشته بر نرخ ارز اثرگذار است. ورودی ارز ما نسبت به سال گذشته و حتی سه ماه گذشته افزایش چشمگیری نداشته است. هر چند برخی از آماری که غیررسمی از فروش نفت ایران در بازارهای جهانی است نشان می دهد دسترسی ما به منابع ارزی نسبت به گذشته کمی بهتر شده منتهی تا این ارز وارد شود و تزریق در اقتصاد شود زمان می برد.

او تصریح کرد: به نظر من، انتظار نوسانات کوتاه مدت امر طبیعی است اما بستگی دارد تیمی که می آید در کنار هم چقدر هماهنگ باشند. از وزیر اقتصاد تا رئیس کل بانک مرکزی و سایر وزارتخانه هایی که صدور مجوز دارند تاثیر در بازار ارز دارد. همچنین مجموعه دستورالعمل های مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت که به دولت سفارش کردند به نظر می آید کلیدی در کنترل قدرت خرید و کاهش تورم و همین طور کاهش نرخ باشد. لذا بحث ایجاد پشتوانه منطقی بین حجم پول، میزان کالاهای فیزیکی که تولید می شود نیاز به زمان دارد و کوتاه مدت نیز شدنی نیست. اگر دولت به همین سمت خیز بردارد یعنی جلوی رشد غیرمنطقی خلق پول را بگیرد می تواند با نرخ تورم انتظاری در کاهش یابد. البته ابزارهای متعددی در اختیار شبکه بانکی است مثلاً افزایش نرخ سود بین بانکی یا افزایش نسبی نرخ های سود به سپرده ها برای کوتاه مدت است تا التهاب بازار با بورس بازی گرفته شود. این به برنامه های سیاستی دولت و سیاست های کلان در مورد مسائل پولی برمی گردد.

ثبات در بازار ارز

ثبات در بازار ارز

وی در پاسخ به این سوال، با توجه به چیدمان تیم اقتصادی دولت آیا آرامش به بازار اقتصادی برمی گردد گفت: آدمی همواره به امید زنده است و من تصور می کنم می توانند و غریبه با این مفاهیم نیستند. آن دو بزرگواری که در الان در حوزه اقتصاد هستند، هم سابقه حضور در مجلس را دارند، آقای خاندوزی در کمیسیون اقتصادی مجلس بوده و سال های سال در مرکز پژوهش ها از خم و چم رفت و آمد بودجه و مشکلات اطلاع دارد و همین طور آقای عبدالملکی در اجرا و مباحث بوده است و دوستان دیگر در این زمینه آشنایی دارند منتهی بحث هماهنگ بودن شرط است اینکه همه یک حرف واحد را پیگیری کنند. باید ببینیم رئیس کل بانک مرکزی می آید چه نگاهی به این امر دارد. این باید در کنار هم قرار گیرد تا مجموعه کامل شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان