کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بودجه ۱۴۰۱ نیز کسری خواهد داشت 

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، ایا شاهد کسری بودجه 1401 هستیم گفت: به احتمال خیلی زیاد خواهیم بود.

بودجه 1401 نیز کسری خواهد داشت 

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، آیا شاهد کسری بودجه 1401 هستیم گفت: به احتمال خیلی زیاد خواهیم بود. ما کسری بودجه را همیشه داشته ایم و با نفت کسری را جبران می کردیم. اگر درآمدهای نفتی احیا شود کسری بودجه با احتساب درآمدهای نفتی ممکن است نداشته باشیم. البته مشروط به احیای درآمدهای نفتی یعنی رفع تحریم ها و در واقع برخورداری از درآمدهای نفتی ممکن است با احتساب نفت کسری بودجه نداشته باشیم ولی اگر نفت را ما از بودجه بیرون بکشیم همیشه کسری بودجه داشتیم و قبل از تحریم ها هم ما همیشه کسری بودجه داشتیم اما آن کسری را با نفت پوشش دادیم.

وی درباره راهکار کسری بودجه افزود: کسری بودجه را همه کشورهای دنیا دارند یعنی خیلی از کشورها هستند هزینه هایی که با مالیات وصول می کنند برابر نیست. عمدتا هزینه ها بیشتر از مالیاتی است که در سال مربوط به بودجه دریافت می شود به همین خاطر همه کشورها اوراق می فروشند یعنی آن فاصله بین هزینه ها و درآمدهای مالیاتی که در آن سال وصول می شود را با اوراق پر می کنند که تنها راه متدوالی که می شود تا حدودی این کسری را جبران کرد.

ندری با اشاره به نظام مالیاتی تصریح کرد: اگر درآمدی های مالیاتی دولت افزایش یابد و هزینه های دولت به تناسب درآمد مالیاتی بالا نرود دیگر نیازشان به فروش اوراق کمتر می شود یعنی کسری بودجه کمتر خواهد بود. ولی در ایران با مالیات نمی شود این کسری بودجه را پوشش داد. به دلیل اینکه، نظام مالیاتی هنوز آن درجه پوشش لازم را ندارد که بتواند به اندازه کافی مالیات وصول کند هم از جهت تعریف پایه مالیاتی ما با مشکل مواجه هستیم هم از جهت شناسایی مودیان مالیاتی با مشکل مواجه هستیم. به هرحال نظام مالیاتی یک ظرفیتی دارد که متاسفانه در اقتصاد ما آن ظرفیت تعریف دقیقی نشده است.

این تحلیلگر درباره اینکه، دولت فروش اوراق را در دستور کار قرار داده آیا این کسری بودجه را می تواند تامین کند؟ پاسخ داد: این موضوع نیز نیاز به یک زیرساخت لازم دارد. می توانید اوراق بفروشید قیمت اوراق هم قیمت مناسبی باشد و آن چابکی و چالاکی لازم را در انتشار اوراق داشته باشید. بازار بدهی تان در واقع ظرفیت کافی برای انتشار و یا تمدید اوراق داشته باشد که این موارد زیرساخت لازم می خواهد که متاسفانه زیرساختش را نداشتیم به دلیل اینکه نیازی به فروش اوراق پیدا نکردیم. معمولا کشورهای نفتی مثل ما کسری بودجه شان را با درآمدهای نفتی پر می کنند که البته کار درستی هم نبوده ولی متاسفانه چنین اقدامی را انجام دادیم. به همین خاطر آن زیرساخت های لازم برای ایجاد یک بازار بدهی در واقع ساختارمند و دارای عمق کافی را ما نداریم و کار سختی به شمار می آید.

استادیار دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش، با توجه به وضعیت اقتصادی که داریم آیا فروش اوراق عاقلانه است اظهار کرد: چرا عاقلانه نباشد البته اگر شما پیش بینی تان این است که وضع اقتصاد در سال های آینده به مراتب بدتر از الان است یعنی رشد منفی اقتصادی داریم و درآمد ملی در حال کم شدن است، می توانید این سوال را مطرح کنید که به استناد چه درآمدی در آینده دولت می خواهد این بدهی ها را ایجاد کند ولی اگر یک مقدار مثبت نگاه کنیم و بگوییم که بالاخره نمی شود مملکت را اینگونه اداره کرد دولت رویکردش را عوض می کند. سیاست خارجی ما تغییر پیدا می کند یا راه حلی پیدا می شود که ما بتوانیم نفت مان را بفروشیم، بتوانیم فناوری های نوین در اقتصادی که داریم را استفاده کنیم همچنین تکنولوژی به داخل کشور انتقال پیدا کند، نظام مالیاتی اصلاح شود به طوری که فرار مالیاتی در این سیستم کاهش پیدا کند حتما زیرساخت های مالی مان تقویت می شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه براین باور است: اگر یک مقدار مثبت نگاه کنیم مثل بقیه کشورهای دنیا ما هم می توانیم اوراق بفروشیم و اتفاقا اوراق دولتی کم ریسک ترین و با کیفیت ترین دارایی است که در دنیا وجود دارد. در کشورهای پیشرفته مردم ترجیح می دهند اوراق دولتی را بخرند به خاطر اینکه ریسکش پایین است و لذا فروش اوراق یک راهکار به شمار می آید.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان