سیاوش غیبی پور تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بزرگترین چالش بانک مرکزی کسری بودجه است

سیاوش غیبی پور تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره راهکار کنترل تورم و نقدینگی گفت: به نظر من، در کوتاه مدت باید عرضه کالا زیاد شود

بزرگترین چالش بانک مرکزی کسری بودجه است

سیاوش غیبی پور تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد درباره راهکار کنترل تورم و نقدینگی گفت: به نظر من، در کوتاه مدت باید عرضه کالا زیاد شود یعنی در انبارها را باز کنند و این عرضه می تواند با تسهیل واردات و هم انبارهای داخلی باشد و هم افزایش تولید باشد و برخی از کالاهایی که ضرورت دارد افزایش یابد. قدری نظام قیمت گذاری برای خودرو هم تاثیر دارد که این نظام ها جدی شود.

وی ادامه داد: در یکی دو ماه نباید انتظار خاصی داشت ولی در یک پروسه سه ماهه آرامش در تورم انتظار می رود یعنی اگر با درصد خاصی تورم به سمت بالا شیب کند و این سرعت کم شود احتمال دارد تورم منفی شود. خیلی نباید توقع را بالا برد که بگوئیم در دو ماه یا سه ماه این کار را می کنیم و تورم انتظاری بالا می رود. به نظر من، در سه ماه آینده شاید مهار تورم در برخی کالاها باشد و برخی از کالاها اصلاً تورمی ندارند. کالاهایی که در بازار است چند قلم کالای خوراکی و چند مصالح ساختمانی و خودرو است که برنامه نیاز دارد. باید تحمل کرد و این تحمل مستلزم این است که انتظارات مردم را بالا نبریم و نباید گفت تا دو ماه دیگر تورم را کاهش دهیم و اگر نشود کار غیر تورمی می شود.

غیبی پور در پاسخ به این پرسش، بحث مستقل بودن بانک مرکزی را در این حوزه چقدر تاثیرگذار می دانید؟ گفت: بانک مرکزی بزرگ ترین چالشی که دارد کسری بودجه کشور است که هر ماهی این مسئله را دارد که این کسری بودجه برای بازنشستگان، کارمندان، مستمری بگیران و غیره را از چه محلی جبران کند. یقیناً اگر به سمت بانک مرکزی برویم و استقراض انجام دهیم این تورم ایجاد می شود. منابع جایگزین در این فرصت کوتاه تامین نمی شود و بانک مرکزی هم یک برایند است البته بانک مرکزی در یک پروسه یک ساله می تواند خیلی از این مشکلات را حل و برنامه ریزی کند و تورم را نقطه گذاری و هدف گذاری کند. در این 3-2 ماه نباید توقعی داشت.

سیاوش غیبی پور تحلیلگر اقتصادی

سیاوش غیبی پور تحلیلگر اقتصادی

سیاوش غیبی پور تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در دولت قبل مستقل نبود که همین امر باعث افزایش نقدینگی و تورم شد پاسخ داد: یک اختلاف همیشه در یک سال اخیر وجود دارد و دولت مدعی است من هر چه منابع از بانک مرکزی خرج می کنم معادل آن منابع ارزی در خارج کشور دارم. در اصل بدهی باید صفر باشد ولی به لحاظ واقعی این درست نیست چون آن منابعی که بانک مرکزی در خارج دارد موقعی منابع بانک مرکزی یا در تصرف هستند که آزاد شوند. وقتی روی منابع معلق برنامه ریزی می کنیم مشکلاتی هم ایجاد می شود. دولت قبلی این اختلاف را داشت. الان هم این مشکل هنوز وجود دارد و خیلی از منابع هنوز آزاد نشده و منابعی که آزاد شود دولت می تواند معادل ریالی از بانک مرکزی بردارد و این مشکل تورمی ندارد. وقتی منبعی آزاد نشده و پول منبع را یک طرفه بردارند منجر به تورم و نقدینگی می شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان