بیت الله ستاریان کارشناس مسکن  در گفتگو با صفحه اقتصاد:

برای ساخت مسکن باید ساختار اقتصاد کلان را تغییر داد

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن  در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص ساخت یک میلیون واحد مسکن گفت: در بحث ساخت مسکن اصولا در سال بین

برای ساخت مسکن باید ساختار اقتصاد کلان را تغییر داد

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن براین باور است: برای اینکه بتوانیم مسکن بسازیم باید ساختار اقتصادی کلان را عوض کنیم همچنین گردش پول باید سریع باشد، حداقل 15 ابزار مالی که در دنیا در خدمت این صنعت است باید در اختیار باشد، این ابزارها با این اقتصاد ما کار نمی کند.

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص ساخت یک میلیون واحد مسکن گفت: در بحث ساخت مسکن اصولا در سال بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 400 واحد مسکونی بین دو سال نیاز داریم و باید تولید شود که غیر از کسری که در سال های گذشته داشتیم. مشکل در این است که این رقم خارج از اینکه فضای مسکونی به اندازه کافی داریم یا خیر؟ مصالح اجازه می دهد یا خیر؟ و باتوجه به فضایی که حاکم است مشکل ساخت واحدهای مسکونی بیشتر اقتصادی است تا مشکل اجرایی و تکنولوژیکی باشد.

وی ادامه داد: شما برای رقم یک میلیون واحد مسکونی نیازمند فضاهای جانبی و خدماتی هستید. یعنی شما باید مدرسه، فضای بهداشتی و خدماتی همچنین فضای تجاری نیز باید داشته باشید. هر فضای ساختی زیرساخت های آن نیز لازم است که این هم به اندازه یک مترمربع هزینه می برد. در واقع 4 مترمربع باید هزینه کنید تا یک مترمربع فضا گیر شما بیاید.

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن تصریح کرد: شما نمی توانید واحدهای مسکونی بدون مدرسه و بدون تجهیزات بسازید. نمی توانید فضایی بسازید که خدمات نداشته باشد. شما باید 4 متر هزینه کنید تا یک متر بسازید. برای اینکه بخواهید یک میلیون واحد مسکونی تولید کنید یعنی صد مترمربع خالص داشته باشید باید 400 میلیون مترمربع هزینه کنید که این را باید ده میلیون هزینه کنید ولی متاسفانه بسیاری می گویند با 4 میلیون تومان می سازیم که امکان پذیر نیست آن هم با این قیمت سیمان و با این مصالح که در بازار وجود دارد. برای اینکه بتوانیم مسکن بسازیم باید ساختار اقتصادی کلان را عوض کنیم همچنین گردش پول باید سریع باشد، حداقل 15 ابزار مالی که در دنیا در خدمت این صنعت است باید در اختیار باشد، این ابزارها با این اقتصاد ما کار نمی کند. وقتی این ابزارهای مالی را نداریم و نمی توانیم پیاده کنیم چرا ادعا می کنیم می سازیم؟

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن

ستاریان در پاسخ به این سوال، نیاز واقعی مسکن کشور در 4 سال آینده به چه صورتی است؟ اظهار کرد: ما به چند روش در دنیا محاسبه می کنیم ولی آن چه در ایران باید محاسبه کنیم به خاطر وضعیت سیستم های آماری که داریم روش کلی است. ما خانوارها را محاسبه می کنیم، خانوارهایی که تشکیل می شود و بعد ضریب استهلاک را محاسبه می کنیم. همچنین ضریب خانه های خالی و ذخیره را حساب می کنیم و ضریب تخریب را جمع می کنیم و این رقمی برای ما است که در ایران با توجه به این پارامترها بین یک میلیون و 200 هزار در سال و برخی سال ها تا یک میلیون و 400 هزار می رسد. این رقم غیر از کسری است که از سال های قبل داریم.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان