گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از وضعیت گرانی قیمت ها در بازار مسکن

با ۳ میلیارد تومان هم در تهران به زور می توان مسکن خرید

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بازار مسکن در روزهای اخیر باز هم آهنگ نابه سامانی سر میدهد چراکه بسیاری از کارشناسان وهمچنین آمارها نشان می دهد

با 3 میلیارد تومان هم در تهران به زور می توان مسکن خرید

در حالی که دولت سعی دارد قیمت ها را به سمت کنترل وکاهشی هدایت کند اما آمارها حاکی از آن است که قیمت مسکن به سمت افزایشی در حرکت است که همین خود می تواند در آینده بازار را برای خریداران دشوارتر و سنگین تر کند بنابراین باید دولت طرح های جهشی خود را هرچه سریعتر به مرحله اجرایی شدن برساند.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بازار مسکن در روزهای اخیر باز هم آهنگ نابه سامانی سر میدهد چراکه بسیاری از کارشناسان وهمچنین آمارها نشان می دهد که قیمت مسکن در مقایسه با ماه های گذشته با افزایش بسیاری از روبرو شده که این خود می تواند تلنگری به مسئولان این بخش باشد تا هرچه سریعتر اقدامات لازم برای اجرایی شدن هرچه زودتر پروژه های مسکنی را انجان دهند.در همین رابطه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه قیمت مسکن در ماه های گذشته به قدری افزایش یافته است که دیگر مردم و متقاضیان قادر به خرید مسکن نیستند گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن و ساخت وساز کشور در طی سال های گذشته ایجاد شده قیمت مسکن به شکل جهشی افزایش یافته که همین امر خود باعث ایجاد رکود در این بازار شده است.

او با بیان اینکه در صورتی که سوداگران به این بازار وارد شوند خود باعث افزایش قیمت مسکن می شود که همین امر زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیاری برای حوزه مسکن خواهد شد گفت: بازار مسکن خود کشش افزایش قیمت دوباره ای را ندارد بنابراین بعید است قیمت ها در این مدت اسیر گرانی شوند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با تاکید بر اینکه اگر یک متقاضی در سال گذشته با 3تا 4 میلیارد تومان می توانست یک ملکی را با قیمت مناسب خریداری کند اما در حال حاضر با 5 میلیارد تومان هم نمی تواند یک ملک مناسب در محدود یوسف آباد خریداری کند بنابراین بازار مسکن در شرایط حاضر با مشکلات زیادی روبرو است که همین خود زمینه ساز ایجاد رکود تورمی در بازا می شود.

خسروی تصریح کرد: امیدوار هستیم دولت جدید با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین طرح جهش تولید مسکن بتواند بازار را به سمت رونق و افزایش تولید هدایت کند که این خود باعث بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد.

او با بیان اینکه چرا دولت سعی می کند امتیازهای طرح های ملی را متقاضیان واگذار نکند گفت: زمانی که یک مدت زمان محدودی برای ثبت نام این طرح ها در نظر میگیرد خود باعث می شود که سوداگری و دلالی در این حوزه افزایش یابد بنابراین باید مدت زمان طولانی برای این طرح ها و همچنین ثبت نام آنها در نظر بگیرد تا شاهد ایجاد چنین بازار سیاهی در این بخش نباشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه باید بانک ها از ورود به حوزه ساخت وساز و همچنین ارائه آمار دور کنیم گفت: یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت مسکن در ماه های گذشته بانک ها بودند که خود با ارائه آمارهای غلط زمینه ساز رشد وگرانی مسکن شدند.

او ادامه داد: در حال حاضر بازار مسکن به دلیل انتشار این آمارها غلط به سمت گرانی و سوداگری رفته و همین آمارهای غلط باعث دامن زدن به گرانی مسکن و اجاره ها شده است.

خسروی با تاکید بر اینکه در تابستان وقتی که نرخ اجاره تنها 19 درصد افزایش یافته بود بانک مرکزی با انتشار این آمار اعلام کرد که قیمت مسکن 40 درصد افزاش یافته که همین خود باعث شد که مالکان و سوداگران از این فرصت استفاده کرده وبه یکباره قیمت ملک و خانه را حدود 60 درصد افزایش دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه بازار مسکن در این ایام تنها نیازمند تولید است گفت: باید تمامی بخش ها و دستگاه ها همکاری لازم را انجام دهند تا بازار به سمت رونق و تثبیت قیمت ها حرکت کند.

براساس این گزارش بازار مسکن در نیمه دوم سال به سمت ثبات قیمتی حرکت می کند و این خود باعث می شود که میزان تقاضا در این بازار کمی افزایش یابد اما با توجه به آمارهای اخیر که بانک مرکزی منتشر به نظر می رسد بازهم گوش دلالان و سودگران تیز شد.

براساس این گزارش در شهریور ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع مسکن معامله شده در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه گذشته 4.2درصد رشد کرده است. ۲/۴ و ۳۰/۵ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است براساس همین آمار تعداد خانه‌های معامله شده در شهریور ماه امسال در مقایسه با همین ماه در امسال 8درصد کمتر شده که البته طبق آمارهای اعلام شده تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در مرداد ماه افزایش یافته است.

طبق بررسی های صورت گرفته هم درآخرین ماه تابستان منطقه یک همچنان رکود دار گرانی ها مسکن را بر دوش خود می کشد به طوری که در این منطقه همچنان خانه های معامله شده متری 68 میلیون و 908 هزار تومان است.

البته ارزان ترین واحدهای مسکونی هم برای خریداران مسکن چندان ارزان نیست چراکه در منطقه 18 هم باید خریداران متوسط متری 15 میلیون و 31 هزار تومان برای خرید ملک درتهران هزینه کنند.

بازار اجاره هم براساس گزارش های میدانی و بررسی های که صورت گرفته دست کمی از بازار خرید وفروش ندارد و این بازار هم همچنان با رشد قیمتی روبرو بوده است. به طوری که طبق گزارش ها نرخ اجاره بهای خانه در تهران در مقایسه با شهریور ماه پارسال نزدیک به ۴۳ درصد بالاتر رفته است؛ این افزایش برای کل مناطق شهری ایران ۴۵/۷ درصد اعلام شده است.

در شهریور ماه بیشترین تعداد معاملات پایتخت مربوط به منطقه ۵ بود؛ منطقه ۱۹ و ۲۰ هم با کمتر از صد خانه کمترین تعداد معاملات را در شهریور ماه ثبت کردند.

براساس این گزارش ها طبق اعلام بسیاری از کارشناسان و مسئولان در این حوزه حدود 6 میلیون خانوار در کشور اجاره نشین هستند که امیدوار هستیم با اجرای طرح جهش تولید مسکن که دولت وعده اجرای آن را داده شاهد بهبود بازار مسکن به ویژه برای مستاجران باشیم.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان