عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بانک های خصوصی یکی از متولیان تورم است

عطا بهرامی کارشناس اقتصادی: اگر دولت بانک های خصوصی را به خط نکند که درست رفتار کنند تورم حل نمی شود و سال بعد تورم بالایی خواهیم داشت.

بانک های خصوصی یکی از متولیان تورم است

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: اگر دولت بانک های خصوصی را به خط نکند که درست رفتار کنند تورم حل نمی شود و سال بعد تورم بالایی خواهیم داشت.

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد ، در خصوص اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه بودجه 1401 بدون کسری بسته شد گفت: به چند دلیل توانستند بودجه را بدون کسری ببندند. هزینه دستمزدها در این چند سال حدود 5 برابر شده بود ولی بودجه دولت تقریبا 10 تا 11 برابر بسته شد. یعنی بودجه آپدیت شده و عملا هزینه های کلی دارند که هزینه ضروری آن قسمت سخت بودجه نبوده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: دلار 4200 باعث می شد که دولت در 6 ماه امسال 10 میلیارد دلار ارز داشته باشد ولی ما به ارزش 40 هزار میلیارد تومان ریال دریافت کند. در حالی که منطقا اگر این را با نرخ ای تی اس تسعیر می کردند یعنی نرخ 23 هزار تومان بابت این نرخ 230 هزار میلیارد تومان بودجه داشتند که دیگر نیازی به اوراق فروشی هم نبود و اضافه هم می آوردند. اگر دولت 20 میلیارد دلار در سال 1400 با نرخ 23 هزار تومان تسعیر می کرد عملا 460 هزار میلیارد تومان از بابت فروش نفت می توانست درآمد کسب کند حتی به همین مقدار هم مالیات دریافت کند. با این شیوه عملا کسری بودجه پیدا نمی کردند.

او با اشاره به کنترل تورم تصریح کرد: اگر الان شاهد تورم 13 درصد هستیم بابت کسری بودجه دولت بود. در سال های گذشته 87 درصد به خاطر نقش بانک های خصوصی بود که خلق پول می کردند که دولت باید آن ها را کنترل کند. کسری بودجه بخش کوچکی است که یک پنجم از اقتصاد هم نمی شود. اگر دولت بانک های خصوصی را به خط نکند که درست رفتار کنند تورم حل نمی شود و سال بعد تورم بالایی خواهیم داشت.

بهرامی با اشاره به صحبت سخنگوی اقتصادی در خصوص تاکید رئیس جمهور برای افزایش رشد اقتصادی و تسهیل محیط کسب و کار و مهار تورم گفت: باید دید از چه ابزارهایی قرار است استفاده شود اگر از ابزاری مثل ترازنامه که ظاهرا در جلسه ایی عنوان شد بخواهند بکار بگیرند باید ماهانه حساب بانک ها را کنترل کنند که جلوی دست اندازی آن ها به منابع پولی کشور گرفته می شود. اگر این اقدامات را انجام دهند و بانک ها را کنترل کنند تورم قطعا حل می شود .

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان