مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بانک مرکزی نقشی در تعیین قیمت ارز ندارد

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره تعیین قیمت ارز گفت: دولت بزرگ ترین عرضه کننده دلار در بازار است،

بانک مرکزی نقشی در تعیین قیمت ارز ندارد

عضو اتاق بازرگانی ایران براین باور است: وقتی دولت ارز را افزایش می دهد به علت اینکه ارز ندارد که در بازار تزریق کند تا بتواند قیمت را کاهش دهد و همین امر باعث می شود تا قیمت ارز در بازار هم افزایش می یابد.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره بی ثباتی بازار ارز گفت: دولت بزرگ ترین عرضه کننده دلار در بازار است، به دلیل این که بیشترین صادرات برای دولت است، نفت و گاز و بخش عمده از پتروشیمی و معادن صادرات دولتی هستند بنابراین دولت بزرگ ترین دارنده ارز است. اگر مجموع درآمد ارزی کشور، صادرات غیرنفتی و نفت را در نظر بگیرید در حدود 90 میلیارد دلار در سال می شود. از این میزان حدود 70-60 میلیارد دلار در دست دولت است. پس دولت بزرگ ترین عرضه کننده ارز در بازار است.

وی ادامه داد: وقتی دولت قیمت ارز را در صرافی های دولتی افزایش می دهد طبیعتاً باید بازار افزایش یابد و شکی در این نداشته باشید. اگر قیمت دلار در بازار 28 هزار تومان شود خیلی بی ربط نیست. وقتی دولت ارز را افزایش می دهد به علت اینکه ارز ندارد که در بازار تزریق کند تا بتواند قیمت را کاهش دهد و همین امر باعث می شود تا قیمت ارز در بازار هم افزایش یابد. نکته دیگر این است که بخش خصوصی و بخش دولتی به دلیل مشکلات نظام بانکی که متصل به نظام بانکی جهانی نیست، نمی تواند ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور بیاورند و بخش خصوصی هم تحت فشار است بدلیل پیمان ارزی نمی تواند ارز را وارد کند مگر در سامانه دولتی این را با وارد کننده ها جابجا کند.

دانشمند خاطرنشان ساخت: بنابراین، جریان منظمی که ارز حاصل از صادرات باید وارد سیستم بانکی شود و سیستم بانکی این را به متقضیان دهد با اختلال انجام می شود. بخش دیگر مشکل FATF است که نمی توان به هر جایی کالا صادر کنیم و از هر جایی نمی توانیم پول دریافت کنیم. آنچه به چین و روسیه صادر می کنیم ارز نمی دهند و می گویند پول اینجا می ماند و هر وقت لازم شد در مقابل کالا ببرید. همه نیازهای ما در بازار روسیه و چین نیست در نتیجه بخشی از پول های ما در روسیه و چین فیریز می شود.

وی افزود: برای اینکه بخواهیم از این مشکل خارج شویم باید به نظام بانکی بین المللی متصل شویم. به هر شکل ممکن باید کوشش کند تا این اتفاق بیفتد. اگر این اتصال اتفاق افتد صادرات ما بر مبنای تبادلات بانکی می شود. کالایی که صادر می کنیم پول آن از طریق نظام بانکی به بانک های ایرانی وارد می شود. بنابراین، ارزی که از این طریق وارد بانک های ایران می شود می توان برای واردات کالاهای مختلف مصرف کنیم که در اینجا قیمت کاهش می یابد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز هیچ کاره است گفت: به ضرس قاطع می توانم بگویم دولت برای نرخ ارز تصمیم می گیرد. وزیر اقتصادی و دارایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تصمیم می گیرند. بانک مرکزی فقط اجرا می کند. این افراد تصمیم می گیرند و اجرا می شود و رییس بانک مرکزی نقش خاصی در تعیین قیمت ارز ندارد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان