آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بانک مرکزی عامل نوسانات نرخ ارز است

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره وضعیت نرخ ارز گفت: بازار ارز به شکلی شده که تغییرات حالت پله ای شده است.

بانک مرکزی عامل نوسانات نرخ ارز است

تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره بازار ارز گفت: وضعیتی که در بازار به چشم می آید و سکوتی که در ساختمان بانک مرکزی وجود دارد نشان می دهد بانک مرکزی اراده ای ندارد و تابع چه گروه و نهادی است که نرخ را بر آن اساس تنظیم می کند چون هر روز خود بانک مرکزی نرخ ارائه می کند.

دکتر آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره وضعیت بازار ارز گفت: در حال حاضر بازار ارز به شکلی شده که تغییرات نرخ ارز حالت پله ای یافته است. متولی نرخ ارز بانک مرکزی است و اگر بانک مرکزی بگوید این را مدیریت نمی کند باید بدان شک کنیم. من معتقد هستم، بانک مرکزی عامل نوسانات نرخ ارز است. این تغییراتی که طی سه هفته اخیر می بینید که بهانه آن وضعیت افغانستان شده و دلارهایی که از هرات و کابل می آمد، الان عرضه کمتری دارد و افغان ها ترجیح دادند پول خود را به دلار تبدیل کنند، به این بهانه ارز افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: اگر قرار بود تحولات کابل در بازار ارز تاثیر داشته باشد شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم. این نشان می دهد بانک مرکزی روی نرخ 27 تا 28 هزار تومان نگه می دارد. وقتی این چنین است چرا روی قیمت 26 هزار تومان نگه ندارد یا چرا روی 25 هزار تومان نباشد؟ این نشان می دهد خواست بانک مرکزی به کاهش نرخ ارز نیست و در حال حاضر چنین اراده ای در این زمینه دیده نمی شود که این نیز تبعات خود را دارد. چرا بانک مرکزی چنین تغییری را می پذیرد و تبعات تورم آن را نگاه نمی کند؟ باید از ریاست بانک مرکزی پرسید که مدت هاست خبری از آن نیست. در زمان آقای همتی اشاره ای به سیاست های ارزی می شد ولی الان یک سکوتی حاکم است.

دکتر آلبرت بغزیان در پاسخ به این پرسش، بسیاری اذعان دارند تا رئیس بانک مرکزی مستقر نشود وضعیت بازار همین است. ارزیابی شما چیست؟ اظهار کرد: سرپرست که دارد، دلیل نمی شود سرپرست سیاست ها را اتخاذ نکند. اگر این طور باشد مهم ترین کسی که باید انتخاب می شد زمانی که دولت رای اعتماد می گرفت بانک مرکزی بود. مگر می شود نهاد به این مهمی فعلاً با سرپرست کار کند؟ بنابراین، نشان می دهد بانک مرکزی اهمیتی ندارد و یا بانک مرکزی جایگاهی در بین سیاست گذاران اقتصادی ما ندارد که ما می دانیم این جایگاه وجود دارد. وضعیتی که در بازار به چشم می اید و سکوتی که در ساختمان بانک مرکزی وجود دارد نشان می دهد بانک مرکزی اراده ای ندارد و تابع چه گروه و نهادی است که نرخ را بر آن اساس تنظیم می کند چون هر روز خود بانک مرکزی نرخ ارائه می کند. ساعت 11 نرخ باید دربیاید و این نشان می دهد بانک مرکزی تا آن زمان محاسباتی را انجام می دهد که امروز چه میزان بفروشیم.

آلبرت بغزیان

آلبرت بغزیان

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه، بانک مرکزی مستقل نیست و همین باعث می شود بازار اقتصادی یا بازار ارز دچار تلاطم شود. پاسخ داد: اگر بانک مرکزی را مستقل ندانیم نرخ ارز توسط دولت تعیین می شود نه توسط نیروهای بازار، از یک جهت ما استقلال را چه چیزی تعریف می کنیم؟ یعنی بنشینند با هم به توافق برسند، نه تحمیل کنند. به نظر من، بانک مرکزی به بانک ها وابسته است و زیر یوق آنهاست و اختیار خود را ندارد. اینکه بگوئیم مستقل نیست به چه معناست؟ یعنی دولت براحتی از بانک مرکزی استقراض می کند بدون اینکه بانک مرکزی تبعات آن را تحلیل یا مقاومت نکند؟

دکتر آلبرت بغزیان در پایان تصریح کرد: به نظر من، باید این استقلال تعریف شود. من فکر می کنم ما به نوعی فرافکنی می کنیم که بانک مرکزی باید اعلام کند من استقلال ندارم. این نمی شود هم امکانات را داشته باشند، هم سفرها را داشته باشند، هم سوئیچ را داشته باشند، هم پاداش ها را داشته باشد و بگوید من کار نمی کنم چون استقلال ندارم؟ پس چه فرقی با شعبه بانک ها دارد؟ و فقط یکسری مراودات بین المللی را انجام دهد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان