کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد

بانک مرکزی باید جلوی دستوری بودن افراد بایستد

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، در دولت دوزادهم شاهد افزایش قیمت حقوق کارمندان و بازنشستگان بودیم

بانک مرکزی باید جلوی دستوری بودن افراد بایستد

استاد دانشگاه امام صادق بر این باور است: بانک مرکزی خودسر اسکناس چاپ نمی کند و به خاطر مداخلات دولت است که تن به چنین اقدامی می زند که همین امر منجر به تورم افزایش نقدینگی کسری بودجه و چالش های اقتصادی می شود.

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، در دولت دوازدهم شاهد افزایش قیمت حقوق کارمندان و بازنشستگان بودیم ولی شاهد بودیم در بودجه 1400 شاهد کسری زیادی بودیم تحلیل شما در این باره چیست تصریح کرد: افزایش قیمت حقوق باتوجه به وضعیت اقتصاد کار خوبی به شمار می آید ولی باید در نظر گرفت منابع این افزایش از کجا باید باشد و چگونه استحراج شود. دولت سیزدهم متاسفانه با کسری 400 هزار میلیارد تومان روبرو است که به نظر من، تنها راهی که دولت می تواند خود را نجات بدهد استقراض از بانک مرکزی است یعنی چاره ای جز این اقدام ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه استقراض از بانک مرکزی چیز عادی برای دولت ها شده است. اگر دولت ها از بانک ها درخواست داشته باشند بانک مرکزی چاره ای جز چاپ اسکناس ندارد که همین امر نیز نقدینگی و تورم را افزایش می دهد شاید مشکل دولت در لحظه حل و فصل شود ولی تبعات خاص خودش را خواهد داشت. این نکته را نیز اضافه کنم افزایش حقوق می‌تواند به افزایش افسارگسیخته تورم در کشور تبدیل شود.

دکتر کامران ندری خاطرنشان کرد: به نظر می آید با توجه کارنامه اقتصادی دولت دوازدهم روزهای سختی را دولت سیزدهم می گذارد. با توجه به غیر اصولی کردن افزایش حقوق ها که باید اجرایی شود و چاره ای جز این اقدام ندارد ولی دولت باید دستمزدها را متناسب با نرخ تورم هر سال بالا ببرد و تعریف کند همچنین اگر دولت بخواهد چنین اقدامی را انجام بدهد باید اول به فکر منابع ملی باشد همچنین متناسب با تورم افزایش دهد.

ندری افزود: بانک مرکزی خودسر اسکناس چاپ نمی کند و به خاطر مداخلات دولت است که تن به چنین اقدامی می زند که همین امر منجر به تورم افزایش نقدینگی کسری بودجه وچالش های اقتصادی می شود.

کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به انتخاب صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک‌ مرکزی که کارنامه قابل چشمگیری دارد ولی باید اثبات کند نمی تواند تورم را تحمل کند حتی باید جلوی دستوری بودن برخی از افراد بایستد حتی جلوی استقراض از بانک مرکزی. نباید بانک مرکزی بگونه ای باشد که هرکسی خواست بیاید و ناخنکی به آن بزند. بانک مرکزی باید به فکر کاهش نقدینگی و تورم باشد نه اینکه با اقداماتش باعث افزایش نقدینگی شود و سفره مردم را از اینکه هست کوچکتر کند.

ندری کارشناس اقتصادی

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت رئیسی با تورم باید دست پنچه نرم کند و بتواند این موضوع را کنترل کند نه به صورت موقت بلکه دائم تورم و نقدینگی را کنترل کند. هرچه تورم شدیدتر، بی‌اعتمادی عمومی هم بیشتر می‌شود و بدون این اعتماد عمومی انجام اصلاحات هم غیرممکن خواهد بود. تورم موضوع مهم و حیاتی در جامعه است و هر روز که جلو می رویم نیز بیشتر از قبل می شود باید هر چه سریعتر این موضوع را حل و فصل کرد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان