حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد

بازار رمزارزها فرصت به شمار نمی آید

حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره بازار رمزارزها گفت: از نگاه کسانی که به رویکردهای بازار اقتصاد و تئوری های اقتصادی پایبند هستند

بازار رمزارزها فرصت به شمار نمی آید

حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی براین باور است: ماجرای رمزارزها یک مهمان ناخوانده برای همه اقتصادها در کشورهای مختلف است، چه در کشورهای نظام سرمایه داری غربی و آمریکا و چه در حوزه چین و روسیه و بلوک شرق باشد. همه نسبت به این بازار رمزارزها واکنش یکسانی نداشتند.

حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره بازار رمزارزها گفت: از نگاه کسانی که به رویکردهای بازار اقتصاد و تئوری های اقتصادی پایبند هستند و به آنها توجه دارند، بازار رمزارزها نه تنها فرصت نیست بلکه چالش بزرگ است. خصوصاً برای یکسری اقتصادها همچون اقتصاد ما که ملاحظاتی در بحث های نقل و انتقال پول و تحریمی دارد.

وی ادامه داد: یک محملی است که از طریق امکان خروج سرمایه هایی از کشور یا بحث های این چنینی وجود دارد البته فرصت هایی دارد که دولت باید استفاده کند که متاسفانه از آن استفاده نکرده است ولی این مدلی که مردم به صورت غاطبه کسانی که پول سرگردانی داشتند و خواستند سرمایه گذاری کنند وارد حوزه رمزارزها شدند محملی است که برای سوخت سرمایه ایرانیان و خروج سرمایه توسط کسانی که می خواند از کشور ارز خارج کنند، فرصت است. از نگاه ما به بازار رمزارزها مثبت نیست.

جیهانی تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم ماجرای رمزارزها یک مهمان ناخوانده برای همه اقتصادها در کشورهای مختلف است، چه در کشورهای نظام سرمایه داری غربی و امریکا و چه در حوزه چین و روسیه و بلوک شرق باشد. همه نسبت به این بازار رمزارزها واکنش یکسانی نداشتند. هر کشوری یک واکنش مختص به خود داشته است ولی اکثر کشورها بعنوان چالش نگاه کردند به دلیل عدم ردیابی، عدم تراکینگ که تراکنش ها در روند بازار رمزارزها مشخص نمی شود و این محملی برای پولشویی و کارهای خلاف قانونی شده است.

این اقتصاددان براین باور است: در کشور ما نیز این رمزارزها وارد شده و یکسری آلوده شدند ولی بازار رمزارزها به دلیل بحث هایی که معاملات آن تکنیکالی خاصی است و روندهایی از قبیل دستکاری قیمت توسط آدم های بزرگی همچون مالک مجموعه تسلا روی این انجام می دهد که با یک توئیت قیمت را بالا می برد و با یک توئیت قیمت را کاهش می دهد. لذا این بازاری نیست که به لحاظ تئوری های اقتصادی توجیح علمی داشته باشد. رمزارزها از نظر اقتصادی چون نه تسهیلات خاصی دارند و نه ارزش آفرینی خاصی کنند و نه می توانند ظرفیتی بعنوان ارزش یک شی باشند، قاعدتاً نگاه مثبتی به آنها نمی شود.

حمیدرضا جیهانی تصریح کرد: برای اقتصاد ما با توجه به موضوعات تحریمی اگر از طرف دولت نسبت به این موضوع برنامه ریزی، مدیریت و ورود شود قطعاً یک فرصت خوبی است چرا که این می تواند تحریم های بانکی و بسته بودن سوئیفت جهانی و موضوعات این چنینی را دور بزند و برای دولت مدیریت کند ولی به همان اندازه که برای دولت می تواند یک فرصت برای کلان اقتصاد کشور باشد از نگاه ورود افراد و مردم این یک چالش است چون خیلی از کسانی که سال قبل یا ابتدای امسال بدلیل بحث های هیجانی وارد این بازار شدند مثل بیت کوئین را در رنج بالای 5 هزار دلار خرید کردند، الان می بینید زیان 50 درصدی دادند. لذا این بازاری نیست که هر کسی بتواند ورود کند و از این سودی دریافت کند لذا این می تواند چالشی باشد که حتی از نگاه برخی از دوستان این چالش می تواند سنگین تر از چالش موسسات مالی و اعتباری باشد که دولت مجبور شد از طریق بانک مرکزی و پایه پولی پول مردم را پرداخت کند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان