گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از آخرین وضعیت بازار اجاره :

بازار اجاره که به زودی گران تر می شود

به گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد بازار اجاره به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای مسکن در کشور به شمار می رود که  این  روزها به دلیل  به دلیل

بازار اجاره که به زودی گران تر می شود

در حالی که بازار مسکن این روزها در آرامش به سر می برد که نرخ های اجاره در بسیاری از مناطق به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد بازار اجاره به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای مسکن در کشور به شمار می رود که این روزها به دلیل به دلیل رود به فصل سرد سال به خواب زمستانی رفته و همین خود باعث شده که کمی رنگ آرامش به خود بگیرد اما به گفته بسیاری از مشاوران املاک این خواب زمستانی چندان دوام نمی آورد و تا یکی دو ماه آینده ما باز هم با رونق و افزایش نرخ های اجاره در این بازار روبرو خواهیم بود.

البته در این بین بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که بازار اجاره به دلیل آنکه ساخت و ساز در کشور دارد به سمت رونق حرکت می کند کمتر با افزایش پیدا می کند و ممکن است تابستان امسال بازار اجاره آرامی را تجربه کنیم.

امروز هم بانک مرکزی در جدیدترین گزارشی که ارائه کرده اعلام کرد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرده که همین افزایش یافتن نرخ قیمت مسکن خود باعث می شود که نرخ اجاره هم متناسب با آن رشد پیدا کند.

در همین رابطه وحدتی یکی از مشاوران املاک کشوری گفت: در حال حاضر بازار اجاره مسکن در مقایسه با تابستان کاهش یافته است و همین هم به دلیل آن است که مالکان منتظر نتیجه برجام و در نتیجه نرخ دلار هستند.

البته حسینی یکی دیگر از مشاوران املاک کشور در منطقه جنوب کشور بر خلاف سایر مشاوران املاک معتقد است که بازار اجاره آرام شده و همین آرامش خود باعث دلگرمی تعدادی از متقاضیان شده است.

او بیان کرد: سرعت رشد نرخ اجاره مسکن در تهران پس از افزایش تا ۵۲ درصد، کاهش یافته و البته با اینکه انتظار می‌رفت تورم این بخش در پاییز و زمستان منفی شود، به دلیل کمبود فایل‌های مرغوب و جا ماندن از رشد قیمت مسکن، نسبت به کاهش قیمت مقاوم شده است.

بازارهای دارایی از جمله مسکن، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مسکن معامله شده با افزایش مواجه شده است. بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 17.7 درصد افزایش را تجربه نمود.

همچنین مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه به هیچ عنوان آمارهای که بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ اجاره و یا نرخ خرید و فروش مسکن را تایید نمی کنم گفت: برخی از سوداگران و همچنین افرادی که قصد دارند بازار اجاره را نابه سامان کنند اعلام می کنند که همزمان با افزایش نرخ دلار و ارز نرخ اجاره و همچنین نرخ مسکن هم بالا می رود که از همین تریبون اعلام میکنم که به هیچ عنوان اینکه نرخ دلار بر بازار اجاره و بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت را قبول ندارم .

او گفت: نرخ دلار چند هفته است که افزایش یافته بنابراین در نیمه دوم سال که به طور طبیعی قیمت مسکن و همچنین خرید و فروش مسکن کاهش می یابد هیچ اثری در بازار مسکن نخواهد گذاشت و به طور قطع هم قیمت ها هم تغییری نخواهد کرد.

خسروی با بیان اینکه بررسی های کف بازار به ما نشان می دهد که قیمت مسکن به ثبات رسیده و بازار مسکن هم به آرامش رسیده است گفت: بازار مسکن در حال حاضر به دلیل آنکه خرید و فروش چندانی در این بازار صورت نمی گیرد به آرامش رسیده و این بازار به طور قطع در آینده نزدیک با افزایش میزان تولید رونق خواهد گرفت.

همچنین محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هم با تایید صحبت های رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: بازار اجاره برخلاف آمارهای که بانک مرکزی ارائه می دهد دچار افزایش نشده و به طور طبیعی در نیمه دوم سال هم به دلیل کمبود عرضه مسکن توسط مالکان به کمتر خرید و فروش یا عرضه می شود.

او بیان کرد: دولت تاکنون اقدامات بسیار زیادی برای رونق بازار مسکن و همچنین بازار اجاره انجام داده و با اجرای طرح اجاره داری حرفه ای و همچنین طرح جهش تولید مسکن که خود باعث افزایش تولید مسکن خواهد شد به طور قطع در بخش اجاره هم تاثیر گذار خواهد بود.

البته بر خلاف صحبت های مسئولان بسیاری از مستاجران اعلام می کنند که پیش از مصوبه دولت بر روی نرخ کمتر از ۲۵ درصد با صاحبخانه خود توافق کرده بودیم اما با دستورالعمل دولت، مالک میزان نرخ اجاره بها را تا 40 درصد تعیین کرد.

براساس این گزارش در ابتدای امسال نرخ رشد سالانه اجاره در تهران ۳۲ درصد بود که در مهرماه به ۴۸ درصد و آبان ماه به ۵۱.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد بازار اجاره به روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

طبق بررسی و آمارهای که بسیاری از مشاوران املاک ارائه می دهند در حال حاضر مالکان در بسیاری از مناطق از جمله شمال شرق تهران و همچنین مناطق غرب کشور به دلیل آنکه دارای متراژهای بزرگی است متقاضی ندارد و از سوی دیگر هم بسیاری از مستاجران اعلام می کنند بسیاری از مالکان در شرایط کنونی به دلیل آنکه فایل مناسبی در املاکی ها نیست قیمت واحد خود را چندین برابر افزایش می دهند و این درحالی است که این واحد هیچ نقشه مناسبی ندارد.

بررسی وضعیت فعلی بازار اجاره نشان می دهد که بسیاری از فایل های کنونی را واحدهای بزرگ متراژ دارای نقص واقع در نیمه شمال غرب تهران تشکیل می‌دهد. در حال حاضر پایه نرخ رهن بسیاری از واحدهای مسکونی به بیش از 300 میلیون تومان رسیده و حتی در مناطق شمالی کشور هم به بیش از یک تا دو میلیارد تومان رسیده است.

براساس این گزارش بررسی ها در بازار مسکن و همچنین بازار اجاره حاکی از آن است که شاید این بازار در مقایسه با تابستان کمی آرام تر شده است اما بسیاری از مالکان دست نگه داشتنه اند تا در ابتدای سال 1401 و با توجه به سایر بازارهای اقتصادی واحدهای خود را به چندین برابر قیمت کنونی عرضه کنند بنابراین در این شرایط باید دولت تمهیدات مناسبی را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار خود قرار دهند.

البته بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که که بازار اجاره تا اردیبهشت سال آینده با ثبات نسبی قیمتها به حرکت خود ادامه دهد.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان