در گفتگوی اختصاصی دکتر حسین راغفر با صفحه اقتصاد عنوان شد؛

اگر طرح شهروندی بنزین اجرایی شود چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

حسین راغفر کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد، با انتقاد از طرح بنزین شهروندی اظهار کرد:

اگر طرح شهروندی بنزین اجرایی شود چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

کارشناس مسایل اقتصادی با تشریح پیامدهای طرح بنزین شهروندی از عواقب اجرایی شدن این طرح گفت.

حسین راغفر کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد، با انتقاد از طرح بنزین شهروندی اظهار کرد: با توجه به فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موجود، کسانی که چنین طرح هایی را مطرح می کنند، هیچگونه آشنایی با مسایل اقتصادی کشور نداشته و نگاه آنها صرفا یک ضرب و تقسیم عددی بدون در نظر گرفتن فضای سیاسی، اجتماعی و نگرانی های مردم است.

وی ارایه چنین طرح هایی را عموما سفارشی و برای تامین کسری بودجه دولت ها عنوان کرد و افزود: ارایه چنین طرح هایی برای آن است که دولت هیچگونه مسوولیت اجتماعی را نپذیرد و همه منابع خود را نیز از جیب مردم، آن هم عموم مردم عادی و کوچه و خیابان تامین می کند و نه افراد خواص که باید مالیات بپردازند.

راغفر با بیان اینکه اکثر کارمندان دولت نیز که در تهران مشغول به کار هستند، از حاشیه این شهر آمده و در طول روز نیازمند صرف هزینه بنزین هستند، گفت: آنچه که مشخص است ما با یک افزایش شدید قیمت ها مواجه هستیم، زیرا حتی اگر یک خانواده 3 نفره را هم در نظر بگیریم یارانه بنزینی که دریافت می کند، به میزان 60 لیتر است و ماباقی بنزین مصرفی باید با نرخ آزاد 90 یا 95 درصدی فوب خلیج فارس یعنی چیزی حدود 27 هزار تومان تامین شود، که این افزایش قیمت تاثیر بسزایی در هزینه های افراد خواهد داشت.

وی افزود: از آنجا که افراد زیادی نیز دارای مشاغل حمل و نقل هستند، با 60 لیتر بنزین نمی توانند ماهانه خود را سپری کنند و در نتیجه هزینه حمل و نقل نیز بسیار افزایش پیدا می کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی با ابراز نگرانی از اجرایی شدن طرح بنزین شهروندی گفت: همینکه این طرح در جزایر کیش و قشم اجرا شود، معنای دیگرش این است که انتظار رشد تورم به شدت بالا در جامعه به وجود می آید و مردم ناگزیر به خرید زود هنگام کالاهای ضروری ماه های پیش روی خود شده و کسانی که دارای قدرت خرید نیستند، دارای وضعیت بدتر و بدتر از پیش خواهند شد.

وی با اشاره به وابستگی دولت ها به درآمدهای نفتی تصریح کرد: در کشور ما چون دولت ها شدیدا به درآمدهای نفتی وابسته بوده و هنوز هم هستند، با محدود شدن ظرفیت های فروش نفت، مرتبا در درآمدهای مردم اخلال ایجاد کرده و با افزایش قیمت ارز و حامل های انرژی هر روز به یک بهانه، شاهد بی انظباطی های مالی آنها و تامین هزینه های خود از جیب مردم هستیم.

دکتر راغفر با بیان اینکه تاکنون چندین بار شاهد تامین کسری بودجه دولت ها با افزایش قیمت ارز و حامل های انرژی بوده ایم بیان کرد: هربار که قیمت ارز یا حامل های انرژی افزایش داشته است، سال بعد آن، کسری بودجه دولت بزرگتر شده، چرا که خود دولت بزرگترین متقاضی در کشور است و وقتی کالاها گرانتر می شود، هزینه های دولت نیز بیشتر شده، در نتیجه با کسری بودجه بیشتری نیز مواجه می شود و متوجه می شود که ناگزیر به افزایش قیمت ها در سایر قسمت ها است.

این کارشناس اقتصادی با مطرود خواندن سیاستگذاری غلط دولت ها اظهار کرد: مارپیچ افزایش قیمت ها توسط خود دولت از طریق افزایش قیمت ارز و حامل های انرژی صورت می گیرد و هزینه آن بر عهده مردم، با آسیب هایی نظیر فقر، توسعه فحشا، خودکشی و فرار مغزها و در پی آن خروج سرمایه از کشور می شود و این چرخه دور باطلی است که خود را تقویت کرده و ما هر روز بیشتر در مردابی که پیش ساخته این سیاست گذارهای غلط است، فرو می رویم.

وی افزود: بارها گفته شده که اقشار بالا شهری از یارانه بیشتر استفاده می کنند و پایین شهری ها از آن بی بهره می مانند و نظایر این صحبت ها، که همه این صحبت ها به نوعی توجیهی برای فرار دولت از مسوولیت سیاستگذاری غلط خود است.

راغفر از جمله پیامدهای اینگونه سیاستگذاری ها را افزایش تورم بیش از پیش خواند و گفت: هر سری که دولت سیاست غلطی را اتخاذ می کند برای جبران آن، سیاست های دیگری می گذارد، که منجر به عوارض بعدی می شود و این چرخه مدام درحال تکرار و ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تخصیص یارانه به افراد غیر مالک خودرو خود سبب ایجاد بازار سیاه می شود، اظهار کرد: زمانی که یارانه بنزین به کسی تخصیص داده می شود که نیازمند آن نیست، وی اقدام به فروش این سهمیه کرده و بازار سیاه کاذب بوجود می آید، درحالیکه مردم شدیدا نیازمند بنزین هستند و همینطور عده ای که فقرا نیز شامل آن می شوند، در پمپ بنزین ها جمع شده و اقدام به فروش کوپن بنزین خواهند کرد یعنی اخلالی دیگر در نظام اقتصادی جامعه را رقم می زنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین هر اقدامی که دولت ها تاکنون وضع کرده اند، موجب بدتر شدن وضعیت اقتصادی جامعه شده است و پیامدهای حاصل از آن موجی از مهاجرت ها شامل فرار مغزها و خروج بسیاری از متخصصین در رشته های پزشکی و غیر پزشکی بوده است.

حسین راغفر در پایان با اشاره به تامین 8.5 دلار ما به تفاوت قیمت سوخت از جیب مردم توسط دولت در سال آینده گفت: طبیعی است در سال آینده نیز شاهد چنین بی انظباطی های مالی ای باشیم و دولت در این رابطه نیز انتظار دارد ما به تفاوت قیمت سوخت را با وضع مالیاتهای سنگین از جیب مردم کسب کند و من پیش بینی میکنم بی انظباطی مالیاتی کشو در راه باشد.

گفتگو: ندا عبدالهی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان