حشمت الله فلاحت پیشه تحلیلگر بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد:

اگر دید حداکثری را طرفین ادامه دهند و قاعده همه یا هیچ وسط باشد معنایش عدم توافق است

اگر دید حداکثری را طرفین ادامه دهند و قاعده همه یا هیچ وسط باشد معنایش عدم توافق است

اگر دید حداکثری را طرفین ادامه دهند و قاعده همه یا هیچ وسط باشد معنایش عدم توافق است

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد ، درباره خروجی مذاکرات وین گفت: به نظر من، زود است از شکست مذاکرات صحبت کنیم. به هر حال دو طرف (ایران و آمریکا) طرح های خود را مطرح کردند و چون طرح هر دو حداکثری است عملا توافقی شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: در طول این فاصله اگر طرح ها خیلی از هم دور باشند و طرفین به این نتیجه برسند که عزمی برای توافق نیست ممکن است نشست بعدی هم در هاله ای از ابهام قرار بگیرد هرچند که فعلا برنامه ریزی شده و بعید نیست هفته بعد طرفین برای مذاکره مجددا به وین برگردند ولی اگر این امکان وجود داشته باشد که بتوانند مذاکره کنند طبیعتا بر می گردند و آن موقع با یک نگاه عملی تری وارد مذاکرات می شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم براین باور است: به نظر من، هنوز نمی شود از شکست مذاکرات قاطعانه صحبت کرد. ولی بهتر بود که یک توافق موقتی شکل بگیرد تحت عنوان آتش بس. اگر یک آتش بسی شکل بوجود می آمد یعنی ایران پیشرفت ها و تولیدات تازه را متوقف می کرد و یک سری بازرسی ها را می پذیرفت در طرف مقابل هم آمریکایی ها بخش موثری از منابع مسدود شده ایران را آزاد می کرد و به عبارتی یک بخشی از تحریم ها برداشته می شد و امکان لازم برای فروش نفت ایران در دنیا فراهم می شد.

من معتقدم، اگر دید حداکثری را طرفین ادامه دهند و قاعده همه یا هیچ وسط باشد معنایش عدم توافق است. ولی اگر قرار بر توافق باشد باید قاعده همه یا هیچ جای خودش را به پذیرش مرحله ای شدن توافقات بدهد تا دیپلماسی تقویت شود. در حال حاضر، هر دوره ای از شکست مذاکرات به معنای شکست دیپلماسی و فعال شدن عوامل مخل مثل صهیونیست ها است که به نظر من، از همان زمانی که شکست مذاکرات دور اول مشخص بود صهیونیست ها فعال شدند و این شرایطی است که هیچ کدام از طرفین زیاد توجه نمی کنند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان