علی قنبری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

اقتصاد ما انضباط مالی ندارد / بودجه ۱۴۰۱ به‌صورت انبساطی بسته شده است

علی قنبری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره ردیف ‌های درآمدی بودجه 1401 گفت: اقتصاد ما انضباط مالی ندارد.بودجه 1401 انبساطی است.

اقتصاد ما انضباط مالی ندارد / بودجه 1401 به‌صورت انبساطی بسته شده است

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: بودجه 1401 به‌صورت انبساطی بسته شده است. ارقام نشان می‌دهد که بودجه کل کشور 27 درصد رشد داشته است. ما باید فضای کسب‌ و کار را برای بخش خصوصی مهیا کنیم. سلامت اقتصادی در گرو ثبات اقتصادی است.

علی قنبری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد ، درباره ردیف ‌های درآمدی بودجه مبنی بر فروش روزانه یک‌میلیون و 200 هزار بشکه نفت با قیمت 60 دلار گفت: ارقام این بودجه نشان می‌دهد که لایحه طی 40 سال گذشته بیشترین وابستگی را به نفت دارد. این درآمد به‌طور اسمی برای سال آینده رقمی بالغ‌ بر 381 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. درحالی‌ که این عدد در لایحه بودجه سال جاری 180 هزار میلیارد تومان بود. در همان زمان مجلس این عدد را به 349 هزار میلیارد تومان افزایش داد؛ بنابراین این وابستگی بودجه به نفت نسبت به سال جاری 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به نظام مالیاتی در ایران تصریح کرد: درآمدهای مالیاتی با توجه به رقم تورم که چیزی حدود 40 درصد است، محقق می‌شود. دولت 526 هزار میلیارد تومان برای سال آینده از طریق اخذ مالیات دریافت می‌کند که این رقم نسبت به سال جاری 62 درصد رشد داشته و قابلیت تحقق دارد. لذا نگرانی مطرح است که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، ارقامی که در بودجه وابسته به فروش نفت و صندوق توسعه ملی است، محقق نشود. ما باید سیاست تنش‌زدایی را با دنیا در پیش بگیریم و از تقابل دوری کنیم.

قنبری با اشاره به رشد هشت درصد شاخص اقتصادی در لایحه بودجه 1401مطرح کرد: چنین رقمی تحقق پیدا نخواهد کرد. رشد اقتصادی با بودجه اتفاق نمی‌افتد. این لایحه اقتصاد را به سمت دولتی شدن هدایت کرده است. برخلاف اینکه ادعای انقباضی بودن بودجه را می‌کنند، بودجه به‌ صورت انبساطی بسته شده است. ارقام نشان می‌دهد که بودجه کل کشور 27 درصد رشد داشته است. ما باید فضای کسب‌ و کار را برای بخش خصوصی مهیا کنیم. سلامت اقتصادی در گرو ثبات اقتصادی است.

وی در ادامه پاسخ داد: رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی است که باعث افزایش بهره‌وری می‌شود، به همین دلیل ما می‌گوییم سیاست تعامل با جهان باید جایگزین سیاست تقابل با غرب شود. آن‌همه بابت برنامه ششم به دولت روحانی انتقاد می‌کردند، اما اکنون همان برنامه را یک سال تمدید کردند.

قنبری در پایان در خصوص قیمت ارز تصریح کرد: قیمت ارز ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضای آن دارد، اگر اقتصاد بسته شود قیمت ارز هم بالا خواهد رفت. کنفرانس وین این ادعا را ثابت کرد که دلار در عرض یک هفته 2500 تومان افزایش قیمت داشت؛ بنابراین اگر انضباط مالی را درست کنیم، سلامت اقتصادی در پی خواهد داشت.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان