گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران

اقتصاد بدون FATF چگونه خواهد بود؟

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص تمدید حضور ایران در لیست سیاه FATF گفت: اینکه در لیست سیاه FATF هستیم

اقتصاد بدون FATF چگونه خواهد بود؟

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی صادرات ما مشکل دارد تولید تولیدکنندگان نیز افت می‌کند. وقتی نتواند کالای خود را صادر کند نمی‌تواند تولید را افزایش دهد. تولید کنترل می شود. وقتی FATF برقرار نباشد سرمایه گذاری خارجی در ایران وارد نمی‌شود و سرمایه‌گذاری ما همچنان منفی باقی می‌ماند. در نتیجه تولید افت می‌کند و وضعیت رفاهی مردم بدتر می‌شود.

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص تمدید حضور ایران در لیست سیاه FATF گفت: اینکه در لیست سیاه FATF هستیم موجب شده هزینه‌های واردات و صادرات ما افزایش یابد و به تبع این قدرت رقابتی ما در سطح بین‌المللی افت و کاهش یافته است. بسیاری از شرکای ما به این علت که از طرف FATF تحریم هستیم امکان مراوده با ما را ندارند و از هزینه‌های تبعی آن نگران هستند. فلذا ارتباطات با ما را قطع کردند که هزینه سنگینی برای کشور ما در پی داشته است.

وی ادامه داد: در حالیکه کشورهای کوچکتر از ما با برقراری ارتباطات مناسب با دنیا توانسته‌اند وضعیت اقتصادی خود را با دنیا بهتر کنند. ما با پتانسیل‌های بالایی که در اقتصاد کشور داریم، به علت ایجاد محدودیت‌ها توسط مسئولین کشور در سطح دنیا، از جمله نپیوستن به FATF و حمایت از تشدید تحریم‌های هسته‌ای و مشابه اینها نتوانستیم به جایگاه بایسته برسیم.

آرگون تصریح کرد: نکته مهم‌تر این است هر روزه وقتی تاییدهای مکرر بر فقیر بودن ایران یا قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان‌ها همچون FATF موجب می‌شود چهره و وجهه ایران در سطح بین‌المللی در دنیا بدتر نشان داده شود بدین معناست که دیگران یا شرکای تجاری ما امید خود را به تداوم ارتباط تجاری یا از سرگیری ارتباط تجاری در آینده نزدیک از دست بدهند که موجب می‌شود دچار مشکلات بیشتری از نظر صادرات و واردات و به تبع آن از نظر وضعیت رفاهی مردم شویم. به نظر می‌رسد امر خوبی برای مردم ما نیست، حالا نمی‌دانم دولتمردان دنبال چه چیزی هستند که این مسیر را ادامه می‌دهند. بسیاری از این مسائل گرفتاری مردم را ندارند و در وضعیت خاص خود هستند و نمی‌توانند مردم را درک کنند. احتمالاً دنبال اهداف دیگری غیر از این هستند که به رفاه اقتصادی حداقل مردم فکر کنند.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: دولت باید با دنیا روابط دوستانه و مناسبی برقرار کند، هم تحریم‌ها را برطرف کند و هم به FATF بپیوندد. مسئله خیلی ساده است. ما بخاطر وجود تحریم‌ها از جمله تحریم FATF دچار مشکلات اقتصادی شدیدی هستیم. تولیدکننده‌ها و صادرکننده ها دچار مشکلات اقتصادی شدید هستند و هزینه‌ها به شدت بالاست. همچنین سرمایه‌گذاری در کشور به شدت پایین آمده و رشد تولید ناخالص ما منفی است. فلذا هر روز رشد اقتصادی ما منفی‌تر می‌شود و مشکلات اقتصادی یکی از دلایل اصلی وجود تحریم‌های خارجی است که باید مذاکره و مشکل را حل کنیم. در مذاکره بده‌بستان است، باید یک چیزی بدهیم تا یک چیزی بگیریم.

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران

عباس آرگون تاکید کرد: وقتی صادرات ما مشکل دارد تولید تولیدکنندگان نیز افت می‌کند. وقتی نتواند کالای خود را صادر کند نمی‌تواند تولید را افزایش دهد. تولید کنترل می شود. وقتی FATF برقرار نباشد سرمایه گذاری خارجی در ایران وارد نمی‌شود و سرمایه‌گذاری ما همچنان منفی باقی می‌ماند.

در نتیجه تولید افت می‌کند و وضعیت رفاهی مردم بدتر می‌شود. اگر می‌خواهیم یک کالایی را وارد کنیم ولی نتوانیم مصرف کنیم باز مشکل اقتصادی پیدا می‌کنیم. همچنین تعداد محدودی از کالاها که با دور زدن تحریم‌ها و راه‌های غیر ثبت بانکی یا مسیرهای دیگر وارد می کنیم با هزینه ۳۰-۲۰ درصد بالاتر انجام می‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر کالایی را می‌توانستیم وارد کنیم که ۱۰۰ بود، الان باید ۱۳۰-۱۲۰ تومان هزینه کنیم. اگر ۵۰ میلیارد واردات داریم یعنی ۱۵-۱۰ میلیارد هزینه اضافه به خارج می‌پردازیم که این عدد کمی نیست. همانطور درباره صادرات این چنین است. اگر می‌خواهیم ۵۰ میلیارد صادر کنیم ده میلیارد از دست ما می‌رود. این امر هزینه‌های سنگین به اقتصاد کشور وارد می‌کند. هم رفاه خرابتر می‌شود. هم رشد اقتصادی، هم درآمد ارزی، هم خروج ارز و غیره به ضرر اقتصاد کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان