گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با  علی سرزعیم تحلیلگر اقتصادی؛

اقتصاد بدون برجام مثل اقتصاد بدون نفت است / دولت تمایلی برای واگذاری ندارد

 علی سرزعیم تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، اگر به توافق هسته ایی نرسیم وضعیت برجام چگونه خواهد شد. اقتصاد بدون برجام

اقتصاد بدون برجام مثل اقتصاد بدون نفت است / دولت تمایلی برای واگذاری ندارد

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: تحلیلگر اقتصادی براین باور است: این قراردادها و پیوستن به سازمان هایی که کشورهای قدرتمند اقتصادی در آنجا عضو هستند، اقدامات خوبی بشمار می آید و باید از فرصت های همکاری های اقتصادی نهایت استفاده را کرد خصوصاً با همسایه ها ولی بدین معنا نیست که از برجام بی نیاز هستیم.

علی سرزعیم تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، اگر به توافق هسته ای نرسیم وضعیت برجام چگونه خواهد شد گفت: اقتصاد بدون برجام محدودیت های تجاری را در پی دارد و مثل اقتصادی بدون نفت می ماند. بالاخره تلاش براین است که دولت تحریم ها را دور بزند ولی قطعاً اقتصاد بدون نفت خواهیم داشت و برای اقتصادی که داریم سخت است.

وی ادامه داد: اقتصادی که بدون نفت باشد شاید در کوتاه مدت مشکلی پیش نیاید و بتوان حتی برنامه ریزی برای کوتاه مدت داشت ولی در بلندمدت دچار مشکل خواهیم شد. بخاطر اینکه سرمایه گذاری به اندازه کافی نداریم و رشد اقتصادی چندانی نداریم که بتواند در بلندمدت کمکی به اقتصاد کند.

سرزعیم با اشاره به اینکه آیا دولت برنامه ای برای اقتصاد بدون برجام دارد تصریح کرد: مسئله این است که دولت با تگنای مالی مواجه است و برنامه ای برای رفع این تنگنای مالی وجود ندارد. دولت نه اوراق به اندازه کافی می فروشد، نه دارایی به اندازه کافی می فروشد و نه توان دارد مالیات بیشتر از این دریافت کند. برای همین معضل بزرگ ما در این بخش است. دولت دارایی قابل توجهی دارد ولی متاسفانه آنها را نمی فروشد. البته غیراز اینکه خصولتی های بزرگ دارد که می تواند واگذار کند ولی اینکار را نمی کند.

این تحلیلگر اقتصادی پاسخ داد: به نظر می آید دولت تمایل برای واگذاری ندارند. واگذاری در ایران پرمناقشه شده است و هر واگذاری که انجام شود، می گویند خوردند و بردند. بنابراین شرایط سختی برای واگذاری است. یک راه دیگری که دولت دارد این است که در کوتاه مدت اوراق منتشر کند و بازار بدهی را تقویت کند که از این طریق بتواند اصلاحات مالی و اقتصادی که دارد را انجام بدهد. با این کار دولت فقط می تواند زمان بخرد تا راهکار اساسی و بلندمدت پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال، برخی براین باور هستند اصلاحات اقتصادی به بحث برجام گره خورده است. ارزیابی شما چیست؟ گفت: به طور منطقی ربطی ندارد ولی به صورت عملی ربط دارد. وقتی در شرایط تحریمی هستیم تغییر در آن سخت است. تغییر با مقاومت روبرو می شود و وقتی شرایط سخت است طبیعتاً جامعه مقاومت بیشتری دارد و جامعه تمایل کمتری برای انجام اصلاحات دارد. وقتی برجام باشد و اقتصاد باز باشد راحت تر می توان این اصلاحات را انجام داد.

سرزعیم با اشاره به تقویت بخش خصوصی افزود: دولت لازم نیست بخش خصوصی را تقویت کند به دلیل اینکه پولی ندارد. دولت باید مانع زدایی، ثبات و چشم انداز درست کند. اگر این اقدامات را انجام بدهد بخش خصوصی رغبت می کند و در اقتصاد سرمایه گذاری می کند به جای اینکه سرمایه زدایی کند.

علی سرزعیم اقتصاددان ایرانی

علی سرزعیم اقتصاددان ایرانی

این استاد دانشگاه در خصوص پیوستن به سازمان شانگها، اروآسیا همچنین قرارداد تجاری بین ایران و پاکستان پاسخ داد: این قراردادها و پیوستن به سازمان هایی که کشورهای قدرتمند اقتصادی در آنجا عضو هستند ها اقدامات خوبی به شمار می آید و باید از فرصت های همکاری های اقتصادی نهایت استفاده را کرد خصوصاً با همسایه ها ولی بدین معنا نیست که از برجام بی نیاز هستیم. هر دو لازم است، هم برجام شود تا اقتصاد روان تر کار کند و هم روابط با همسایگان و پیمان های منطقه ای باید صوت بگیرد.

او تصریح کرد: این نکته را نیز اضافه کنم، با توجه به اقداماتی که دولت در این راستا با کشورهای همسایه برداشته است باید دیپلماسی جدی پای کار باشد و از این فرصت ها نهایت استفاده را کرد. در ابتدای کار دولت بسیار مصمم بود که حتی گام های خوبی نیز برداشته شد و برخی از کشورها در قفقاز رابطه را بهتر کردند و به نظر عمل خوبی بود. در حال حاضر قدری این بی ثباتی سیاسی ایجاد شده و بر این داستان ها سایه انداخته است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان