ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در گفتگو با صفحه اقتصاد:

افزایش ۶ برابری قیمت تخم مرغ با حذف ارز ترجیحی بی معنا است

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با صفحه اقتصاد  با اشاره به اینکه خبری از نوسان قیمت تخم مرغ نیست،

افزایش ۶ برابری قیمت تخم مرغ با حذف ارز ترجیحی بی معنا است

نبی پور گفت: بسیاری از مردم‌ تصور می کنند که با حذف ارز ترجیحی ، قیمت تخم مرغ ۵ تا ۶ برابر افزایش یابد، درحالی که این موضوع معنا ندارد.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با صفحه اقتصاد با اشاره به اینکه خبری از نوسان قیمت تخم مرغ درب مرغداری نیست، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است.

وی افزود: طی هفته های اخیر جو روانی تغییر نرخ ارز منجر به نوسان قیمت تا کیلویی ۲۱ هزار تومان شد که مجدد بازار به روال قبل بازگشته است.

نبی پور درباره آینده بازار تخم مرغ گفت: تازمانیکه نرخ نهاده های دامی تغییر نکند، قیمت تخم مرغ به کمتر از نرخ مصوب درب مرغداری می رسد و با تغییر نرخ هر کیلو محصول درب مرغداری به ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان می رسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: طبق روال سابق مغازه داران هر شانه تخم مرغ را با نرخ ۳۸ هزار تومان خریداری و با قیمت ۴۳ هزار تومان باید به مصرف کننده عرضه کنند، حال اینکه مغازه داران هر عدد تخم مرغ را ۲ هزار تومان معادل شانه ای ۶۰ هزار تومان توزیع می کنند، سازمان حمایت باید نظارت کنند.

وی درباره آخرین وضعیت تامین نهاده های دامی بیان کرد: مسئولان قول دادند که نهاده دامی با نرخ مصوب تا پایان دی تامین می کنند و تا زمانیکه با نرخ مصوب تامین می شود، مشکلی نداریم.

نبی پور ادامه داد: بسیاری از مردم تصور می کنند که با حذف ارز ترجیحی و افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت نهاده، نرخ تخم مرغ به همین میزان تغییر می کند، درحالیکه با تغییر نظام یارانه، افزایش ۶ برابری قیمت تخم مرغ معنا ندارد.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر که مغازه دار یک شانه تخم مرغ را با نرخ ۳۸ هزار تومان خریداری می کند به سبب مشکلات توزیع ۶۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد که با این وجود روزی که ۸۰ هزار تومان هر شانه خریداری شود، با چه نرخی در بازار توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی بیانگر فاجعه و انفجار قیمت در بازار تخم مرغ نیست، گفت: با تغییر نرخ ارز، قیمت هر کیلو ذرت به ۶ هزار تومان می رسد که این امر بدان معنا نیست که قیمت تخم مرغ هم همین میزان نوسان قیمت داشته باشد چرا که قیمت محصول تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از ازدیاد تولید تخم مرغ خبر داد و گفت: روزانه بیش از ۳ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که با وجود ازدیاد تولید طی ۲ تا ۳ ماه آینده نوسانی در بازار تخم مرغ نداریم.

نبی پور ادامه داد: با توجه به گرانی سایر محصولات پروتئینی و ازدیاد تقاضا برای خرید تخم مرغ، مازاد چندانی نداریم، درحالیکه اگر مصرف همانند سال های سال قبل بود، روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن مازاد داشتیم.

این مقام مسئول عرضه بر مبنای نرخ مصوب را ناشی از تولید دانست و گفت: در حال حاضر پیگیر رفع ممنوعیت صادرات هستیم و مسئولان قول هایی در این خصوص دادند چرا که با آغاز فصل گرما، مصرف کاهش می یابد.

وی گفت: با آزادسازی نرخ ارز به سبب شرایط تولید، طی ۴ تا ۵ ماه آینده تغییری ندارد.

گفتگو: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان