جدیدترین خبر از افزایش حقوق کارمندان

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان از مهر ماه اجرا می‌شود؟

روز یکشنبه 24 مهر ماه لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری اعلام شد.

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان از مهر ماه اجرا می‌شود؟

آسیه کرمی - صفحه اقتصاد - روز یکشنبه 24 مهر ماه لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری اعلام شد.
حقوق کارمندان چقدر افزایش می یابد؟ افزایش حقوق کارمندان از کی اجرایی خواهد شد؟ افزایش حقوق کارمندان تصویب شد؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز در جلسه علنی مجلس در باره لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری گفت: با افزایش قیمت‌های جهانی پس از جنگ اوکراین و روسیه و موضوع ۵۷ درصد و ۳۸ درصدی که شورای عالی کار تصویب کرده است هزینه‌های کشور افزایش یافت.

در این میان حقوق کارکنان شاغل و بازنشستگان لشگری و کشوری باید بازنگری شود. از مجلس انتظار داشته که جلسه غیر علنی تشکیل دهد تا درباره منابع و مصارف موجود به نمایندگان توضیحاتی را ارائه کند. باید نمایندگان در جریان قرار گیرند که دولت چگونه کشور را اداره می‌کند؟
سررسید بدهی‌های گذشته اکنون فرا رسیده و بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد سررسید اوراق می باشد. که نیاز است در این موضوع توضیحات جزئیات بدهی را به نمایندگان شرح دهیم.
با وجود مشکلات بسیار جلساتی در دولت برگزار شد و تصمیم گرفته شد که تا جای ممکن، حقوق کارمندان و بازنشستگان بهتر شود، لذا از نمایندگان تقاضا داریم به هیچ عنوانی سقف پیش بینی شده از سوی دولت را افزایش ندهند. زیرا مجلس این اختیار را دارد و هر طور که بخواهد می‌تواند تصمیم گیری کند اما نباید سقف دولت افزایش پیدا کند.
طبق بررسی های انجام شده بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به این سقف افزوده شده است. انتظار ما این است این باز گردد و اصلاحات انجام شده در آن انجام شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره کلیات لایحه افزایش حقوق کارمندان گفت: ما ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان و یک میلیون تومان به حقوق کارکنان شاغل اضافه کردیم.

پیش بینی دولت در منابع تا کنون به ما اعلام شده است، ما طی چهار روز جلساتی را تشکیل دادیم و درباره اعداد و ارقام صحبت کردیم تا علاوه بر اینکه برای دولت مشکلی ایجاد نشود، در این فرصت بتوانیم وضعیت بازنشستگان و کارمندان را ساماندهی کنیم.

حمیدرضا حاجی بابایی ادامه داد: در کل افزایش حقوق بازنشستگان مطابق آنچه که دولت گفته صورت خواهد گرفت و ابهامی وجود ندارد. فقط ۳۰۰۰ میلیارد تومان درباره سقف بسته شده اختلاف نظر است. که ۲۰۰۰ میلیارد برای کمیته امداد و ۱۰۰۰ میلیارد برای ایثارگران. و گرنه سقف بودجه افزایش زیادی نیافته است.
اکنون دولت می‌تواند درباره کمیته امداد و ایثارگران اجازه بدهد یا ندهد. ما باید متناسب با شرایط کشور به جمع‌بندی کلی برسیم.

گفتنی است که براساس متن مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به شورای حقوق و دستمزد و هیأت دولت اختیار داده شده است تا در صورت صلاحدید، بدون تعیین میزان درصد فوق‌العاده ویژه را افزایش بدهد.

همچنین بر این اساس حداقل دریافتی کارمندان دولت از رقم 5 میلیون و 600 هزار تومان به رقم 6 میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا می کند. بر همین اساس تفاوت تطبیق‌های قبلی کسر نخواهد شد.

بر اساس لایحه تصویب شده، کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد مزدوجین جدید و متولدین سال 1401 نیز مجدداً مشمول افزایش‌های این لایحه خواهد شد و به همین دلیل در مورد آنان تا 6 برابر هم افزوده خواهد شد.

با اجرای افزایش‌ها درباره این لایحه، سقف حداکثر دریافتی خالص کارمندان دولت از رقم 39 میلیون و 200 هزار تومان به رقم 46 میلیون و 200 هزار تومان افزایش پیدا می کند.

بر اساس اخبار منتشر شده طی روزهای گذشته، بر اساس تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1402 علی الحساب به طور متوسط ۲۰ درصد اعلام شده است، و بر اساس بررسی ها امکان تغییر این رقم در تدوین نهایی لایحه و در جریان بررسی بودجه در مجلس وجود دارد.
همچنین گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری اعلام و منتشر شد.
دو فوریت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری در جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه 24 مهر ماه به تصویب رسید.

جزئیات لایحه نهایی افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان

روز یکشنبه در مصوبه نهایی افزایش حقوق که با عنوان لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری تغییر پیدا کرده است، تغییرات بسیاری نسبت به متن اولیه ارسالی دولت مشاهده می شود.

متن کامل مصوبه نهایی افزایش حقوق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری به شرح زیر قابل مشاهده می باشد:

ماده واحده ـ علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، از تاریخ 1401.7.1 افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اجرا می‌شود:

‌1 ـ (3000) امتیاز برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارمندان دولت مصوب 1370 و سایر مشمولین جزء (1) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (210) امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی و مستثنی از سقف دریافتی و نیز در سال جاری از سقف موضوع جزء (8) بند (الف) تبصره (12) می‌باشد. امتیاز مذکور به کارمندانی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، قابل پرداخت است.

2 ـ حقوق مشمولین جزء (2) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، مبلغ نه میلیون (000ر000ر9) ریال افزایش پیدا می کند.

همچنین علاوه بر این مبلغ، 5% از محل مبلغ هفتاد هزار میلیارد (70.000.000.000.000) ریال ناشی از تغییر زمان اجرای این قانون و از پنج درصد (5%) تا ده درصد (10%) از محل سهام، سهم‌الشرکه و اموال و اولویت اختصاص سایر منابع قابل تأمین به بند (ی) تبصره (2)، به حقوق و مستمری مشمولان این بند اضافه می‌شود و در سالهای بعد نیز مشمول افزایش سنواتی خواهد شد.

کارمندانی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، میزان ریالی افزایش مذکور در بند (1) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این بند برای بازنشسته هم‌طبقه و دستگاه مشابه به‌علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند.

‌3 ـ در اجرای ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400، کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارمندان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، به‌ترتیب به‌میزان صددرصد (100%) و پنجاه درصد (50%) افزایش می‌یابد.

‌4 ـ فوق‌العاده ویژه موضوع بند (10) ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء (3) بند (الف) تبصره (12) نمی‌باشد.

‌5 ـ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به‌میزان سی درصد (30%) افزایش می‌یابد.

‌6 ـ به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرائی در سال 1401 را تا بیست درصد (20%) و در سقف مصارف قانون بودجه سال 1401 بابت اجرای این قانون افزایش دهد و در سال‌های بعد نیز در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

‌7 ـ کمک‌معیشت جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و مشمولین ماده 38 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حداقل به پنجاه و شش میلیون (56.000.000) ریال و کمک‌معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و رزمندگان معسر به چهل و پنج میلیون (45.000.000) ریال افزایش خواهد یافت.

‌8 ـ معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی و درمان ایثارگران موضوع مواد (37)، (56) و (13) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف حقوق و مزایای مستمر و خالص دریافتی و نیز در سال جاری از سقف مقرر در جزء (8) بند (الف) تبصره (12) مستثنی است.

‌9 ـ کلیه معلمین طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان بوده و باید به آنان بدون نیاز به آزمون کد شناسه و مستخدم اختصاص داده شود.

‌10 ـ حداقل مبلغ حکم کارگزینی کارکنان دولت موضوع جزء (1) بند (الف) تبصره (12) مبلغ شصت و شش میلیون ریال و برای مشمولین جزء (2) بند یادشده مبلغ شصت و یک میلیون و پانصد هزار ریال تعیین می‌شود و سقف موضوع جزء (8) بند (الف) تبصره (12) به‌میزان افزایش‌های موضوع این قانون افزوده می‌شود.

چقدر به حقوق کارمندان دولت افزوده می شود؟

به گفته مسئولین طی روزهای گذشته، فوق‌العاده ویژه همه دستگاه‌ها تا ۳۵درصد افزایش خواهد یافت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که حداقل ۹۰۰هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد. و بر اساس بررسی ها و خبرها دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بودجه امسال پیش‌بینی کرده است.

به گزارش صفحه اقتصاد، همچنین دولت در لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری تلاش کرده است تا ضمن افزایش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان، بی‌عدالتی‌ها ایجاد شده در نظام جبران خدمات کارکنان و بازنشستگان دولت، مخصوصا بی‌عدالتی‌های که از شیوه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱، است را کم کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان