گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

اخذ مالیاتی که عده ای را ثروتمند می کند! / یک دولت فاصله در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه!

اخذ مالیاتی که عده ای را ثروتمند می کند! / یک دولت فاصله در اجرای طرح مالیاتی بر عایدی سرمایه! طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

اخذ مالیاتی که عده ای را ثروتمند می کند! / یک دولت فاصله در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه!

سال هاست که طرحی با عنوان " مالیات بر عایدی سرمایه " قرار است سوداگری و همچنین دلال بازی را در بسیاری از معاملات و تجارت های داخلی و خارجی مدیریت و حذف کند.

با روی کارآمدن فرهاد دژپسند وزیر سابق اقتصاد این موضوع بارها تکرار و طرح های مختلفی به مجلس و هیئت دولت ارسال شد، تا جایی که وی بعد از پیگیری های متعدد رسانه ها به یکی از رسانه ها گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه آماده است منتهی عده ای چوب لای چرخ آن می گذارند.

این چوب لای چرخ طرح های مالیات محور که مدیریت منابع مالی کشور را شامل می شود طبیعتا از سوی سوداگران و مافیایی که در سودبری های کلان از معاملات نقش دارند، انجام می دهند.

یکی از مواردی که با تصویب این طرح زیر ذره بین دستگاه های نظارتی می رود، مالیات بر خانه های خالی و خانه های لوکس است. خانه هایی که بعضا از جانب بسیاری از دستگاه های دولتی ساخته و در اختیار عموم جامعه قرار گرفته نمی شد. یکی از این دستگاه ها بانک ها هستند که طبق گفته چند تن از مسئولان نظارتی بیش از 10 هزار خانه خالی برای بانک هاست!

اما با گذشت چندین سال از طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گویا چرخ اجرای زیر قسمت هایی از این طرح افتاده و قرار است بعد از ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، تا پایان امسال قسمتی از خانه های خالی به پرداخت مالیات الزام شوند.

اما همین چندسال تاخیر به نحوی صدمه قابل توجهی را به نقدینگی و قیمت های موجود در بازارها زد. سوداگری در بازار مسکن منجر به افزایش بیش از 400 درصدی قیمت مسکن و همچنین اجاره در کشور شد. خانه های که ساخته می شدند اما عرضه نمی شدند و در آنطرف ماجرا مستاجرانی که به دنبال مسکن با کمبود مواجه بودند.

البته این تنها قسمتی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه بود. همین اتفاق در بازارهایی نظیر خودرو، ارز، طلا و سکه و بسیاری از مواردی که بوی سوداگری در آن استشمام می شد نیز مشهود است.

مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین جزئیات از تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور می گوید: آخرین بررسی ها در 15 شهریور 1400 انجام شده است و قرار است گزارش جدیدی از کمکاری و هماهنگی دستگاه های متولی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در ارائه اطلاعات به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا قبل از اینکه بودجه سال 1401 به مجلس ارجاع شود این موضوع را نهایی و برای اجرا ابلاغ کنیم.

شقاقی کارشناس اقتصادی دراین باره می گوید: یکی از نکاتی که باید در طرح مالیات بر عایدی سرمایه جدی گرفت این است که نباید مالیات از تورم اخذ شود چرا که معتقدم ناکارآمدی دولت ها در سیاست های تورم زا را مردم نباید بپردازند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است؛ اگر مالیات از عایدی خالص سرمایه اخذ شود قطعا سوداگری را می توان مهار کرد. این که در روز بیش از 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور جا به جا می شود جای بسیار تامل دارد. اگر این میزان از دارایی به سمت تولید و بخش های پیشران اقتصادی حرکت کند قطعا وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد.

هر چند بر خلاف نظر شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی بسیاری از کارشناسان از جمله وحید عزیزی، مالیات بر عایدی سرمایه بدون در نظر گرفتن تورم، بی معناست.

حالا خاندوزی وزیر جدید اقتصاد، سکاندار قسمت اعظمی از چرخ دنده های نظام اقتصادی است، نظامی که با ضعف های مختلفی از جمله نبود نظام مالیاتی صحیح جای خود را به جای تنظیم گران عدالت اقتصادی در کشور به سوداگران داده است.

وعده های خاندوزی در اجرای صحیح نظام مالیاتی در کشور نیز چشم بسیاری از کارشناسان و حتی مردم را برای اجرای صحیح نظام مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه منتظر نگاه داشته است.

نمودار فوق نشان دهنده این موضوع است که تا چه حد نقدینگی اگر مدیریت نشود میل به سمت و سو گیری به بازارهای مالی را دارد. حالا باید منتظر ماند و دید در دوره جدید دولت این طرح برای رسیدن به سرمنزل مقصود ابلاغ و اجرایی می شود یا نه!؟

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان