گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از آخرین وضعیت بازار برنج در کشور:

اختلاف ۲۵۰ درصدی قیمت برنج از مزرعه تا سفره در سایه نبود نظارت

اختلاف کنونی قیمت برنج از شمال تا تهران در سایه نبود نظارت ها بسیار چشمگیر است که این امر‌ نتیجه ای جز حذف این‌محصول استراتژیک از سفره خانوار ندارد.

اختلاف 250 درصدی قیمت برنج از مزرعه تا سفره در سایه نبود نظارت

اختلاف کنونی قیمت برنج از شمال تا تهران در سایه نبود نظارت ها بسیار چشمگیر است که این امر‌ نتیجه ای جز حذف این‌ محصول استراتژیک از سفره خانوار ندارد.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد افزایش قیمت برنج از ابتدای مرداد 1400 همزمان با دوره ممنوعیت واردات آغاز شد و هم اکنون به اوج خود رسیده است که هر یک از مسئولان و فعالان بازار دلایل خود را برای گرانی ها مطرح می کنند، اما آنچه حائز اهمیت است حذف این محصول استراتژیک از سبد مصرفی بسیاری از دهک های جامعه است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت برنج ایرانی در برخی برندها به ۸۰ هزار تومان هم رسیده است که این اختلاف چندبرابری نسبت به ماه های اخیر با واکنش شدید مصرف کنندگان روبرو شده است، هر چند مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اذعان می کنند که مشکلی در بازار برنج نداریم و طبق روال سنوات قبل کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، اما در این میان سودجویان و دلالان دلیل گرانی بی‌سابقه برنج ایرانی را بر گردن سیل و سیلاب در شالیزارهای شمال کشور و افزایش هزینه های تولید می اندازند. این درحالی است که مشکل اصلی گرانی بازار ضعف در مدیریت است که موجب شده اختلاف قیمت هر کیلو برنج از بازار شمال تا تهران به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان برسد که با این وجود جای این سوال مطرح است که بر مبنای چه هزینه ای اختلاف قیمت معنادار از شمال تا تهران وجود دارد؟

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج علت اصلی گرانی برنج را بی توجهی مسئولان به هشدارهای کاهش دوره ممنوعیت اعلام کرد و گفت: بارها به مسئولان اعلام کردیم که دوره ممنوعیت را کاهش دهند که متاسفانه نسبت به این موضوع بی توجهی کردند و در نهایت این امر منجر به گرانی برنج شده است.

وی قیمت هر کیلو برنج پاکستانی در عمده فروشی ۲۵ هزار تومان و برنج هندی ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت برنج پاکستانی در مقایسه با برنج هندی مناسب تر است؛ چرا که با افزایش قیمت جهانی برنج هندی، تاکنون واردکنندگان وارد نکردند.

کشاورز ادامه داد: اگر میزان آمار اعلامی تولید صحیح نیست و برنجی در انبارها دپو نشده است؛ بنابراین کسری نیاز کشور هر چه سریع‌تر باید از محل واردات تامین شود تا قیمت برنج ایرانی و خارجی افزایش نیابد.

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اختلاف ۷۵ درصدی قیمت واقعی برنج با بازار در سایه ضعف نظارت ها گفت: به رغم آنکه خصوص تولید برنج مشکلی نداریم، تنها ضعف در نظارت‌ها موجب شده تا محصول با سود معقول به دست مصرف کننده نرسد.

وی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج کیفی شمال ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان و برنج شیرودی و برنج فجر ۳۰ هزار تومان است که واسطه گری و سوداگری علت اصلی حباب کاذب قیمت و گرانی است؛ چرا که کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت ناشی از شرایط خشکسالی در حدی نیست که بتواند منجر به گرانی شود.

خاکزاد با اشاره به اینکه کاهش تولید برنج ارتباطی به گرانی ندارد، بیان کرد: همه ساله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که امسال به سبب کاهش تولید این میزان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن می رسد و رقمی نیست که بتواند منجر به التهاب بازار شود.

این مقام مسئول مشکلات پس از تولید، مدیریت بازار و ضعف در نظارت را علت اصلی گرانی برنج دانست و گفت: دلالان و واسطه گران با عنوان کاهش ۵۰ درصدی تولید در پی توجیه گرانی های اخیر هستند، در حالیکه این موضوع واقعیت ندارد و تنها افت تولید نسبت به سال قبل در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن است.

بنابر اظهارات مسئولان کمبودی در عرضه برنج داخلی و خارجی نداریم و محصول به وفور موجود است، اما در این میان بحثی که موجب ابراز نگرانی مردم شده قیمت این کالاست، نه کمبود و کاهش عرضه. چرا که با یک‌حساب سرانگشتی اختلاف قیمت برنج از مزرعه تا بازار به ۲۵۰ درصد می رسد که دولت و حاکمیت برای کوتاه شدن این فاصله باید تمهیداتی بیندیشد تا بازار این محصول به ثبات و آرامش برسد.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان