امیر سیاح سرپرست مرکز مطالعات و پایش محیط کسب و کار در گفتگو با صفحه اقتصاد:

آیا کمبود وکیل موجب گرانی خدمات وکالت شده است؟

امیر سیاح سرپرست مرکز مطالعات و پایش محیط کسب و کار در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به سوال، آیا کمبود وکیل موجب گرانی خدمات وکالت شده است؟

آیا کمبود وکیل موجب گرانی خدمات وکالت شده است؟

امیر سیاح سرپرست مرکز مطالعات و پایش محیط کسب و کار در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به سوال، آیا کمبود وکیل موجب گرانی خدمات وکالت شده است؟ بیان کرد: یکی از دلایلی که می توان مطرح کرد و تاثیربسزایی نیز دارد گرانی در صنف وکلا است. طبیعی است وقتی یک بازاری عرضه کم باشد قیمت بالا می رود و برعکس عرضه زیاد باشد قیمت پایین می آید. در بازار خدمات حقوقی ایران چون عرضه وکیل کم است به طبع آن عرضه خدمات وکالت نیز کمتر دیده می شود فلذا شاهد کاهش نرخ در این زمینه نیستیم و بیشتر افزایش قیمت را مشاهده می کنیم. اگر عرضه درخواست زیاد شود نرخ هم می شکند و عده زیادی هم می توانند وکیل بگیرند.

وی در خصوص اینکه افزایش تعداد آزمون های وکالت و پذیرفته شدگان چه تاثیری بر کیفیت وکالت می گذارد؟ پاسخ داد: طبیعتا درهای هر کسب و کار تخصصی مثل وکالت باز شود همه جور عرضه کننده با کیفیت و بی کیفیت وارد بازار می شود. اما راه حل مسئله عرضه خدمات بی کیفیت این است که درها را ببندیم و افرادی که داخل بازار هستند را ارزیابی کنیم. ارزیابی مردمی یعنی اینکه مشتریان به خدماتشان به اخلاقشان تعهدشان نمره دهند و این نمره در معرض دید عموم باشد. اگر اینگونه باشد، وکیلی که دانش، تعهد و اخلاقش کم هست نمره کمی می گیرد و حذف می شود یا ناچار است که سطح دانشی که دارد را بالا ببرد و مهمترین اولویت های دیگر که در این زمینه مهم است را ارتقا بدهد.

سیاح با اشاره به آزمون وکالت افزود: از نظر من، آزمون وکالت باید کلا برداشته شود و درهای ورود به بازار خدمات ما کاملا باز شود به شرطی که در کنار آن ارزیابی های تضمینی و مردمی از خدمات وکالت اجباری شود. چه وکلای قدیمی چه وکلای جدید توسط مردم ارزیابی شوند و این ارزیابی در معرض دید عموم قرار بگیرد. اگر وکیلی نمره بالایی گرفت کار بییشتر می تواند قبول کند و وکیلی که نمره کمتری گرفت کار کمتری به آن ارجاع شود. مهم این است درها که باز می شود نباید آن هایی که تازه وارد هستند بلافاصله وکیل شوند باید در درجات پایین تر کاری کنند. مثلا چندین سال مشاوره حقوقی دهند اگر کسی از آن ها شکایت نکرد و ارزیابی شان خوب بود کم کم به جایگاه های بالاتری ارتقاء داده شوند.

سرپرست مرکز مطالعات و پایش محیط کسب و کار در ادامه خاطرنشان کرد: به دو شرط آزمون وکالت حذف شود. شرط اول، افرادی که تازه فارغ التحصیل شدند بلافاصله در جایگاه وکیل قرار نگیرند بلکه در جایگاه مشاوره حقوقی قرار بگیرند. بعد از اتمام دوره مشاوره باید به صورت تدریجی وکیل شوند یعنی درجه بندی باشد و طبق این درجه بندی ارتقا پیدا کنند. دوم، ارزیابی های پسینی وجود داشته باشد نه ارزیابی پیشینی که متاسفانه در حال حاضر شاهد ارزیابی پیشینی هستیم. اگر آزمون بسیار سخت باشد عده کمی می توانند وارد شوند مهم این است که ارزیابی را پسینی کنیم و درها را کاملا باز بذاریم. آن هایی که داخل هستند مردم و خدمات گیرندگان به آن ها به کیفیت کار و همین طور اخلاق و تعهدشان نمره دهند. مردم باید به وکلا نمره بدهند اگر نمره ندهند نمی توانند کار خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: این نکته را نیز اشاره کنم که تحول در این زمینه شدنی هست فقط قبل از اینکه اقدامی صورت بگیرد باید ذهنیت مردم و مسئولان را اصلاح کنیم از ارزیابی های پیشینی که مبتنی بر آزمون های دشوار است اصلاح کنیم به ارزیابی ها پسینی که مبتنی بر ارزیابی های مردمی و شفاف است انتقال دهیم .

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان