صفحه اقتصاد بررسی می کند:

آیا خودروهای داخلی مشمول مالیات شده اند؟ + همه چیز درباره استعلام و پرداخت مالیات خودرو

توضیحاتی درباره جزئیات و چگونگی استعلام و پرداخت مالیات خودرو (خودروی داخلی و خارجی) به صورت سالانه در صفحه اقتصاد منتشر شد!

آیا خودروهای داخلی مشمول مالیات شده اند؟ + همه چیز درباره استعلام و پرداخت مالیات خودرو

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره جزئیات و چگونگی استعلام و پرداخت مالیات خودرو به صورت سالانه خواهیم داشت! با ما همراه باشید. از جمله موضوعات بسیار قابل توجه که این روزها در فضای مجازی سروصدای زیادی را به پا کرده است، می توان به موضوع مالیات خودرو در سال 1401 شمسی اشاره کرد.

به تازگی و براساس اعلام داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی، ۵۵۰ هزار خودرو لوکس شناسایی شده است (اطلاعات خودروها از فرماندهی انتظامی گرفته شده است و پلاک ها مشخص است و اطلاعات سیسمتی است) که این خودروها بایستی ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند! همچنین علی رستم‌ پور ، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی نیز در مصاحبه ای به این موضوع اشاره کرده است که مالکان خودروهای لوکس، تنها تا پایان بهمن‌ ماه سال 1400 شمسی فرصت دارند تا مالیات خود را بپردازند و یا نسبت به آن اعتراض کنند!

در این بین، این سوال پیش می آید که مبنای محاسبه ی مالیات خودرو (که برای اولین بار این طرح اجرایی می‌ شود) به چه صورت خواهد بود؟

در پاسخ بایستی گفت اگر ارزش خودروهای فرد و افراد تحت تکفل زیر 18 سال او (همسر، فرزندان زیر ۱۸ سال وی و افراد محجور)، بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات است؛ اما خودروهایی که یک میلیارد تومان قیمت دارند، از پرداخت آن معاف‌ می باشند.

درباره نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس بایستی گفت:

  • تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد
  • تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد
  • تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد
  • نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

استعلام مالیات خودرو

همچنین جهانگیر رحیمی ، سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرایندها و هوشمندسازی سازمان امور مالیاتی در گفتگوی شبکه ایران کالا پیرامون مالیات خودرو به این موضوع اشاره کرده است که خودروهایی که مشمول مالیات هستند، شناسایی شده اند و همه افراد مشخص و فهرست آنها در درگاه سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir برای پرداخت مالیات اطلاع رسانی شده است!

توجه داشته باشید ملاک ارزش گذاری خودرو، جدول ارزش گذاری ماده ۴۲ قانون مالیات های مستقیم است که سازمان امور مالیاتی در دی ماه هر سال برای استفاده در سال بعد تعیین و اعلام می کند.

بی شک این سوال برای شما پیش آمده است که آیا خودروهای داخلی نیز مشمول پرداخت مالیات شده اند؟ در پاسخ بایستی گفت خودروهای داخلی مشمول مالیات نشده اند! مگر اینکه فرد تعداد زیادی خودرو داخلی داشته باشد و مشمول مالیات شود. پرداخت مالیات خودرو، ارتباطی با خودروی داخلی و یا خارجی ندارد، بلکه مجموع ارزش خودروها ملاک است. برای محاسبه مالیات خودورهای ساخت داخل، ملاک قیمت کارخانه و برای خودروهای وارداتی نیز ملاک ارزش گمرکی خودرو است که این ارزش هم براساس نرخ ارز مرجع مبنای حقوق گمرکی یعنی همان هر دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌ شود.

چگونه از ارزش قیمت و ارزش خودروی خود باخبر شویم؟

اطلاعات ارزش خودروها از طریق درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی قابل دسترس است؛ به بیان ساده، هر فرد با شماره ملی و شماره موبایل به نام خود می‌ تواند وارد سامانه intamedia.ir شود و احراز هویت نماید؛ در ادامه اطلاعات او و خودروهای به نام او و ارزش خودرو در آن سامانه اعلام می‌ شود و میزان مالیات تعلق گرفته به او نیز در آنجا ذکر می‌ شود.

در انتها لازم به ببان است اشخاصی که مالیات خودرو پرداخت نکنند نمی توانند نقل و انتقال انجام بدهند!

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان