گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از وضعیت کنونی بازار مسکن

آمارها : بازار مسکن با رشد قیمت مواجه شده ، مسئولان: قیمت ها در بازار مسکن ریزش داشته

در حالی که بسیاری از مسئولان ادعا میکنند بازار مسکن با کاهش قیمت روبرو شده اما بسیاری از آمارها حاکی از رشد قیمت مسکن و رسیدن میانگین قیمت به 32 میلیون تومان

آمارها : بازار مسکن با رشد قیمت مواجه شده ، مسئولان: قیمت ها در بازار مسکن ریزش داشته

در حالی که بسیاری از مسئولان ادعا میکنند بازار مسکن با کاهش قیمت روبرو شده اما بسیاری از آمارها حاکی از رشد قیمت مسکن و رسیدن میانگین قیمت به 32 میلیون تومان خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد بر خلاف بسیاری از ادعاهای مسئولان مبنی بر کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران اما آمارها چیز دیگری از جمله افزایش قیمت مسکن در بسیاری مناطق تهران را نشان می دهد.

بر اساس تازه ترین آمارهای که ارائه شده در حال حاضر بازار مسکن تهران بر خلاف بسیاری از سال های دیگر که به طور معمول در نیمه دوم سال با تثبیت قیمتی یا کاهش قیمتی روبرو بود امسال و به ویژه در یکی دو ماه گذشته با رشد چشم گیر قیمت ها در بسیاری از مناطق را شاهد بوده ایم.

امروز براساس تازه ترین گزارش های که ارائه شده از سامانه املاک و اسکان شهر تهران طی ماه گذشته با رشد قیمت و همچنین افزایش معاملات مسکن روبرو بوده است.

طبق جدیدترین آمارها و بررسی های صورت گرفته در ماه گذشته قیمت مسکن از 22 منطقه تهران به گونه بوده است که در 9 منطقه ما شاهد کاهش قیمت و در 13 منطقه دیگر با رشد قیمتی مواجه بوده ایم.

در حال حاضر در مناطقی از جمله ۳، ۵، ۶، ۹، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۲ با کاهش قیمت خانه مواجه هستیم. طبق بررسی های انجام شده در آبان ماه امسال متوسط قیمت ملک در تهران به 32 میلیون و 900 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم 17.7 درصد رشد داشته است.

گفتنی است در آبان ماه هم میزان معاملات مسکن بسیار افزایش یافته به طوری که طبق بررسی های صورت گرفته تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۷.۳ هزار فقره بوده که در مقایسه با ماه گذشته یعنی مهرماه ۳۳.۵ درصد رشد داشته است که در این بین، بررسی جزئیات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد که گران ترین قیمت هر متر خانه ۷۲ میلیون و ۷50 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۴ میلیون و ۵20 هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است.

علاوه براین، در دومین ماه از نیمه دوم سال در منطقه یک تهران 334 معامله انجام شده و در منطقه 18 که ارزان ترین منطقه به شمار می رود 192 معامله ملک صورت گرفته است.

تغییرات قیمت خانه در هر منطقه از تهران

بررسی تفاوت متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در آبان نسبت ماه گذشته حاکی از آن است که معادل ۱۳ منطقه از تهران با افزایش قیمت مسکن در ماه موردنظر مواجه شده‌اند که در این بین، به ترتیب مناطق ۱، ۸ و ۱۴ بیشترین رشد قیمتی را داشته‌اند.

علاوه براین، مسکن در این ماه در ۹ منطقه دیگر از تهران نسبت به مهرماه کاهش قیمت داشته‌ که شامل مناطق ۳، ۵، ۶، ۹، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۲ می‌شود.

از سوی دیگر، تعداد معاملات مسکن در دومین ماه از نیمه دوم سال نسبت به ابتدای ماه تمام مناطق تهران رشد قیمت داشته است و کم‌ترین تعداد معامله مسکن به منطقه ۱۹ با ۵۶ معامله و بیشترین تعداد معامله نیز به ترتیب به مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ مربوط می‌شود که هر یک به ترتیب ۱۰۱۱، ۶۵۸، ۶۰۷ و ۵۷۴ معامله مسکن داشته‌اند.

براساس این گزارش برخلاف این آمارها اما محمود زاده معاون مسکن وزیر راه وشهرسازی معتقد است که قیمت مسکن در شهر تهران با اجرای طرح نهضت ملی مسکن به سمت ثبات قیمتی و کاهش قیمتی رفته و به طور قطع تا پایان سال با تثبیت قیمتی روبرو خواهیم بود.همچنین مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری هم با این نظر موافق بوده و چندی پیش هم خبر از کاهش قیمت مسکن در بسیاری از مناطق تهران را داده بود.

خسروی در این باره اعلام کرده بود که بازار مسکن با کاهش قیمت مسکن مواجه می شود و در حال حاضر هم این بازار با تثبیت و ثبات قیمتی روبرو شده است.همچنین در همین رابطه هم بسیاری از مشاوران املاک این موضوع را تایید کرده اند اما بسیاری از خریداران وهمچنین مستاجران این موضوع را رد کرده اند. در همین رابطه

تعدادی از مشاوران املاک اطراف تهران اعلام کرده اند قیمت مسکن اطراف تهران پایتخت در دو ماه گذشته تا ۱۰ درصد کاهش یافته و در مقابل، معاملات حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین با نقدینگی حدود 700 میلیون تومان بجز پردیس می‌توان در اکثر شهرهای استان‌های تهران و البرز، مسکن خریداری کرد.

اما بسیاری از خریداران اعلام میکنند در حال حاضر وقتی میانگین قیمت یک ملک 32 میلیون تومان باشد چطور می شود یک فردی که حدود 500 میلیون تومان دارد بتواند یک ملک حدود 40 متری در منطقه جنوب تهران هم خریداری کند.

وحدتی ادامه داد: در حال حاضر برای خرید یک ملک با کمترین متراژ در تهران باید حداقل یک ملیارد تومان داشته باشیم تا شاید بتوان با آن یک خانه خرید.

همچنین در این شرایط وضعیت بازار اجاره هم مناسب نیست و بسیاری از مستاجران هم همچنان از افزایش نرخ های اجاره گله مندهستند. به طوری که بسیاری از مستاجران به رشد قیمت 40 درصدی نرخ اعتراض دارند.

براساس این گزارش با توجه به وضعیت کنونی بازار اجاره وهمچنین خرید مسکن دولت باید هرچه سریعتر برنامه ریزی برای تثبیت و تولید مسکن در این بازار را به مرحله اجرایی وعملیاتی شدن برساند.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان