جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی شیراز در گفتگو با صفحه اقتصاد:

پیوستن به پیمان شانگهای مشکلات بانکی ما حل نمی شود

رییس اتاق بازرگانی شیراز گفت: ارز ناشی از صادرات تمام و کمال می بایست به کشور برگردد. پیوستن به پیمان شانگهای مشکلات بانکی ما حل نمی شود.

پیوستن به پیمان شانگهای مشکلات بانکی ما حل نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی شیراز در خصوص مشکل صادرات گفت، ارز ناشی از صادرات تمام و کمال می بایست به کشور برگردد ولی با مکانیسم های موجود امکان اینکه این ارز را صادرکننده بتواند به طور کامل برگرداند وجود ندارد و در سیستم بانکی برای آن کار نمی کند.

جمال رازقی رییس اتاق بازرگانی شیراز در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های دولت سیزدهم در بحث صادرات گفت: به نظرم می رسد بیشتر و مهم تر از هر چیزی برای حل مشکل صادرات و مشکل تولید است که این دو متصل بهم است و این دو جدا از هم نیستند. راه حل ها بارها و بارها بیان شده که حل مشکلات بانکی و مهم تر از همه بحث بانک و روابط ما با دنیاست. این داستان می بایستی حل شود. اگر قرار است صادرات غیرنفتی در کشور پا بگیرد باید ارتباط خود را با دنیا درست کنیم.

وی ادامه داد: مشکل FATF را حل کنیم، مشکل اینکه بانک های دنیا با ما کار نمی کنند را باید حل کنیم، وقتی صادرکننده ما امکان اینکه نظام بانکی برای آن از کشوری دیگر کالا صادر کند، امکان گشایش اعتبار وجود ندارد می بایست کالا را به امان خدا بفرستد که آیا پول نصیب ما بشود یا خیر. کمتر خریداری در دنیا است که پول را اینجا پرداخت کند و کالا را بردارد و ببرد. این امکان توسعه صادرات وجود ندارد.

او در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اینکه آنجایی که به تولید گره می خورد بالاخره تولید هم نیاز به یک ماده اولیه ای دارد که می بایست یکسری مواد اولیه آن، ماشین آلات و قطعات یدکی از کشور خارج تهیه شود. برای آن هم دقیقاً چنین مشکلی وجود دارد یعنی آن هم می بایست پول خود را به امان خدا بفرستد و آیا کالا مطابق آن مشخصاتی که مدنظر است به دست او برسد یا خیر. علاوه بر اینکه نقدینگی بسیار زیادی وقتی در حالت عادی موقعی که روابط بانک های دنیا برقرار باشد می تواند با 5 درصد یا 10 درصد گشایش اعتبار کند و ماشین آلات را بخرد. در حالی که امروز باید 130 درصد پول بدهد تا گشایش اعتبار کند، یقیناً به قیمت تمام شده کالا اضافه می شود و کالا را از رقابت می اندازد.

رازقی با اشاره به قوانین دست پاگیر صادرات گفت: همه این مواردی که عنوان کردم موانعی است که بر سر راه صادرات وجود دارد. در بحث برگشت ارز صادرات باید توجه داشت لزوماً همه صادرکنندگان ما واردکننده نیستند. ما هم معتقد هستیم ارز ناشی از صادرات تمام و کمال می بایست به کشور برگردد ولی با مکانیسم های موجود امکان اینکه این ارز را صادرکننده بتواند به طور کامل برگرداند وجود ندارد و در سیستم بانکی برای آن کار نمی کند.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز درباره پیوستن ایران به پیمان شانگهای تصریح کرد: پیوستن به پیمان شانگهای یقیناً قدم موثری است منتهی آن هم نمی تواند مشکلات بانکی را حل کند. وقتی بانک تحریم باشد فرقی نمی کند بانک کدام کشور باشد، بانک چینی با ما کار نمی کند، بانک روسی با ما کار نمی کند. اینها مهم ترین کشورهایی هستند که در پیمان شانگهای ما می توانیم با آنها کار کنیم. بانک های این کشورها نیز با ما کار نخواهد کرد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان