مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

عدم رشد تولید به دلیل فضای سیاسی در کشور است

عدم رشد اقتصادی، عدم سرمایه گذاری به دلیل فضای سیاسی ضدتولیدی و ضدتوسعه ای باعث می شود سرمایه گذاری کم شود و تولید ملی کاهش یابد .

عدم رشد تولید به دلیل فضای سیاسی در کشور است

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: عدم رشد اقتصادی، عدم سرمایه گذاری به دلیل فضای سیاسی ضدتولیدی و ضدتوسعه ای باعث می شود سرمایه گذاری کم شود و تولید ملی کاهش یابد و رشد آن متوقف شود، در نتیجه ثروت در کشور افزوده نخواهد شد.

مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این پرسش، در دولت روحانی شاهد بودیم فاصله رفاه طبقاتی غنی و فقیر از ده برابر به 14 برابر رسیده است. در دولت آقای رئیسی این شکاف کمتر خواهد شد؟ گفت: قبل از اینکه این مسئله را بیان کنم، بهبود توزیع درآمد به معنی افزایش رفاه طبقات پائین نیست. اگر این نسبت کم شود در مجموع خوب است اما کافی نیست. بدین معنا که ممکن است همه مثل هم باشند و توزیع درآمد تقریباً به برابری نزدیک شود.

این اقتصاددان اظهار کرد: برخی فکر می کنند اگر توزیع درآمد پائین آمد نشانه خوبی است اما به این معنا که تقریباً به سمت برابری پیش رفته و این شرط لازمه اما شرط کافی این است که درآمد سرانه کشور نیز افزایش پیدا کرده باشد. بنابراین اگر ضریب جینی کم شود یا همان شکاف نابرابری کم شود و درآمد سرانه افزایش یابد خوب است. اگر نابرابری یا شکاف درآمدی کم شود، این بدین معناست که همه مثل هم فقیر می شوند. این خیلی مطلوب و قابل تفاخر و پز دادن نیست. در ارتباط با این امر شخصیت وزرای دولت سیزدهم نشان می دهد مثل دوره احمدی نژاد می خواهند در جهت کاهش نابرابری اقداماتی انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر با همین روند پیش بروند این اتفاق می افتد یعنی به سمت برابری بیشتر می روند و خدمات به اقشار با دهک های پائین و کم درآمد سوق پیدا می کند. متاسفانه در تولید ملی بقیه طبقات نیز سقوط می کنند یا درآمدها کاهش می یابد و به دهک های پائین تر نزدیک می شوند. یعنی همه به سمت فقیرتر شدن می روند و در این زمینه مثل هم می شوند. این برداشتی است که من از دولت جدید دارم. چون هیچ برنامه عملیاتی برای افزایش تولید ملی ندیدم و در روابط خارجی مشکل تحریم حل نشود تولید ملی افزایش نخواهد داشت. بنابراین مثل این است که به سمت فقر می رویم که بین همه به صورت برابر توزیع کنیم.

افقه براین باور است: عدم رشد اقتصادی، عدم سرمایه گذاری به دلیل فضای سیاسی ضدتولیدی و ضدتوسعه ای باعث می شود سرمایه گذاری کم شود و تولید ملی کاهش یابد و رشد آن متوقف شود، در نتیجه ثروت در کشور افزوده نخواهد شد و همان مختصر ثروت موجود اگر با سوءتدبیرها کمتر نشود، بین همه به صورت برابرتر توزیع می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این راستا کار دولت سخت است پاسخ داد: در شرایط بسیار سختی هستیم ولی قسمت عمده مشکلات حل مسئله تحریم هاست که تا به الان اراده ای دال بر اینکه به صورت جدی مشکل را حل کنند دیده نشده و در داخل یکسری تحولات ساختاری باید ایجاد شود. حداقل سرمایه گذاران داخلی رغبت کنند و سرمایه گذاری کنند و آن هم باید موانع کسب و کار را به حداقل برسانند که در آن هم من اقدام و برنامه جدی و عملیاتی در حال حاضر ندیدم. فعلاً کارهای نمایشی و دید و بازدید که به ضرر خودشان است انجام می دهند چون این بازدیدها انتظارات ایجاد می کند و چون نمی توانند مشکلات مردم را حل کنند سرمایه اجتماعی را بیش از گذشته از بین می برد. مثل سفرهای استانی آقای احمدی نژاد می شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان